شناسهٔ خبر: 27348920 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

محمود اسلامیان در گفت و گو با مشرق:

کی‌روش قطعا سرمربی تیم ملی می‌ماند/ مشکل اصلی فوتبال ایران صداوسیماست!

عضو هیأت رییسه فدراسیون فوتبال گفت: مشکل فوتبال ایران این است که تلویزیون حق پخش نمی دهد. یعنی اگر از من سئوال کنند که مهمترین مشکل فوتبال ایران چیست می گویم عدم حق پخش تلویزیونی است.

صاحب‌خبر -

سرویس ورزش مشرق – در فاصله سه هفته تا برگزاری اولین اردوی تیم ملی برای آماده سازی جهت شرکت در مسابقات جام ملتهای آسیا ۲۰۱۹ در امارات هنوز تیم ملی کشورمان سرمربی رسمی خود را نمی شناسد. این در حالی است که برخی رقبای تیم ملی استارت آماده سازی برای حضور در این تورنمنت مهم را از روزی که از جام جهانی به خانه برگشتند زدند و ما هنوز نمی دانیم سرمربی تیم ملی مان کیست؟ اگر طبق روال باشد قرار است در دو فیفا دی پیش رو با پاپوآ گینه نو بازی کنیم یا سیرالئون! یا یکی دو تیم دیگر اینچنینی!

محمود اسلامیان در گفت و گو با مشرق، درباره دلایل حرکت کُند فدراسیون در شرایط کنونی که ساعتها به سرعت سپری می شود و شمارش معکوس برای حضور در تورنمنت جام ملتهای آسیا آغاز شده حرف زد، اما مثل همیشه به صورت کلی و پر از ابهام!

متن این پرسش و پاسخ در ادامه می آید:

*آقای اسلامیان درشرایط کنونی چه زمانی قرار است تکلیف سرمربیگری تیم ملی مشخص شود؟

- مذاکرات با کارلوس کی روش از ترکیه و در ادروی پیش از جام جهانی شروع شده و ادامه هم داشته و فکر می کنم در آینده ای نزدیک تعیین تکلیف می شود. البته یکسری جزییات هم بود که برای دو طرف حل شود. اما روی کلیات توافق شده ولی بر سر برخی جزییات مواردی باقی مانده است که خود کی روش هم به آنها اشاره مستقیم کرده است و در این مدت هم مذاکره بر سر آن ادامه دارد.

* زمان را از دست نمی دهیم؟

- ما هنوز وقت داریم و خیلی از رقبای ما هم هنوز وضعیت مشخصی در تیم ملی و سرمربیگری شان ندارند. بالاخره فکر می کنم خود کی روش در حال انجام کارهاست و بازی بازیکنان مدنظرش را رصد می کند و بیکار نیست. امیدوارم به زودی بحث ها به نتیجه برسند و قرارداد قطعی شود.

* اما ژاپن و کره جنوبی در اولین فیفا دی ها با کاستاریکا و شیلی بازی دارند و سایر رقبا نیز در تکاپو هستند. تیم ملی ما چه زمانی رقبای تدارکاتی اش را می شناسد؟

- مشکل فوتبال ایران این است که تلویزیون حق پخش نمی دهد. یعنی اگر از من سئوال کنند که مهمترین مشکل فوتبال ایران چیست می گویم عدم حق پخش تلویزیونی است. ما هر کاری داریم اگر در چرخه اقتصادی آن کار نگردد فعالیت در آن ثمری ندارد. همه به هزار مکافات و دردسر می افتند. بالاخره ۷۰ تا ۸۰ درصد درآمد فوتبال در همه دنیا از حق پخش است. در امارات ۸۰ میلیون دلار از تلویزیون به فدراسیونش پرداخت می شود. در عربستان این رقم ۱۲۰ میلیون دلار است. این تازه مربوط به کشورهای دور و بر خودمان است. اما الان چند سال است که فدراسیون ما یک ریال از صدا و سیما نمی گیرد. نتیجه اش این می شود که باشگاه ها بدهکار می شوند، تیم ملی تدارکاتش سخت می شود و، و، و...

* جزییاتی که در قرارداد کی روش گفتید به این موضوع هم ربط پیدا می کند؟

- بحث من کلی است. نکته مهم این است که تیم های ملی خوب با پول خوب به مصاف یک تیم آسیایی می آیند.

* اما در این قبیل مواقع اسپانسر ها می آیند و به لحاظ مالی هزینه ها را جبران می کنند؟

- اینها حرف است. باشگاه های ما و چه تیم ملی در رده های مختلف ۷۰ تا ۸۰ درصد درآمدمان را نداریم. مانند این است که یک تاکسی باید روزی ۱۰۰ مسافر جابجا کند ولی ۷۰ نفرشان پول ندهند. چه اتفاقی برای تاکسی رخ می دهد؟ صرف نمی کند و تمام می شود. فوتبال هم همین است. این بازی باخت باخت است که داریم با آن جلو می رویم. باید این وضعیت روزی تمام شود. نمی شود که همه دنیا به یک مسیر بروند ولی ما به مسیری دیگر.

* اما مهدی تاج با مدیران قبلی و فعلی تلویزیون بارها دیدار داشته...؟

- تلویزیونی ها زیر بار نمی روند و متأسفانه صدا و سیما نمی پذیرد و تا این مسأله حل نشود ما در تدارک تیم ملی و باشگاه ها قطعا مشکل داریم. با این همه سختی و با کاستی ها ما در تلاش هستیم علی رغم این شرایط بالاخره امورات بگردد. اما اصل ماجرا این است و تا این مسأله حل  فصل نشود هم باشگاه ها درگیری های بدهکاری دارند و هم فدراسیون. حالا اگر یک بخش خصوصی که برای تیمداری ورود کند آنها هم پس از مدتی مجبور می شوند دوباره برگردند و به مشکل برمی خورند. مسأله اصلی فدراسیون همین است.

* آیا فدراسیون به شکل موازی گزینه هایی را دارد که اگر با کی روش به توافق نرسیدید آنها هدایت تیم ملی را در دست بگیرند؟

- نه! ما با کی روش توافق کلی داریم و فدراسیون با هیچ کس یعنی تا جایی که من اطلاع دارم بحثی نداشته است.

* اما اسامی مانند دالیچ در این هفته ها بارها شنیده شده اند؟

- اینها شایعه است و مطلقا صحت ندارد.

* با توجه به تکرار اتفاقات غیرمعمول در دیدار استقلال - تراکتورسازی چرا فدراسیون منفعل است؟

- برقراری نظم و انضباط برعهده ارگان های دیگر است.

* اما فدراسیون هم ابزارهای برای جریمه و یا تنبیه تیم ها و تماشاگران شان برای تکرار نشدن این مسایل دارد؟

- بله داریم ولی این بحث هایی است که باید با جزییات بیشتر روی آنها حرف زد.

* به حضور قدرتمندانه در جام ملتها امید دارید؟

- امیدواریم، امیدواریم، امیدواریم.

نظر شما