شناسهٔ خبر: 27352971 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا قدیمی | لینک خبر

در یادداشت وزیر سابق لبنانی مطرح شد

محور مقاومت در شرایط کنونی برای دفاع از ایران دست بسته نخواهد بود

یک وزیر سابق لبنانی نوشت، محور مقاومت مقابل سیاست‌های کنونی آمریکا در مقطع کنونی دست بسته نخواهد بود و نیروهای مقاومت، برای هر گونه رویارویی با آمریکا و متحدان آن بخصوص رژیم صهیونیستی حاضر و آماده‌اند.

صاحب‌خبر -

فارس: «عصام نعمان»، وزیر سابق لبنان در یادداشتی با عنوان «محورهای جنگ‌های جهانی ترامپ» در روزنامه «البناء» لبنان، دلایل شکست تحریم‌های آمریکا را برشمرد.

به نوشته البناء، «اول آمریکا»،  یک شعار در گفتمان سیاسی ایالات متحده آمریکاست که سعی در ایجاد سیاست‌های انزواگرایی، حمایت‌گرایی و عدم مداخله  دارد و دونالد ترامپ که نام سیاست اصلی دولت خود را از این شعار الهام گرفته است در جنگ‌های تجاری نیابتی نرم یا سخت و خشن حضور دارد.

نویسنده مجموعه اهداف ترامپ از این جنگ‌ها را در سه مورد مهم خلاصه کرد، نخست ادعای قطبیت آمریکا و اولویت دادن به آن در روابط قدرت های جهان ، دوم، تضعیف نظام جمهوری اسلامی ایران و سوم، ابقای رژیم صهیونیستی به عنوان کشور قوی‌تر در غرب آسیا و قدرتمندتر برای رویارویی با جنبش‌های آزادی خواهانه و مقاومت در این منطقه سرشار از نفت و گاز و دارای موقعیت بسیار مهم راهبردی است.

وزیر سابق لبنان در ادامه به سلسله سیاست‌ها و مواضع خصمانه دولت ترامپ اشاره کرد که به منظور بازگرداندن دنیای تک قطبی با قطبیت آمریکا به کار گرفته می‌شود:

1-آمریکا از توافق بین‌المللی آب و هوای پاریس به ادعای اینکه به زیان منافع اقتصادی آمریکاست، خارج شد.

2- آمریکا در اعتراض به آنچه «پیشداوری ضداسرائیلی» خواند، از سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد، یونسکو، خارج شد.

3- آمریکا به دلیل انتقاد شورای حقوق بشر سازمان ملل از سیاست‌های مهاجرتی ترامپ و  آنچه «جانبداری‌های نهادینه» شورای حقوق بشر سازمان ملل علیه اسرائیل خواند، از این شورا خارج شد.

4- آمریکا با به راه انداختن جنگ تجاری، تحریم‌های اقتصادی علیه ایران، روسیه و چین و دولت‌ها و شرکت‌هایی را مضاعف کرد که از التزام به تحریم‌های اعلام شده علیه این کشورها امتناع می‌کنند.

5- دولت ترامپ با خروج از توافق هسته‌ای ایران در ماه مه گذشته و اعمال مجدد تحریم‌های اقتصادی علیه این کشور که به دنبال توافق هسته ای سال 2015 به حال تعلیق درآمده بود، جنگ بی‌وقفه آمریکا علیه ایران را که از سال 1979 آغاز شده شدت بخشید.

نویسنده افزود: محافل دولتی ترامپ مدعی هستند که هدف از این تحریم‌ها تغییر نظام جمهوری اسلامی ایران نیست بلکه هدف، تغییر رفتار آن به منظور پذیرش مذاکره با واشنگتن، اصلاح توافق هسته‌ای و توقف ساخت موشک‌های بالستیک دوربرد ایران است.

البناء تاکید کرد: دولت‌های پیاپی در آمریکا به منظور اینکه رژیم صهیونیستی به عنوان قوی‌ترین رژیم در غرب آسیا شناخته شده و قدرت آن را برای رویارویی با جنبش‌های آزادی‌خواه و مقاومت بیشتر کنند، مجموعه تدابیر و مواضعی اتخاذ کردند که مهم ترین آن در ادامه آمده است:

- آمریکا حمایت‌های مالی سخاوتمندانه خود را به اسرائیل افزایش داده که تقریبا در سال چهار میلیارد دلار است.

- آمریکا مدرن‌ترین و پیشرفته‌ترین تسلیحات زمینی، دریایی و هوایی را در اختیار اسرائیل قرار داده است.

- آمریکا ضمن ساماندهی، تسلیح و آموزش عناصر گروه‌های تروریستی در نقاط مختلف جهان آنها را به سوریه، عراق، لیبی و یمن منتقل می‌کردند تا با دولت‌های معاند آمریکا یا اسرائیل یا هر دوی آنها مبارزه کنند.

