شناسهٔ خبر: 27325487 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

آخرین تحولات خاورمیانه؛

تأکید دوباره عراق بر رعایت تحریم‌ها علیه ایران/ پشت پرده موافقت اسرائیل با ماندن بشار اسد در قدرت/لغو سفر حیدرالعبادی به ایران/مخالفت انگلیس با درخواست ضد ایرانی آمریکا

لغو سفر حیدرالعبادی به ایران، پشت پرده موافقت اسرائیل با ماندن بشار اسد در قدرت، مخالفت انگلیس با درخواست ضد ایرانی آمریکا و تلفات بالا در درگیری شدید نظامیان افغانستان با طالبان، از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به تأکید دوباره عراق بر رعایت تحریم‌ها علیه ایران نیز اشاره کرد.

صاحب‌خبر -

لغو سفر حیدرالعبادی به ایران، پشت پرده موافقت اسرائیل با ماندن بشار اسد در قدرت، مخالفت انگلیس با درخواست ضد ایرانی آمریکا و تلفات بالا در درگیری شدید نظامیان افغانستان با طالبان، از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به تأکید دوباره عراق بر رعایت تحریم‌ها علیه ایران نیز اشاره کرد.

به گزارش «تابناک»؛ سخنگوی دفتر حیدر العبادی، نخست وزیر عراق در گفت وگو با روسیا الیوم اظهار داشت: موضع عراق در رابطه با تحریم‌های آمریکا علیه ایران خودکامه و شتابزده نبود، بلکه براساس مطالعات و بررسی‌های مرتبط با مصلحت ملت و کشور عراق اتخاذ شد و تحت تأثیر هیچ کشور دیگر و یا حزب سیاسی مشخصی نبود.

وی افزود: دولت عراق نمی‌تواند موضعی در پیش گیرد که موافق با مصلحت ملت عراق نباشد؛ بنابراین پایبندی به تحریم‌های آمریکا علیه ایران در همین راستا اتخاذ شد.

حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق در واکنش به ازسرگیری تحریم‌های آمریکا علیه ایران گفت: ما مخالف وضع تحریم علیه ایران هستیم، ولی بغداد به منظور حمایت از ملت عراق به این تحریم‌ها پایبند خواهد بود.

سعد الحدیثی، سخنگوی دولت عراق نیز پیش از این گفت، تحریم‌های آمریکا علیه ایران یک خطای اساسی است و برای حل مشکلات میان کشور‌ها این تصمیم درست نیست، این تصمیمات مشکلات را حل نمی‌کنند، بلکه آن‌ها را پیچیده‌تر می‌کنند. به تحریم‌های آمریکا علیه ایران پایبند خواهیم بود، زیرا ما قبل از هر چیز به منفعت ملی عراق نگاه می‌کنیم. کشور عراق از این پس برای معاملات مالی و تجاری با ایران از دلار استفاده نخواهد کرد. ما گامی برنمی‌داریم که به ضرر اقتصاد عراق باشد، کشور عراق در آینده ابزار‌های مشخصی برای معامله تجاری با ایران را بررسی خواهد کرد که با تحریم‌های آمریکا تعارض نداشته باشند.

لغو سفر حیدرالعبادی به ایران

خبرگزاری‌فرانسه به نقل از یک مسئول دولتی این کشور ـ که نخواست نامش فاش شود ـ از لغو سفر حیدر العبادی نخست وزیر عراق به ایران خبر داد.

بر اساس اعلام این منبع، العبادی سفر سه شنبه خود به ترکیه را انجام خواهد داد.

تاکید مجدد عراق بر رعایت تحریم‌ها علیه ایران/ پشت پرده موافقت اسرائیل با ماندن بشار اسد در قدرت/لغو سفر حیدرالعبادی به ایران/مخالفت انگلیس با درخواست ضد ایرانی آمریکا

منبع مذکور لغو سفر وی به ایران را به دلیل «تراکم برنامه کاری» حیدر العبادی عنوان کرده است.

پشت پرده موافقت اسرائیل با ماندن بشار اسد در قدرت

یک دیپلمات فرانسوی از "موافقت" رژیم صهیونیستی با این گفته روس‌ها که باقی ماندن بشار اسد در قدرت، یکی از تضمین‌ها برای خروج همه نیروهای ایرانی از سوریه است، خبر داد، همزمان او از جدیت پاریس در برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سوریه در سال ۲۰۲۱ سخن گفت.

این منبع عالی رتبه فرانسوی به روزنامه الحیاة گفت: تماس تلفنی ماکرون با پوتین در چهارچوب تلاش‌ پاریس برای گرد هم آوردن استفان دی‌میستورا، فرستاده سازمان ملل به سوریه با کارشناسان مذاکرات آستانه و کارگروه کوچکی در ژنو طی ماه سپتامبر آتی جهت پیشبرد روند سیاسی است.

این منبع افزود: فرانسوا سنمو، فرستاده جدید رئیس جمهوری فرانسه به سوریه در کنار ماکرون در کاخ ریاست جمهوری حضور دارد و در سفرهای ماکرون به کشورهای مرتبط با بحران سوریه شرکت می‌کند.

این دیپلمات فرانسوی در عین حال گفت: فرانسه از سال ۲۰۱۷ موضعگیری خود درباره کناره‌گیری اسد از قدرت را تغییر نداده و تأکید داشته که این مسأله پیش‌شرط مذاکرات با دمشق نیست.

وی همچنین تأکید کرد: پاریس مشخصا مسیر سیاسی را می‌خواهد که بر اجرای قانون اساسی و فراهم کردن مقدمات برگزاری انتخابات سال ۲۰۲۱ یعنی سه سال دیگر جهت جلوگیری از انتخاب دوباره اسد متمرکز باشد.

