شناسهٔ خبر: 27331291 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

برخورد با فساد باید ریشه‌ای باشد

مبارزه با فساد اقتصادی مهم‌ترین پالسی است که این روزها از سوی قوه قضاییه صادر می‌شود. بازداشت چهره‌های اخلالگر اقتصادی و نامه رییس قوه قضاییه خطاب به مقام معظم رهبری نشان می‌دهد که در روزهای آینده نیز این موضوع همچنان سر‌تیتر مهم‌ترین تحولات سیاست داخلی باشد.

صاحب‌خبر -

اما مبارزه با فساد اقتصادی چه شکل و شمایلی دارد؟ محمد نعیمی‌پور، عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران معتقد است که علاوه بر این نوع برخوردها باید راهکارهایی برای مقابله با ریشه‌های فساد صورت گیرد؛ راهکاری که بتواند ریشه لابی‌ها و رانت‌ها را نیز بزند.

**افشاگری فساد به شیوه‌ای که در جریان استیضاح علی ربیعی اتفاق افتاد و پیش‌تر نیز سابقه داشته، برخورد اصولی با فساد است؟ دورنمای این شکل از برخورد با مساله از نگاه افکار عمومی چه خواهد بود؟
عده‌ای نسبت به روشنگری در مورد فساد خیلی ابراز علاقه‌مندی می‌کنند و مایل هستند که اطلاعات دراختیار افکار عمومی قرار بگیرد اما همان افراد وقتی چنین اتفاقی در مجلس می‌افتد، ناراحت می‌شوند. حتی در مورد بیان و افشای فساد در کشور نیز شاهد برخورد دوگانه هستیم. البته این نوع اتهام زدن‌ها مشکلات حقوقی دارد. باید معلوم شود که نگرانی عده‌ای از چیست.

**چرا فساد به صورت اصولی افشا نمی‌شود؟ اینکه درجریان یک دعوای سیاسی صحبت از اتهاماتی می‌شود، چقدر نمایانگر حب و بغض‌های شخصی است؟
قطعا این رفتار غیراصولی است. مبنای این رفتار نوعی عصبیت شخصی و سیاسی است و یقینا تاثیرات آن بر جامعه مثبت نیست. مبارزه با فساد باید مختصات متفاوتی داشته باشد. روشن است که دلیل اصلی فساد در کشور چیست اما اراده‌ای برای مبارزه با آن دیده نمی‌شود. صرف محاکمه یک فرد و برخورد و تهدید دراین زمینه به معنای مبارزه کارآمد با فساد نیست؛ اگرچه برخورد لازم است اما باید منابع و ریشه‌های اصلی شکل‌گیری فساد در کشور خشکانده شود. مثل این است که گیاهی هرز باشد و فقط برگ آن را بچینیم. بالاخره آن گیاه دوباره خود را بازسازی می‌کند. در برخورد با فساد هم غیر از اشخاص،ریشه‌ها مطرح هستند. اگر ریشه‌ها نخشکانیم، دوباره ساختار فاسد خود را بازسازی می‌کند. اگر واقعا می‌خواهیم که مشکل فساد در کشور حل شود، باید ریشه‌ها را بخشکانیم. تشخیص ریشه‌ها نیز چندان سخت نیست.

**ریشه فساد از نگاه شما چیست؟
واقعا راه‌حل مبارزه با فساد وجود دارد. باندبازی‌ها و تهدیدهای بخش خصوصی مروج فساد است. دستگاه عریض و طویل اقتصادی‌ای وجود دارد که بنگاه‌داری و کار خیریه می‌کند و درعین حال معاف از مالیات می‌شود. در همه مناقصات و مزایده‌ها بدون اینکه دغدغه هزینه‌های مالیاتی داشته باشد، شرکت می‌کند و قیمت‌های پایین‌تری می‌دهد و برنده می‌شود. هوای این نوع نهادها را هم بیشتر دارند. ضمن اینکه مدیریت‌های این نهادها معمولا کارآمد نیست و بهره‌وری‌های کمی دارند. اگر قرار بر مبارزه با فساد است، باید این مشکلات حل شود.

**آیا اعدام یا برخوردهای شدید برای مقابله با فساد کافی هستند؟
زمانی مفسدی به نام فاضل خداداد بود که اعدام شد؛ چه تاثیری در کاهش فساد گذاشت؟ همین الان احکام بابک زنجانی چه فرقی در روند فساد در کشور ایجاد کرده است؟ مساله مبارزه با فساد ریشه‌های سیاسی دارد. وقتی هم صحبت از برخورد با مفسدان اقتصادی است، بیشتر چهره‌های اقتصادی در معرض برخورد هستند تا چهره‌های سیاسی. این افراد امکان این را دارند که از زیر برخوردهای قضایی قسر دربروند. در این شرایط احتمال اینکه افراد اصلی مجازات نشوند، زیاد است. البته این روش‌ها بر افکار عمومی موثر است اما برخوردهای ریشه‌ای لازم است. دستگاه‌هایی که وارد اقتصاد شده‌اند باید مورد بررسی قرار بگیرند.

**شاهد هستیم که گهگاه لابی‌ها و رانت‌هایی در بین چهره‌های سیاسی و حتی در نهادهای انتخابی افشا می‌شود که در بیشتر موارد ماجرای رسوایی نیز دوطرفه بوده است. یعنی طرفین، فساد یکدیگر را افشا کرده‌اند. چرا شاهد چنین رفتارهایی هستیم؟
برخورد با فساد باید سیستماتیک باشد. ریشه‌ها آنقدر محکم است که دستگاه نظارتی هرچقدر هم که اراده‌ای داشته باشد، از پس کار بر نمی‌آید لذا توصیه می‌کنم که به ریشه‌ها بپردازیم. من نمی‌گویم قانون علیه مفسدان اقتصادی اعمال نشود بلکه معتقدم برخورد اصولی با فساد باید ریشه‌ای باشد. دستگاه نظارتی هم یک مدت کار می‌کند؛ نتیجه‌ای نمی‌گیرد و خسته می‌شود. باید در لابی‌پذیری و رانت‌آفرین بودن دستگاه‌های موجود تجدید‌نظر کنیم.

منبع: روزنامه اعتماد؛ 1397،5،22
گروه اطلاع رسانی**2059**2002

نظر شما