شناسهٔ خبر: 27353944 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم | لینک خبر

دو خبر از کانون

کرمان میزبان آثار منتخب دوسالانه تصویرگری براتیسلاوا

تهران- ایرنا- آثار منتخب دوسالانه تصویرگری براتیسلاوا ۲۴ تا ۳۰ مرداد در موزه هنرهای معاصر صنعتی کرمان برای علاقمندان به نمایش در می آید.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز سه شنبه گروه علمی ایرنا از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، دوسالانه‌ تصویرگری براتیسلاوا رویدادی مهم در زمینه‌ تصویرگری کتاب کودک و نوجوان است که با پشتیبانی یونسکو (سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد) و دفتر بین المللی کتاب برای نسل جوان همچنین همکاری شعبه‌های ملی این دفتر در اسلواکی برگزار می‌شود و آثار اصلی هنرمندان برگزیده در براتیسلاوا به نمایش در می آید.
امسال با هماهنگی‌های صورت گرفته سوزانا جاروسوا مدیر اجرایی مسابقه دوسالانه تصویرگری و روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فرصتی فراهم شده تا آثار منتخب این دوسالانه با همکاری سفارت اسلواکی در قالب نمایشگاه در استان‌های مختلف ایران به نمایش گذاشته شود.
کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به عنوان نماینده ایرانی این مسابقه در هر دوره با اعلام فراخوان به ناشران و جمع‌آوری آثار برگزیده تصویرگران ایرانی نشست داوری با حضور تصویرگران و کارشناسان برگزیده برگزار می‌کند.
برگزاری نمایشگاهی‌ از این مجموعه آثار در دستور کار کانون قرار دارد، پس از نمایشگاه سنندج در استان کردستان، نمایشگاه کرمان نیز 42 اثر تصویرگران ایرانی و اهل اسلواکی را که موفق به دریافت جایزه این مسابقه شده‌اند به نمایش می گذارد، آثاری که از میان آن، 29 اثر تصویرگری بین‌المللی و 13 اثر از ایران است. علاوه بر این، 25 اثر تصویرگری جایزه «گرند پرایز/grand prix» نیز در این نمایشگاه به نمایش گذاشته می‌شود؛ مربوط به تصویرگرانی است که جایزه بزرگ این مسابقه را دریافت کرده‌اند.
آیین آغاز به کار نمایشگاه آثار منتخب تصویرگری دو سالانه براتیسلاوا 24 مرداد ساعت 19 در موزه هنرهای معاصر صنعتی کرمان برگزار می‌شود. این رویداد مهم فرهنگی‌ هنری با مشارکت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمان برگزار می‌شود.
دوره بعدی این مسابقه شامل بخش انتخاب آثار، سمپوزیوم و کارگاه تصویرسازی در سال 2019 برگزار می‌شود که فراخوان آن در حال توزیع است.
تاکنون نورالدین زرین‌کلک، فرشید مثقالی، بهزاد غریب‌پور، ابوالفضل همتی‌آهویی، سیروس طاهبار، مهنوش مشیری، علی بوذری از اعضای هیأت داوران این مسابقه بوده‌اند.
هم‌زمان با برپایی نمایشگاه، کارگاه تصویرگری نیز با حضور نرگس محمدی برنده‌ سیب طلایی بیست و ششمین جایزه‌ تصویرگری براتیسلاوا برای علاقه‌مندان به تصویرگری کتاب کودک و نوجوان و هنرمندان این حوزه برگزار می‌شود.
این کارگاه آموزشی با هدف بالا بردن سطح توانایی هنرمندان تصویرگر کرمانی از ساعت 10:30 صبح تا 14:30 روز پنجشنبه 25 مرداد در کتابخانه موزه هنرهای معاصر صنعتی کرمان برگزار می‌شود.
نرگس محمدی دانش‌آموخته رشته گرافیک از دانشگاه شاهد است که فعالیت خود را در حوزه‌ تصویرگری کتاب کودک و نوجوان از سال 1385 آغاز و تا کنون بیش از 20 جلد کتاب تصویرسازی کرده که تعدادی از این کتاب‌ها از سوی انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان چاپ شده است.
بعد از کردستان، کرمان دومین استانی است که میزبانی برپایی این نمایشگاه را از 24 تا 30 مرداد برعهده دارد.
نمایشگاه آثار منتخب تصویرگری دوسالانه براتیسلاوا به مدت یک هفته صبح‌ها از ساعت 9 تا 14 و بعدازظهرها از ساعت 16:30 تا 18:30 در موزه هنرهای معاصر صنعتی کرمان پذیرای بازدیدکنندگان است.


