شناسهٔ خبر: 2734709 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

اقدام عملی؛ شفافیت بر ضد فساد:

یکی از پایه های پایه های فساد عدم وجود عدالت اطلاعاتی است/ نابرابری اطلاعات باعث ایجاد انحصار یا رقابت ناسالم در فعالان اقتصادی می شود

یکی از پایه های اصلی تحلیل موقعیت و ارزیابی ریسک داشتن اطلاعات حداکثری است.اصولا فرق بین دو واژه پایه در مدیریت ریسک یعنی نا اطمینانی یا Uncertainty و ریسک در همین است که شما در نا اطمینانی یا Uncertainty اطلاعات لازم را ندارید و نمی توانید در خصوص خطر یا مشکلی که در آینده می تواند واقع شود گمانه زنی کنید

صاحب‌خبر -

جماران: ایران امروز به رغم تصویب قوانین فراوان هنوز از نقصان های حقوقی و اجرایی و تکنولوژیک فراوانی در زمینه شفافیت اطلاعات رنج می برد. در حالی که بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، امام خمینی (س) حتی به دولت پاکدست شهید رجایی هم توصیه می کند که اطلاعات یک مذاکره و قرارداد خارجی برای خط تولید پیکان را با مردم در میان بگذارد (برداشتهائی از سیره امام خمینی(س)،ج1،ص120).
امروزه یکی از مهمترین اقدامات عملی کشورهای توسعه یافته در پیش گیری از فساد، شفافیت اطلاعات است و در هر یک از این کشورها، نظام های حقوقی پیشرفته ای در این زمینه شکل گرفته است.
روشن است که منطق اطلاع رسانی پیرجماران، رهبر انقلابی عارفی که قریب یک دهه نظام جمهوری اسلامی ایران را از خانه کوچک خود در بافت روستایی جماران، هدایت کرد و در این میان، حتی یک بار هم از خانه خود به دلیل هزینه های اقتصادی و معنوی حفاظتی خارج نشد؛ فاصله ای فراوان با منطق اطلاع رسانی حاکم بر شرایط امروزین کشور دارد.
همایش ملی ارتقاء سلامت اداری و مبارزه با فساد اما، در شرایطی برگزار شد که «پایگاه اطلاعات قراردادهای کشور» و بسیاری از سامانه هایی که باید اطلاعات عملکرد مدیران دولتی را منتشر کنند؛ هنوز اجرا نشده اند. 
گرچه در همین همایش وزیر نفت برای نخستین بار، در یک سخنرانی علنی، و در مقابل افکار عمومی اجازه انتشار قراردادهای نفتی را صادر کرد و بر ضرورت انتشار آن ها تأکید کرد. 
بی شک مطالبه اجرای منطق اطلاع رسانی مقصود امام خمینی را می توان، هم به مثابه منطق اصلاحات و بازگشت به آرمان های بنیادین انقلاب اسلامی، و هم به مثابه بخشی از شرط معنوی ملت، با مسوولانی دنبال کرد؛ که امروز همه آن ها تصویر خمینی کبیر را در اتاق کار خود دارند.
در حالی که شیفتگان خمینی فاصله ای فراوان را باید تا دست یابی به آرمان های او طی کنند. اجرای آنچه که امام خمینی به شهید رجایی می گویند؛ نیازمند رفع نقصان های حقوقی، زیرساخت ها و اعتبارهای فراوانی است که به نظر می رسد روند بطئی و کند دولت در تأمین آن هیچ تناسبی با هدف های اعلام شده برای مبارزه با فساد اقتصادی و اداری ندارد.
جماران این موضوع را در یک هم اندیشی مکتوب با مسوولان و کارشناسان کشور در میان گذاشته است.
آنچه که در پی می آید متن کامل گفت و گوی خبرنگار جماران با دکتر پدرام سلطانی، قائم مقام اتاق بازرگانی ایران، در این رابطه است.