منبع یاد شده ادامه داد: اسرائیل نارضایتی خود از تلاش‌های مسکو برای راضی کردن نیروهای ایرانی جهت عقب‌نشینی از ارتفاعات جولان تا حدود ۸۰ کیلومتر را به پاریس اعلام کرده و این اقدامات را ناکافی دانسته و خواستار خروج نیروهای ایرانی از کل خاک سوریه شده است.

این منبع فرانسوی در پایان گفت: عجیب‌ترین نکته در این موضوع موافقت اسرائیل با گفته روس‌ها مبنی بر این است که باقی ماندن بشار اسد در قدرت یکی از تضمین‌ها برای خروج تمامی نیروهای ایرانی از سوریه است.

مخالفت انگلیس با درخواست ضد ایرانی آمریکا

عدادی از وزیران دولت انگلیس با درخواست «وودی جانسون» سفیر آمریکا در لندن در خصوص همراهی با واشنگتن برای افزایش فشارها بر ایران مخالفت کرده و عنوان داشتند که این اقدامات آمریکا مشکل زا هستند.

سفیر آمریکا در لندن، در مقاله ای برای روزنامه دیلی تلگراف با انتقاد از رویکرد انگلیس در خصوص برجام، نوشت: انگلیس در خصوص ایران باید با دونالد ترامپ همراه باشد نه بروکسل.

تاکید مجدد عراق بر رعایت تحریم‌ها علیه ایران/ پشت پرده موافقت اسرائیل با ماندن بشار اسد در قدرت/لغو سفر حیدرالعبادی به ایران/مخالفت انگلیس با درخواست ضد ایرانی آمریکا

به نوشته تلگراف، وزارت خارجه انگلیس نیز در خصوص درخواست جانسون، بر حمایت مجدد لندن از برجام تأکید کرده است.

در همین رابطه، یکی از وزیران دولت انگلیس که تلگراف اشاره ای به نام وی نکرده گفت: مشکل این درخواست آمریکا آن است که بازی را در اختیار تندروها قرار می دهد. هدف کلی برجام این بود که به شرکت های بزرگ اجازه داده شود تا وارد ایران شوند. در صورت همراهی با آمریکا همه چیز از کنترل خارج می شود، من نمی توانم متصور شوم که انگلیس با آمریکا همراه می شود.

«آلیستر برت» از مقامات بلند پایه وزارت خارجه انگلیس نیز در مورد امکان همراهی انگلیس با آمریکا علیه ایران گفت: ما این نکته را روشن کرده ایم که برجام را به عنوان بخش مهمی از امنیت منطقه می دانیم. فکر می کنیم که این واقعا مهم است که به قراردادی که تعدادی از شرکا آن را امضا کرده اند، پایبند باشیم.

برت در خصوص اینکه شرکت های انگلیسی طرف قرارداد با ایران چگونه می توانند از خود در برابر تحریم های آمریکا محافظت کنند گفت: اگر شرکتی از انجام فعالیت های قانونی هراس دارد، باید بگویم که قانون اتحادیه اروپا از آن محافظت می کند. عملی بودن این موضوع ممکن است تفاوت هایی داشته باشد. تعداد زیادی از شرکت ها از این امر تأثیر نمی پذیرند.

تلفات بالا در درگیری شدید نظامیان افغانستان با طالبان

شبکه تلویزیونی «۱ تی‌وی» روز یکشنبه در گزارشی آمار تلفات درگیری ها در شهر غزنی افغانستان با طالبان را منتشر کرد.

بر اساس اعلام این شبکه، در جریان درگیری های مذکور ۱۰۳ تن کشته و ۱۳۳ فرد دیگر نیز زخمی شدند. از این تعداد، ۹۰ کشته به نظامیان و نیروهای دولتی افغانستان تعلق داشته و ۱۳ تن از شهروندان افغانستان کشته شده اند.

این در حالی است که از شمار کشته شدگان و زخمی های طالبان در این درگیری خبری در دست نیست.

این در حالی است یک روز پس از تهاجم نیروهای طالبان در مناطقی از شرق غزنی، درگیری‌ها میان نیروهای دولتی و طالبان در این ولایت تا روز گذشته نیز همچنان ادامه داشت.

تاکید مجدد عراق بر رعایت تحریم‌ها علیه ایران/ پشت پرده موافقت اسرائیل با ماندن بشار اسد در قدرت/لغو سفر حیدرالعبادی به ایران/مخالفت انگلیس با درخواست ضد ایرانی آمریکا

محمد رادمنش، سخنگوی وزارت دفاع افغانستان به خبرنگاران اعلام کرد، دولت در عملیاتی هماهنگ با نیروهای کماندو، هوایی، پلیس، امنیت ملی و نیروهای زمینی توانسته است طالبان را از غزنی بیرون و کنترل کامل شهر را به دست گیرد.

از سوی دیگر، نصرت رحیمی، معاون وزارت کشور افغانستان در تازه‌ترین نشست خبری خود در بعدازظهر دیروز اعلام کرد، عملیات پاکسازی شهر غزنی شروع شده، هرچند در برخی نقاط شهر همچنان صدای تیراندازی شنیده می‌شود.

درگیری‌ها در غزنی یکی از سهمگین‌ترین نبردها میان نیروهای دولتی و طالبان به شمار می‌رود.

از بامداد جمعه در پی پیشروی بی‌سابقه طالبان در هفده سال اخیر، این نیروها وارد شهر غزنی شدند و بخش‌هایی از این شهر را در دست گرفتند و از عصر روز جمعه، تمامی ارتباطات مخابراتی این ولایت قطع شد، هرچند ارتباطات در غزنی در حال حاضر به شرایط عادی بازگشته است.

 

نظر شما