شناسهٔ خبر: 27355768 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صبحانه آنلاین | لینک خبر

نبض بازار مسکن کند شد

بازار مسکن تحت تاثیر شوک در شرایط اقتصادی پیرامون قرارگرفته و با توجه به روند معاملات در بازار‌های موازی با افت درتعداد وارزش معاملات رو به رو شده است تا جایی که این شوک در بازار مسکن به تمام کشورسرایت کرده و در فصل بهار شاهد کاهش ۱۰ درصدی معاملات بوده‌ایم.

صاحب‌خبر -
نبض بازار مسکن کند شد
به گزارش صبحانه،معاملات مسکن اگر چه ازابتدای سال جاری با یک فصل تاخیر در مقایسه با تهران وارد فاز رونق شد، اما در خرداد ماه افت ماهانه ۱۰ درصدی حجم معاملات خرید را تجربه کرد.

به این معنا که نه تنها معاملات مسکن در تهران در خرداد ماه نسبت به اردیبهشت ماه با رشد منفی ۸ درصدی رو به رو شد بلکه در سایر شهر‌ها نیز این رشد منفی با شیب تندتری در آمار معاملات خرید واحد‌های مسکونی قابل مشاهده است.

افت ماهانه حجم معاملات خرید مسکن در تهران از بهمن سال گذشته پس از گذشته دومرحله رشد در آذر و دی ماه کلید خورد و در ماه‌های بعد نیز ادامه یافت با این وجود دامنه افزایش حجم معاملات خرید آپارتمان از اواخر پاییز سال گذشته در پایتخت آغاز و از بهمن ماه محدود شد.

بعلاوه به دنبال تحولات اخیر بازار معاملات مسکن در تهران آمار اولیه گزارش رسمی کشوری بازار مسکن در بهار ۹۷، حاکی از آن ا. ست که حجم معاملات خرید واحد‌های مسکونی در سایر شهر‌ها در خرداد ماه به ۳۷ هزار و ۸۳ فقره رسیده که این میزان در اردبهشت ماه سال جاری ۴۳ هزار و ۱۳۷ فقره هخرید مسکن بود و این امر نشان دهنده افت ۱۲ درصدی حجم معاملات خرید مسکن در سایر شهر‌ها در خرداد ماه سال جاری است.

این درحالی است که میانگین کشوری قیمت مسکن در خرداد ماه سال جاری در مقایسه با اردیبهشت ماه ۱۰ درصد افزایش یافت که رشد قابل توجهی محسوب می‌شود.

بر اساس گزارشات بازار مسکن ۴ کلانشهر تبریز، شیراز، اصفهان و مشهد نشان می‌دهد تورم ماهانه ۱۰ درصدی بازار کشوری مسکن هم اکنون منجر به کاهش خرید و فروش شده است؛ نکته قابل توجه اینجاست که بازار کشوری مسکن در حالی با تورم ماهانه ۱۰ درصدی در خرداد ماه مواجه شد که تورم مسکن شهر تهران در این ماه ۸ درصد گزارش شده و‌ی ماه‌های اخیر در هیچ زمانی به ۱۰ درصد نرسیده است.

البته آمار‌های موجود از حجم معاملات خرید مسکن در شهر تهران و بازار مسکن کل کشور نشان می‌دهد نبض خرید فروش آپارتمان در کشور در مقایسه با پایتخت بیشتر می‌زند به این معنا که اگر حجم معاملات مسکن در خرداد ماه ۱۲ درصد کاهش یافته، اما این کاهش در پایتخت حدود ۲۱ درصد بوده است.

همچنین با توجه به دو علت عمده ابعاد رونق معاملات مسکن از ابتدای سال جاری در خرداد ماه به فاصله کمتر از یک فصل شاهد محدود شدن روند افزایش حجم معاملات خرید هستیم که اولین دلیل به سرایت تاثیر روانی کاهش حجم معاملات خرید مسکن در تهران باز می‌گردد و علت دوم نیز تاثیر متغیر‌های بیرونی بر بازار مسکن است و همانطور که می‌دانیم طی ماه‌های اخیر نوسانات شدید قیمت ارز وسکه یکی از مهمترین عامل جهش قیمت والتهاب بازار مسکن به شمار می‌آید واین امر موجب شده تا خریداران به مسکن دید سرمایه‌ای داشته باشند ودرنهایت با وجود رشد ۵۰ درصدی رشد قیمت مسکن در سال گذشته در حال به افت ۱۳ درصدی منجر شود و در نهایت تا اواخر بهار رشد این بخش به ۳۷ درصد رسید.

در این میان شوک‌های پی در پی قیمت در بازار ارز وسکه به همراه بروز انتظارات تورمی بر بازار مسکن کل کشور تاثیر گذاشت واین تاثیر از اواسط بهار موجب عقب نشینی خریداران در خرداد ماه و درنتیجه افت محسوس معاملات خرید ملک شد.

در این رابطه حسام عقبایی نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک در گفتگو با خبرگزاری میزان، با اشاره به تاثیر روند صعودی قیمت طلا وارز بربازار مسکن گفت: اگر روند قیمت ارز در بازار به همین منوال ادامه داشته باشد باید انتظار رکود قیمت‌ها را د. ربازار مسکن داشته باشیم.

وی در ادامه افزود: در حال حاضر بازار مسکن قفل شده و علت این امر به کاهش قدرت خرید مردم باز می‌گردد، زیرا خریدار و فروشنده هر دو در انتظار مشخص شدن شرایط پیرامون برای معامله هستند.

نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک گفت: با مشخص شدن شرایط بازار مسکن به یک ثبات اقتصادی در تمامی بازار‌ها می‌رسیم.

حال با توجه به نوسانات در بازار‌های پیرامون پیش بینی روند کلی بازار مسکن وتحلیل این بازار در ماه‌های گذشته و پیش رو چندان علمی و منطقی به نظر نمی‌رسد، زیرا به عقیده کارشناسان تحولات در بازار‌های موازی تاثیر مستقیمی بر بازار مسکن خواهد داشت.

نبض بازار مسکن کند شد

نظر شما