شناسهٔ خبر: 27358326 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

سیستان با 101 مصوبه جدید در مسیر توسعه

به گزارش ایرنا حدود 20 سال از خشکی تالاب هامون و خشکسالی سیستان می گذرد، این امر سبب تغییر اقلیم منطقه به آب و هوایی گرم و خشک و خشن شده که زندگی را برای مردم

صاحب‌خبر - به گزارش ایرنا حدود 20 سال از خشکی تالاب هامون و خشکسالی سیستان می گذرد، این امر سبب تغییر اقلیم منطقه به آب و هوایی گرم و خشک و خشن شده که زندگی را برای مردم از لحاظ اقتصادی و سلامتی دچار مشکل کرده است به طوری که شماری از مردم بومی آن برای زندگی به سایر نقاط استان و کشور مهاجرت می کنند.
روزگاری دشت سیستان انبار غله ایران بود اما اکنون با خشکی، توفان، گرد و غبار و ویرانی برخی روستاها رو به رو است.
با توجه به وابستگی شدید اقتصادی مردم سیستان به کشاورزی بحران خشکسالی پی در پی منجر به نامتوازن شدن تعادل جمعیتی، اقتصادی، اجتماعی و بحران های منطقه ای و عدم توسعه یافتگی شده است.
در این میان دولت در چند سال اخیربا مد نظر قرار دادن تقویت مناسبات اقتصادی فراملی با بهره گیری از موقعیت جغرافیایی، سیاسی و اقتصادی سیستان و بلوچستان، بکارگیری استعدادهای موجود و ایجاد مزیت های جدید در این منطقه به منظور ارتقاء نقش و سهم استان در اقتصاد ملی و اصلاح ساختارها و تقویت بخش رسمی اقتصاد گام های ارزشمندی در توسعه و محرومیت زدایی تمام مناطق این استان برداشته است.
از منظر کارشناسان با وجود همه اقدامات انجام شده عمق محرومیت ها با توجه به تداوم خشکسالی و عقب افتادگی های تاریخی به حدی است که می طلبد مسئولان امر برای برون رفت از آنها راه حل های مختلفی را به صورت اورژانسی، میان مدت و بلند مدت مدنظر قرار دهند تا شاهد کاهش آلام مردم رنجور سیستان و بلوچستان به ویژه شمال آن باشیم.
در این راستا وزیر کشور با اشراف از عمق مشکلات سیستان 17تیر امسال در راس هیاتی متشکل از معاونان و روسای برخی سازمانهای زیرمجموعه وارد زابل شد و در سفر یک روزه خود به این منطقه از طرحهای مختلف از جمله طرح 46 هزار هکتاری، بازارچه مرزی و منطقه ویژه اقتصادی رامشار دیدن کرد.
رحمانی فضلی همچنین علاوه بر افتتاح بازارچه مرزی تخت عدالت شهرستان هیرمند، در نشست با معتمدان و بزرگان طوایف، ستاد راهبری اقتصاد مقاومتی استان و شورای اداری سیستان به بررسی مسائل و مشکلات منطقه به ویژه بحران خشکسالی پرداخت.
بعد از سفر گزارش جمع بندی مشکلات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بخش های مختلف منطقه سیستان، مجموعه پیشنهادات عملی تدوین شده از وزیر کشور به دکتر حسن روحانی ارائه شد که برنامه در 108 محور پس از موافقت رئیس جمهوری از سوی دفتر وی به 18 وزارتخانه و دستگاه اجرائی مسئول، ابلاغ شد.
استاندار سیستان و بلوچستان اظهار داشت: به دنبال سفر تیرماه امسال وزیر کشور به شمال این استان برنامه محرومیت زدایی منطقه سیستان در 101 مصوبه با 108 محور توسط رئیس جمهوری مورد تصویب قرار گرفت و بلافاصله از سوی دفتر ریاست جمهوری به 18 وزارتخانه دست اندرکار ابلاغ شد.
سید دانیال محبی ادامه داد: حدود 50 درصد این مصوبات مربوط به حوزه عمرانی و تکمیل زیرساخت های توسعه ای منطقه ی سیستان است.
