شناسهٔ خبر: 2735208 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: پرس تی‌وی | لینک خبر

رئیس جمهور قزاقستان: بحران اوکراین احمقانه است

نورسلطان نظربایف، رئیس جمهور قزاقستان ضمن احمقانه و بی‌معنی خواندن بحران شرق اوکراین، مسکو و کی‌یف را به سازش بر سر این بحران ترغیب کرده است.

صاحب‌خبر -

نورسلطان نظربایف، رئیس جمهور قزاقستان ضمن احمقانه و بی‌معنی خواندن بحران شرق اوکراین، مسکو و کی‌یف را به سازش بر سر این بحران ترغیب کرده است.

نظربایف بعد از دیدار روز دوشنبه (۱ دی) با همتای اوکراینی خود پترو پوروشنکو، این مطالب را در کنفرانسی خبری در کی‌یف مطرح کرد.

وی گفت: «از روسیه و اوکراین می‌خواهم درباره یافتن [راه‌حل] سازش فکر کنند. وضعیت کنونی احمقانه است و نباید رخ می‌داد.»

رئیس جمهور اوکراین نیز گفت دولت قزاقستان همواره از حاکمیت و استقلال اوکراین حمایت کرده است.

پوروشنکو با بیان اینکه دو رئیس جمهور به تبادل نظر درباره «کاهش تنش در شرق اوکراین» پرداختند، افزود دو کشور باید همکاری‌های خود را در تمامی زمینه‌ها افزایش دهند.

الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس نیز که روز یکشنبه به کی‌یف رفته بود، درباره وضعیت شرق اوکراین با پوروشنکو به گفتگو نشست.

خشونت‌ها در ماه می پس از آن شدت گرفت که دو منطقه دونتسک و لوهانسک همه پرسی محلی برگزاری کردند که در آن ساکنان این دو منطقه به اتفاق آراء به استقلال از اوکراین رای دادند.

امریکا و دولت‌های غربی مسکو را به اعزام نیرو به شرق اوکراین و حمایت از نیروهای حامی روسیه متهم کرده ولی کرملین این اتهام را رد کرده است.

تنش‌ها بین روسیه و غرب پس از آن تشدید شد که کریمه با برگزاری همه‌پرسی از مردم این منطقه و رای مثبت ۹۶.۸  درصد از آنان از اوکراین جدا شد و به روسیه پیوست.

این اقدام سبب شد معترضانِ حامی روسیه در شرق اوکراین نیز خواهان جدایی شده و قیام کنند. در همین حال، دولت مورد حمایت غرب در کی‌یف با اجرای عملیات نظامی، سرکوب معترضان را از اواسط آوریل آغاز کرد.

م ع/آ س

نظر شما