شناسهٔ خبر: 27349452 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

همسر شهید فاجعه منا اظهار کرد؛

ثبت روزی به نام شهدای فاجعه منا در تقویم/ دستور صریح رهبری که محقق نشد

گروه جهاد و حماسه ــ همسر شهید فاجعه منا «سیدحمیدرضا حسینی»، خبرنگار صداوسیما گفت: ثبت روزی به نام شهدای فاجعه منا در تقویم و نام‌گذاری خیابان، میدان و یا کوچه‌ای در شهر، کوچکترین کاری است که می‌توان برای دلخوشی خانواده شهدای فاجعه منا انجام داد.

صاحب‌خبر -

همسر شهید فاجعه منازهرا شعبانی، همسر شهید سید حمیدرضا حسینی، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، با اشاره به این موضوع که چگونگی ماجرای منا با گذشت سه سال هنوز برای ما خانواده شهدای فاجعه منا مشخص نشده است، گفت: هنوز پس از گذشت سه سال هیچ کسی دلیل وقوع فاجعه منا را برایمان تشریح نکرده است و بدتر از آن اینکه هیچ اقدام حقوقی و پیگیری رسمی که دلمان به آن خوش باشد، انجام نشده است.

وی افزود: متأسفانه پرونده فاجعه منا به گونه‌ای است که نمی‌توان به صورت فردی وارد شد و حتما باید دولت در آن ورود داشته باشد و پیگیری‌ها از سوی دولت باشد و از طرفی هم دولت می‌گوید عربستان پایبند به قوانین بین‌المللی نیست و به دلیل آنکه روابط میان دو کشور ایران و عربستان خوب نیست، هیچ اقدام مناسبی در این زمینه صورت نگرفته است.

همسر شهید منا تصریح کرد: متأسفانه حداقل یکبار موضوع منا به درستی در صحن علنی سازمان ملل و مجامع بین‌المللی بیان نشد. نزدیک به پانصد زائر ایرانی در آن سال شهید شدند اما حتی وزیر امور خارجه یک پیام رسمی یا غیررسمی ارائه نکرد و هیچ همدردی تا کنون با ما نداشتند؛ در حالی که سه سفیر رسمی در این فاجعه شهید شدند.

وی بیان کرد: به همراه تعدادی از خانواده شهدای منا برای پیگیری کارهایمان وکیل گرفتیم و در نهایت به این نقطه رسیدیم که حتما باید اقدام دولتی صورت گیرد و دولت ایران از دولت عربستان شکایت کند. ما به‌عنوان شهروند عادی نمی‌توانیم به حقمان برسیم. دولت هم بارها به ما گفته است که پرونده‌های مهم‌تری وجود دارد. این جمله دو سال پیش در جلسه‌ای در وزارت امور خارجه عنوان شد.

شعبانی اظهار کرد: معتقدم متولی پیگیری پرونده فاجعه منا باید وزارت امور خارجه و سازمان حج باشد که متأسفانه سازمان حج خودش را کنار کشیده است. یکبار برای اظهار همدردی از سوی دولت به منزلمان آمده بودند و پس از آنکه گلایه کردم، گفتند امکان مقابله با عربستان را ندارند. معتقدم شاید نتوان با عربستان مقابله کرد، اما حداقل شکایت‌نامه‌ای را تنظیم و یا اقدامی انجام می‌دادیم تا دل خانواده شهدای فاجعه منا خوش شود.

وی افزود: زمانی که فاجعه منا رخ داد، مقام معظم رهبری دستور دادند که کمیته حقیقیت‌یاب در ایران و دیگر کشورهای اسلامی تشکیل تا چگونگی وقوع این فاجعه  مشخص شود اما متأسفانه فرمایش ایشان هیچ زمانی محقق نشد و تا کنون شاهد تشکیل چنین کمیته‌ای نبودیم.

همسر شهید فاجعه منا یادآور شد: دو سال است که پای مذاکره با عربستان نشستیم و تعداد بی‌شماری حاجی اعزام کردیم اما آیا یکبار در این مناظرات درخواست کردیم تا فیلم دوربین‌های آن روز فاجعه را به ما بدهند تا در جریان چگونگی امر قرار بگیریم. هر بار که با سازمان حج صحبت می‌کنیم، آنها در پاسخ می‌گویند که پیگیر دیه هستیم اما نمی‌دانند که درد ما دیه نیست، بلکه کالبدشکافی این ماجراست که چرا باید حاجی را سالم بفرستیم و با «DNA» عزیزمان را شناسایی کنیم. دیه کمترین مسئله خانواده شهدای منا است.

وی افزود: سازمان حج و زیارت کاملا خودش را کامل کنار کشیده و اصلا هیچ چیز برایش مهم نیست. یکی از مشکلات بحث بیمه بود که متأسفانه قرارداد میان بیمه و سازمان حج اشکالات بسیاری را به همراه داشت. همچنین زمانی که وارد سازمان حج و زیارت می‌شویم، هیچ اثری از تصویر و یا نمادی از شهدای فاجعه منا نیست درحالی که تعدادی از پرسنل سازمان درهمین فاجعه شهید شدند.