وی بیان کرد: اعتبار پیش بینی شده برای اجرای این مصوبات در حوزه عمرانی بیش از هزار میلیارد تومان است.
وی تصریح کرد: حدود 700 میلیارد تومان اعتبار در حوزه راه و شهرسازی پیش ‌بینی شده که مهمترین طرح های این حوزه تکمیل بزرگراه زاهدان - زابل - دوست محمد، تکمیل راه زابل - زهک، تکمیل راه میلک - زابل - نهبندان، اجرای طرح های راه روستایی، ساماندهی و بازآفرینی سکونتگاههای غیر رسمی در قالب 2 طرح از پنج محله انتخاب شده و تکمیل طرح راه آهن چابهار - زاهدان است.
استاندار سیستان و بلوچستان عملیات اجرایی به منظور کاهش اثرات خشکسالی بر حیات وحش(خرید دان و علوفه)، اجرای طرح های مدیریت تطبیقی(غیر بیولوژیک و غیرآبی)، پرداخت تسهیلات با نرخ بهره کم به شهرداری های منطقه سیستان، تامین قیر مورد نیاز شهرداری ها و دهیاری ها، اقدام برای احیای مجدد سازمان عمران سیستان، تامین اعتبار لازم برای لایروبی انهار سنتی درجه سه ، چهار و پنج به منظور فراهم کردن زمینه اشتغال و جلوگیری از مهاجرت، هماهنگی و رایزنی با دولت افغانستان به منظورساخت پل دوم ابریشم و پیگیری تخصیص حقابه جمهوری اسلامی ایران از محل معاهده سال 51 هیرمند را از دیگر مصوبات سفر وزیر به شمال این استان ذکر کرد.
محبی افزود: تامین امکانات زیربنایی شهرک صنعتی رامشار، ایجاد شهرک صنعتی مشترک با کشور افغانستان در نقطه صفر مرزی، تسریع در اجرای طرح تولید تایر در منطقه، همکاری با سازمان گسترش و نوسازی برای تکمیل و تجهیز سرمایه گذاری ایجاد شده برای طرح های پاگاز سیستان و آهنگری بامداد از دیگر مصوبات این سفر به شمال استان بود که با تکمیل و تسریع در اتمام این طرح ها بخش قابل توجهی از مسائل و مشکلات منطقه سیستان رفع خواهد شد.
محبی با اشاره به بخش های مسئول اجرای این مصوبات اظهار داشت: سازمان های برنامه و بودجه، حفاظت محیط زیست و بنیاد مستضعفان، وزارتخانه های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، صنعت، معدن و تجارت، امور خارجه، راه و شهرسازی، نفت، امور اقتصادی و دارائی، جهاد کشاورزی و نیرو از جمله دستگاه های مکلف به اجرای برنامه های ابلاغی هستند.
وی افزود: همچنین سازمان امور اداری و استخدامی کشور، ستاد مبارزه با مواد مخدر، ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، شورای عالی مناطق آزاد تجاری- صنعتی و ویژه اقتصادی، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره)، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و همچنین وزارت کشور از دیگر دستگاه های مخاطب برنامه های ابلاغی ریاست جمهوری به شمار می روند.
محبی اظهار داشت: با توجه به در برگیری خشکسالی در کل سیستان و بلوچستان مقرر شد همانند سیستان برنامه محرومیت زدایی برای منطقه بلوچستان نیز در قالب یک بسته کامل تهیه تا در سفر آینده وزیر کشور به این منطقه ارائه شود.
وی تاکید کرد: برای پیگیری اجرای کامل مصوبات سفر وزیر کشور به سیستان مقرر شد تیمی متشکل از معاونان استاندار، مدیران دستگاههای اجرایی تشکیل شود تا بزودی شاهد رشد و توسعه بیش از پیش منطقه باشیم.
7316 **6081
انتهای پیام

نظر شما