شناسهٔ خبر: 27325066 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

جزئیات جدید از هواپیما ربایی در سیاتل

صاحب‌خبر - مقام‌های امریکایی اعلام کردند رباینده هواپیما از فرودگاه سیاتل تمام مجوزهای لازم برای دسترسی به هواپیما را داشته و سه سال تحت عنوان تکنیسین در این فرودگاه مشغول به کار بوده‌ است. به گزارش بی‌بی‌سی، این مرد ۲۹ ساله که هنوز هویت او فاش نشده تکنیسین شرکت هوایی هورایزن بوده و در زمینه جابه‌جایی و پارک کردن هواپیما و تخلیه و بارگیری چمدان‌ها مشغول به‌کار بوده اما هنوز کسی نمی‌داند او چگونه مهارت به پرواز درآوردن چنین هواپیمای پیشرفته‌ای را پیدا کرده چرا که در سوابقش پروانه خلبانی دیده نمی‌شود. این مرد که در جریان سقوط هواپیما در دم کشته شد روز جمعه با ربودن یک هوایپمای مسافربری که ظرفیت ۸۰ مسافر را دارد، برای ساعتی فرودگاه بین‌المللی سیاتل را به تعطیلی کشاند و مقام‌های نظامی را واداشت که دو فروند جنگنده اف ۱۵ را برای مهار او به آسمان بفرستند. او دقایقی پس از پرواز در آسمان حوالی فرودگاه و در حالی که یک بار با یک مانور حیرت‌انگیز توانست هواپیما را از سقوط در آب نجات دهد و دوباره به اوج ببرد، در جزیره‌ای که نزدیک فرودگاه قرار دارد سقوط کرد. متن گفت‌و‌گوهای او با برج پرواز نشان می‌دهد که او قصد آسیب رساندن به کسی را نداشته و در نهایت هم با عذرخواهی از عزیزانش می‌گوید «او فقط یک مرد شکست خورده است.» در بخشی از این گفت‌و‌گو مأمور برج مراقبت تلاش می‌کند او را راضی کند که برای فرود هواپیما همکاری کند اما این مرد می‌گوید: «حبس ابد در انتطارم است مگه نه؟!» مقام‌های شرکت هوایی هورایزن (مالک هوایپما) و فرودگاه سیاتل-تاکوما روز شنبه 11 اگوست در یک کنفرانس خبری درباره جزئیات این واقعه سخن گفتند اما از فاش کردن هویت هواپیما‌ربا خودداری کردند. مایک اهل، مدیر بخش عملیاتی فرودگاه سیاتل گفت «این مرد مجوز قانونی برای دسترسی به هواپیماها داشته و بدین لحاظ هیچ رخنه امنیتی صورت نگرفته است.» برد تیلدن، مدیر خطوط هوایی آلاسکا هم گفت سوابق این مرد بررسی و او دارای عدم سوءپیشینه بود. مقام‌ها می‌گویند او روز جمعه در شیفت کاری خود بوده و احتمالاً یونیفرم هم بر تن داشته است. وی تصریح کرده که هواپیماها در و سوییچ ندارند بلکه برای حفاظت از آنها تدابیر امنیتی دیگری وجود دارد. مقام‌ها می‌گویند مرد رباینده ابتدا با یدک‌کش ویژه حمل هواپیما آن را از بخش تعمیرات و سرویس عقب کشیده و در مسیر باند قرار داده است و سپس سوار آن شده و با وجود دستور برج مراقبت برای توقف، از روی باند به هوا برخاسته است.

نظر شما