شعبانی اظهار کرد: چند ماه پیش با آقای قاضی عسکر جلسه‌ای داشتیم و یک سری از خواسته‌هایمان را مطرح کردیم اما نتیجه‌ای حاصل نشد.

همسر شهید سیدحمیدرضا حسینی تصریح کرد: مقام معظم رهبری در پیامی فرمودند که نگذاریم تا فاجعه منا فراموش شود اما متأسفانه همه دستگاه‌های اجرای دست به دست هم داده‌اند تا این ماجرا فراموش شود؛ چراکه با فراموشی این فاجعه کوتاهی‌های خود را پنهان می‌کنند.

وی بیان کرد: آنقدر در طول این سال‌ها ما در برابر فاجعه منا کوتاهی کردیم که عربستان اعلام کرده است، فاجعه منا تقصیر خود زائران ایرانی نیست.زمانی که ما درخواست یک دوربین نمی‌کنیم باید دولت عربستان اعلام کند که فاجعه منا قضا و قدر بوده است.

شعبانی اظهار کرد: پس از فاجعه منا ما تنها یک سال عربستان را تحریم کردیم اما طی دوسال اخیر مجددا شاهد اعزام حاجیان هستیم.البته حج واجبه الهی است و نمی‌توانم راجع به آن نظر بدم. به هرحال این سفر مملو از احساس خوب و آرزوی بسیاری از مردم است و نمی‌توان گفت که کسی نرود و تنها مرجع تقلید وعالم دینی می‌تواند در این باره نظری ارائه کند، اما حداقل دولت یک اقدامی را انجام می‌داد تا آن اقدام قوت قلبی برای خانواده شهدای فاجعه منا می‌شد.

وی بیان کرد: زمانی که سال گذشته می‌خواستند حاجی اعزام کنند، گفتند که دولت عربستان سلامت حاجیان را تضمین کرده است؛ حال این پرسش به وجود می‌آید؟ آیا سه سال پیش در آن سال خونین، عربستان سلامت حاجیان را تضمین نکرده بود؟ زمانی که ویزا از کشوری صادر می‌شود این ویزا به معنای تضمین امنیت و جان مسافر و 13 درصد مبلغ مربوط به حج برای امنیت و حفظ جان زائر است و عربستان به وظیفه‌اش عمل نکرد. جان حاجیان ما انقدر بی‌ارزش بود که ما در قبال آن سکوت کردیم؟ معتقدیم بی‌پناه‌ترین، بی‌سلاح‌ترین، بی‌دفاع‌ترین و مظلوم‌ترین شهدا، شهدای فاجعه منا بودند.

همسر شهید فاجعه منا تصریح کرد: دولت هیچ اقدامی نمی‌کند که دلمان آرام شود. سال گذشته زمانی که اعتراض کردیم، به ما انگ ضد دینی زدند و گفتند که شما مخالف حج و دستورات دینی هستید درحالی که ما چنین منظوری نداشتیم و آنها خبر از دل پردرد ما ندارند. هر زمان که تلویزیون کعبه را نشان می‌دهد، با گذشت سه سال هنوز هم استرس می‌گیریم و دختر شش ساله‌ام «مه سیما» سعی می‌کند کانال تلویزیون را عوض کند.

وی بیان کرد: طی این سه سال آنقدر در حق شهدای منا کم لطفی شده است که احساس می‌کنم همسرم اگر زنده بود، حتما کارها را پیگیری می‌کرد و این امر را به صورت رسانه‌ای به سرانجام می‌رساند. دراین سه سال روزهای سخت و دردناکی را گذراندیم. نکته جالب این بود که دولت عربستان برای همه شهدای منا علت را سکته قلبی و خفگی و فشار ثبت کرده بود. درحالی که همسرم 37 ساله بود و هیچ مشکل قلبی نداشت. اما این توضیحات هنوز برای ما جای سوال دارد.

شعبانی اظهار کرد: تکلیف دولت عربستان روشن است و او را یک دشمن خبیث می‌دانیم اما بیشتر دلشکستگی ما از داخل کشور است که می‌بینیم سازمان حج و زیارت، وزارت امور خارجه و دولت هیچ کاری برایمان نکرده‌اند.

وی ادامه داد: یکی از راه‌های تحقق فرمایش مقام معظم رهبری، ثبت یک روز به نام شهدای فاجعه منا در تقویم و یا نامگذاری یکی از خیابان‌ها، میادین و کوچه به این نام است. امیدواریم همکاران رسانه‌ای و همکاران همسرم بتوانند در این راه اقدامات مؤثری را برای دلخوشی خانواده شهدای فاجعه منا بردارند.

 

انتهای پیام

نظر شما