شناسهٔ خبر: 27345821 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

امروز در تاریخ

صاحب‌خبر -
پایان حکومت غزنویان
۱۳ آگوست سال ۱۱۵۲ علاء الدین غور با تصرف غزنه (شهری در افغانستان کنونی) به عمر حکومت ۱۵۵ ساله غزنویان بر ایران خاوری پایان داد. حد غربی حکومت غزنویان بر ایران، ایالت ری بود. غزنویان نخستین دسته از طوایف تُرک زبان بودند که به ایران زمین مهاجرت کرده بودند.اوج قلمرو غزنویان در زمان سلطان محمود بود که هند جنوب غربی را هم در چند تعرض متصرف شده و تا ساحل اقیانوس هند پیش رفته و معبد مهم هندوان در شهر سومنات (ایالت گجرات) هند را ویران ساخته بود.

یک تمدن باستانی پایان یافت
هرناندو کورتز افسر اسپانیایی روز ۱۳ آگوست سال ۱۵۲۱ میلادی با تصرف مجدد شهر تنوچتیتلان (مکزیکوسیتی امروز) به عمر امپراتوری متمدن آزتک در مکزیک که در زمینه علم و هنر پیشرفت چشمگیر داشت پایان داد. برتری اسپانیائی ها در جنگ با بومیان مکزیک، تنها اسلحه آتشین آنان بود.

«آتاتورک» رئیس جمهوری ترکیه شد
ژنرال مصطفی کمال پاشا ۱۳ آگوست ۱۹۲۳ به عنوان نخستین رئیس جمهوری ترکیه انتخاب شد. ترکیه نامی است که بر باقیمانده از امپراتوری عثمانی گذارده شده است. کمال پاشا به خاطر خدماتی که به ملت ترکیه کرده بود، لقب
«آتا ترک‌=‌ آتاتورک» گرفت.

آغاز تعرّض ژاپن به شانگهای
ارتش امپراتوری ژاپن ۱۳ آگوست ۱۹۳۷ تعرض به شهر بندری بزرگ شانگهای چین را با ۳۰۰ هزار سرباز، ۵۰۰ هواپیما، ۳۰۰ تانک و ۱۸۰۰ توپ آغاز کرد. آتش توپ های ۱۳۰ ناو و ناوچه ژاپنی نیز از این تعرض پشتیبانی می کرد. نبرد خیابانی دو نیرو سه ماه و ۱۳ روز طول کشید و شانگهای سقوط کرد.

انتقال نلسون ماندلا از زندان به بیمارستان
۱۳ آگوست سال۱۹۸۸ نلسون ماندلا که به بیماری سل ناشی از تضعیف بدن بر اثر ماندن طولانی با شرایط بد در زندان و تحمل اعمال شاقه مبتلا شده بود، از زندان به بیمارستان منتقل شد، زیرا خبر بیماری او به خارج از زندان درز کرده بود و دولت اقلیت سفید پوست آفریقای جنوبی که تحت فشار افکار جهانیان قرار گرفته بود راهی جز موافقت با انتقال او به بیمارستان نداشت. ماندلا زنده ماند و پیروز شد و این بار نوبت او بود که دولت سفید پوستان را به تاریخ بسپارد و عملا مدفون سازد.
www.iranianshistoryonthisday.com

code

نظر شما