 دکتر سلطانی در گفت و گو با خبرنگار جماران در مورد شفافیت فعالیت های اقتصادی گفت: یکی از پایه های فساد عدم وجود عدالت اطلاعاتی است و به خصوص در قرن حاضر که به عصر ارتباطات و اطلاعات موسوم است اطلاعات خودش یک دارایی و سرمایه محسوب می شود حالا اگر به اشتراک گذاشته نشود و نزد گروهی وجود داشته باشد معنایش این است که این دارایی به ناحق توسط گروهی استفاده می شود و گروهی از آن محروم هستند.


وی شفافیت و سرعت اطلاع رسانی را از مؤلفه های مهم یک جامعه اطلاعاتی و ارتباطاتی در عصر حاضر و از عوامل اثرگذار در کاهش رانت ها و سوء استفاده ها و ارتقای سلامت اداری است دانست.


قائم مقام اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: در تأیید دستور امام خمینی به شهید رجایی درباره شفافیت اطلاعات فعالیت های اقتصادی گفت باید بگویم این اطلاعات - به جز اطلاعاتی که به واسطه مسائل امنیتی محرمانه می باشند - باید با همه مخاطبان و ذی نفعان به اشتراک گذاشته شود


وی ضمن بیان اینکه از این کلمه محرمانه هم خیلی جاها می تواند سوء استفاده شود، تأکید کرد: به این بهانه اطلاعاتی را از مردم دریغ کنند ولی به جز اطلاعاتی که در بر دارنده موضوعات امنیتی کشور است سایر اطلاعات باید در دسترس شهروندان قرار بگیرد و فرمایش ایشان کاملا متین است.


قائم مقام اتاق بازرگانی ایران در مورد تأثیر ایجاد شفافیت اطلاعات اقتصادی در کشور در از بین بردن ریسک های حساب نشده و فاصله اقتصادی، نیز گفت: یکی از پایه های اصلی تحلیل موقعیت و ارزیابی ریسک داشتن اطلاعات حداکثری است و زمانی که اطلاعات وجود داشته باشد هر مدیری بر مبنای آنها ریسک های عملیاتی، تجاری و اقتصادی خود را می تواند بهتر ارزیابی و سنجش کند و برای مدیریت و پوشش آنها تصمیم گیری کند لذا اصولا فرق بین دو واژه پایه در مدیریت ریسک یعنی نا اطمینانی یا Uncertainty و ریسک در همین است که شما در نا اطمینانی یا Uncertainty اطلاعات لازم را ندارید و نمی توانید در خصوص خطر یا مشکلی که در آینده می تواند واقع شود گمانه زنی کنید اما در رابطه با ریسک بر اساس اطلاعات و گمانه زنی ها و تحلیل ها قابل ارزیابی است و شما می توانید شناسایی و مدیریت کنید.


وی افزود: طبیعتا ما هرچه قدر که اطلاعات بیشتر، سالمتر و کاملتری را در اختیار جامعه اقتصادی قرار بدهیم قدرت آنها را برای ارزیابی ریسک های آنها بیشتر کردیم و نااطمینانی ها را در اقتصاد کشور کاهش میدهیم.


سلطانی در پاسخ به سؤالی در مورد تأثیر شفافیت بر رقابت پذیری فعالیت های اقتصادی گفت: نابرابری اطلاعات باعث ایجاد انحصار یا رقابت ناسالم می شود یعنی اگر اطلاعات در اختیار شخصی باشد او نسبت به دیگران دست بالاتر خواهد داشت و بنابر این دیگران در این رقابت همیشه از او عقب میافتند و مغلوب هستند؛ پس هرچه قدر که اطلاعات شفافتر و کاملتر باشد و با عدالت در دسترس همه باشد رقابت یک رقابت برابر و سالم خواهد بود و موجب این می شود که افراد به جای اینکه در رانت جویی رقابت کنند در بهره وری و در ارتقای کیفیت کارشان رقابت کنند.

نظر شما