***تجلیل از برگزیدگان جشنواره قاصدک در المپیاد فیلم‌سازی نوجوانان
مدیرکل آفرینش‌های ادبی و هنری کانون و دبیر هشتمین جشنواره فیلم قاصدک در ‌باره آثار رسیده به دبیرخانه هشتمین دوسالانه‌ فیلم کودک برای کودک (قاصدک) در اداره‌ کل آفرینش‌های ادبی و هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: در مجموع 620 اثر از 31 استان به دبیرخانه جشنواره رسیده که در این میان 416 پویانمایی، 142 فیلم کوتاه، 13 اثر مستند و 57 فیلم مربوط به بخش مروری بر جشنواره است.
سودابه امینی افزود: این آثار در دو بخش فیلم‌های زنده و پویانمایی مورد داوری قرار می‌گیرد که در هر بخش سه داور آثار را بازبینی و برترین‌ها را معرفی می‌کنند.
وی یادآور شد: محمدرضا زمردیان معاون فرهنگی کانون به عنوان رییس این جشنواره و محمدرضا کریمی صارمی مدیرکل امور سینمایی و تئاتر کانون رییس هیات داوران این رویداد هنری هستند. در بخش فیلم کوتاه و مستند محمدرضا کریمی صارمی، غلام‌رضا حیدرنژاد و لیلا میرهادی و در بخش پویانمایی کریمی صارمی، هدی اثنی‌عشری و مهدی خرمیان آثار را داوری می‌کنند.
دبیر جشنواره قاصدک خاطرنشان کرد: از برترین‌های این جشنواره در دومین المپیاد فیلم‌سازی نوجوانان که از 8 تا 16 شهریور 1397 در اصفهان برگزار می‌شود تجلیل خواهد شد. کارگاه‌های آموزشی ایده تا فیلم، فیلم‌نامه‌نویسی و فیلم‌سازی تک‌نفره نیز برای علاقه‌مندان به حوزه فیلم‌سازی در حاشیه برگزاری دومین المپیاد فیلم‌سازی نوجوانان برپا می شود.
وی از پیگیری‌های اداره‌کل آفرینش‌های ادبی و هنری برای راه‌اندازی انجمن فیلم‌سازان نوجوان در کانون خبر داد و گفت در صورت تحقق این مهم، برگزیدگان جشنواره‌های قاصدک می‌توانند در این انجمن عضویت داشته باشند.
امینی افزود: باتوجه به این‌که کودکانی که عضو مراکزی هستند که مربیان توان‌مند و آموزش دیده در حوزه فیلم‌سازی و پویانمایی دارند آثار بیشتر و بهتری به دبیرخانه ارسال کرده‌اند در نظر داریم در سیاست‌های جدید در سال جاری آموزش فیلم‌سازی به مربیان را در دستور کار خود قرار دهیم.
محمدرضا کریمی صارمی رییس هیات داوران هشتمین دوسالانه فیلم کودک برای کودک (قاصدک) نیز درباره داوری آثار گفت: هر سه داور بخش فیلم‌های کوتاه و مستند از اعضای قدیمی کانون هستند که دوره‌های فیلم‌سازی را در مراکز فرهنگی‌هنری این مجموعه تجربه کرده‌اند و به خوبی با فضای آن آشنایی دارند.
وی اضافه کرد: آثار رسیده در اختیار داوران قرار گرفته و بازبینی شده و روز 22 مرداد 1397 آثار برتر بخش فیلم‌های زنده در نشستی انتخاب و 23 مرداد نیز برگزیدگان پویانمایی از سوی داوران این بخش معرفی می‌شوند. این آثار در بخش‌های مختلفی از جمله: خلاقیت، کارگردانی، فیلم‌نامه، صداگذاری، موسیقی، تدوین، عنوان‌بندی و... مورد داوری قرار می‌گیرد و در مجموع 26 جایزه و دیپلم افتخار به برترین‌ها اهدا می‌شود.
مدیرکل امور سینمایی و تئاتر کانون اظهار داشت: علاوه بر جوایزی که از سوی جشنواره اهدا می‌شود منتخب‌های این رویداد با آثار برتر دومین المپیاد فیلم‌سازی نوجوانان رقابت می‌کنند و در صورت برگزیده شدن در آن بخش جوایزی دریافت خواهند کرد.
کریمی ‌صارمی افزود: در بازبینی فیلم‌ها به نکته‌های خوبی پی‌بردیم که آموزش فیلم‌سازی به مربیان از مهم‌ترین آن‌هاست و باید در این زمینه تدابیری اندیشیده شود؛ زیرا فیلم‌سازی از جمله فعالیت‌های مورد علاقه کودکان و نوجوانان است که می‌تواند نقش مهمی در جذب و پایدارسازی اعضای مراکز و غنی‌سازی اوقات فراغت بچه‌ها داشته باشد.
دبیر هشتمین جشنواره قاصدک گفت: با تماشای ‌آثار بچه‌ها متوجه شدیم محتوای بیشتر فیلم‌ها به موضوع‌ها و مشکلات اجتماعی به‌ویژه استفاده بیش از حد نوجوانان از شبکه‌های اجتماعی که دامن‌گیر بسیاری از خانواده‌هاست پرداخته‌اند که این مساله هم برای مسئولان هم برای خانواده ها، قابل تامل است.
وی ادامه داد: از آن‌جایی که بیشتر این آثار در فضای مراکز و کتاب‌خانه‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ساخته شده چیدمان و فضاسازی مراکز نیز از مواردی است که از سوی داوران مطرح شده و ضرورت دارد به آن‌ها نیز توجه بیشتری داشته باشیم.
هشتمین جشنواره دوسالانه‌ ‌ملی فیلم کودک برای کودک (قاصدک) همزمان با دومین المپیاد فیلم‌سازی نوجوانان در اصفهان برگزار خواهد شد.
علمی**9157**1440

منبع: ایرنا

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

برچسب‌ها:

نظر شما