- آمریکا با فعال سازی و تامین مالی جریان‌های اسلام‌گرای سلفی و افراط گرا و همچنین همکاری با رژیم های محافظه کار درصدد مسلط ساختن آنها بر جوامع عربی بوده است آمریکا همچنین با بهره‌برداری از اختلافات قومی مذهبی در این جوامع و بخصوص در سوریه، عراق و یمن درصدد تجزیه آنها برآمده است.

- آمریکا همچنین از طریق اعمال فشار بر کشورهای عربی محافظه‌کار معاند ایران آنها را وادار به عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی و ایجاد محوری سیاسی و نظامی معاند ایران کرده است به این ادعا که  ایران دشمن نخست اعراب است.

اما شانس سیاست ترامپی آمریکا در دستیابی به اهدافی که در بالا ذکر شد چقدر است؟

البناء آورده است: درست است که تحریم‌های اقتصادی و پیامدهای آن بد و زیان آور است، اما دلایل و عواملی مانع کارایی آن می‌شود و ممکن است منجر به شکست شود.

نویسنده افزود: نخستین دلیل اینکه گروه بزرگی از کشورها از سیاست دولت ترامپ و تحریم های اقتصادی آن آسیب می بینند که در راس این کشورها چین، روسیه، هند، کشورهای اتحادیه اروپا و دیگر کشورهای دیگر همپیمان واشنگتن در قاره های آمریکا و آسیا هستند.

وی تاکید کرد: منطقی است که این کشورها به اشکال متعددی به منظور مقابله با سیاست واشنگتن همکاری کرده و جلوی فعالیت آن را بگیرند و واقعیت این است که برخی از آنها در همین حال حاضر ضد حمله خود را علیه آمریکا در این مسیر آغاز کردند.

این روزنامه آورده است: دوم اینکه آمریکا از سال 1979 تحریم‌های اقتصادی کمرشکن را علیه ایران آغاز کرده که در سال 2015 به اوج خود رسید اما در تسلیم کردن این کشور موفق نبوده است که در نتیجه آن باراک اوباما، رئیس جمهور سابق آمریکا، دست از سیاست شکست خورده تحریم برداشت و بر گزینه مذاکره با ایران و امضای توافق هسته‌ای در همان سال متمرکز شد.

البناء ادامه داد: چیزی که امروز ملاحظه می‌شود این است که همه کشورهای بزرگ امضاکننده توافق هسته‌ای ایران، با اقدام ترامپ در خروج از آن مخالفند و پایبندی خود را به آن اعلام کرده و مخالفت خود را با تحریم‌های آمریکا اعلام و تاکید کردند که به آن پایبند نیستند، ضمن اینکه آمادگی خود را برای همکاری با ایران به منظور کم تاثیر کردن تحریم ها بر این کشور اعلام کردند.

سوم اینکه ایران امروز بسیار مقتدرتر از روزهایی است که آمریکا تحریم‌های ظالمانه خود را قبل از توافق هسته‌ای سال 2015 اعمال کرده بود و انتظار می‌رود که امروز به رغم اینکه دچار مشکلات اقتصادی است بر حمله ترامپ و تحریم های ظالمانه آن فائق آید.

چهارم اینکه آمریکا برای ورود به انتخابات میان دوره ای نوامبر آتی آماده می‌شود آن هم در دو مجلس کنگره شامل سنا و نمایندگان که تحت سلطه حزب جمهوری خواه طرفدار ترامپ است اما اگر حزب دموکرات معارض بتواند دو مجلس یا یکی از آنها را در کنترل خود بگیرد، دولت ترامپ خود را در اعمال بسته دوم تحریم‌ها علیه ایران ناتوان می بیند.

پنجم اینکه محور مقاومت در مقابل سیاست‌های ترامپ هرگز در مقطع کنونی دست‌بسته نخواهد بود؛ نیروهای مقاومت در منطقه غرب آسیا از سواحل دریای مدیترانه در غرب تا مرزهای ایران و افغانستان در شرق، برای رویارویی نظامی با آمریکا و متحدان آن بخصوص رژیم صهیونیستی حاضر و آماده خواهند بود.

این روزنامه لبنانی در پایان آورده است: بی تردید عملیات مقاومت در این صحنه‌ها آمریکا و متحدانش را دیر یا زود کلافه و وادار به تجدید نظر در سیاست‌های شگرف خود می‌کند.

به اختصار باید گفت آمریکا بار دیگر به درگیری‌های متعددی کشیده می‌شود و معلوم نیست آمریکا چیزی را که در گذشته  به دست نیاورده در شرایط پیچیده کنونی به دست آورد.

 

نظر شما