شناسهٔ خبر: 27340320 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: العالم | لینک خبر

کنگره آمریکا به دنبال «حامی تروریسم» اعلام کردن روسیه به دلیل همکاری با ایران

قانونگذاران کنگره آمریکا طرحی را پیشنهاد داده‌اند که رئیس‌جمهور این کشور را ملزم می‌کند ضمن ارائه گزارشی از نقش روسیه در سوریه، جزئیات هرگونه توافق احتمالی در نشست اخیر با رئیس‌جمهور روسیه در هلسینکی را منتشر کند.

صاحب‌خبر -

العالم - آمریکا

قانونگذاران کنگره آمریکا یک طرح دوحزبی پیشنهاد داده‌اند که در صورت تصویب نهایی از دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا خواهد خواست تا کمک‌های احتمالی روسیه به ایران و حزب‌الله در سوریه را مورد ارزیابی قرار دهد.

بنا بر گزارش پایگاه آمریکایی «بازفید»، به دنبال نشست رئیس‌جمهور آمریکا با همتای روس خود در «هلسینکی» پایتخت فنلاند، به نظر می‌رسد که نگرانی قانونگذاران آمریکایی در خصوص هرگونه توافق احتمالی میان واشنگتن و مسکو افزایش یافته است.

یک منبع مطلع جمهوری‌خواه در کنگره درباره پرونده مشارکت روسیه و ایران در سوریه با اشاره به تلاشی در کنگره آمریکا پس از نشست هلسینکی به منظور هشدار به رئیس‌جمهور آمریکا درباره هرگونه توافق احتمالی محرمانه با روسیه گفته است: «در رابطه با این موضوع که قرار نیست معامله بزرگی با روس‌ها داشته باشیم، ما باید با رئیس‌جمهور بسیار شفاف باشیم».

دیدار دوجانبه میان «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا و «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه 16 جولای (25 تیرماه) در کاخ ریاست‌جمهوری فنلاند در هلسینکی برگزار شد. این نخستین دیدار رسمی و برنامه‌ریزی شده سران دو کشور روسیه و آمریکا از زمان به قدرت رسیدن ترامپ در کاخ سفید بوده است. پوتین و ترامپ پیش از این نیز دو بار دیدار کرده بودند اما در حاشیه اجلاس‌ها و نشست‌های بین‌المللی و تا کنون نشستی رسمی میان سران دو کشور برگزار نشده بود.

رئیس‌جمهور آمریکا پس از این نشست گفته بود که دیدارش با پوتین روابط واشنگتن و مسکو را در مسیر تازه‌ای قرار داده است. در دیدار سران آمریکا و روسیه درباره موضوعات مختلفی گفت‌وگو شده است از جمله ایران و سوریه و همچنین دیگر مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی، اما از آنجایی که نشست‌های برگزار شده پشت درهای بسته بود و جزئیات کامل آن منتشر نشد، حتی برخی نمایندگان کنگره آمریکا خواستار انجام تحقیقات درباره توافقات حاصل شده در هلسینکی شدند.

بنا بر این گزارش، در میان طرح‌هایی که پس از اجلاس هلسینکی در کنگره آمریکا مطرح شده، طرح پیشنهادی مشترک «رابرت منندز» عضو ارشد دموکرات کمیته روابط خارجی سنا و «لیندسی گراهام» یکی از اعضای بانفوذ جمهوریخواه در کنگره آمریکا و 4 تن دیگر از سناتورهای کنگره از دیگر طرح‌های مطرح شده فراگیرتر است.

این طرح موسوم به «مصوبه 2018 دفاع از امنیت آمریکا در برابر تجاوز کرملین»، روسیه را به دلایل مختلفی از جمله مداخله ادعایی در انتخابات ریاست‌جمهوری 2016 آمریکا و نیز اتهام مداخله در امور داخلی اوکراین محکوم کرده و درخواست وضع طیف گسترده‌ای تحریم‌ها علیه چهره‌های برجسته سیاسی روسیه که با رئیس‌جمهور این کشور و کاخ کرملین در ارتباط هستند و همچنین علیه پروژه های بخش انرژی و صنعت نفت روسیه را مطرح می‌کند.

این طرح علاوه بر این، به نقش روسیه در سوریه نیز می‌پردازد و از دولت آمریکا می‌خواهد تا این موضوع را که «آیا روسیه تمام معیارها برای شناخته شدن به عنوان یک کشور حامی تروریسم» را داراست، مورد بررسی قرار دهد. این طرح رسما از کاخ سفید خواسته تا «نقش روسیه در تأمین تسلیحات، فناوری و یا دانش نظامی چه به صورت مستقیم و چه غیرمستقیم، به ایران، نیروهای سوریه، گروه حزب‌الله و دیگر متحدان ایران» را مورد ارزیابی قرار دهد.

طرح پیشنهادی کنگره آمریکا در نهایت از رئیس‌جمهور این کشور درخواست می‌کند تا جزئیات هرگونه توافق احتمالی که میان ترامپ و پوتین در اجلاس هلسینکی درباره سوریه مطرح شده را اعلام کند.

فارس

نظر شما