شناسهٔ خبر: 27292137 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

در نخستین مجمع سلامت شمیرانات مطرح شد

وضعیت مراکز بهداشت شهرستان شمیرانات/اصلاح سبک زندگی، موثرترین مداخله برای پیشگیری از بیماری

نمایندگی علوم پزشکی شهید بهشتی

نخستین مجمع سلامت شهرستان شمیرانات با حضور دکتر شهریور فرماندار شهرستان شمیرانات، دکتر خدادوست معاون اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دکتر عموزاده سرپرست شبکه بهداشت شمیرانات و جمعی از مدیران خانه‌های بهداشت، فعالان عرصه مشارکت‌های اجتماعی و نیکوکاران عرصه سلامت برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، دکتر عموزاده - سرپرست شبکه بهداشت شمیرانات در این نشست، سرمایه اجتماعی را یکی از ارکان جامعه مدنی عنوان کرد و گفت: موضوعات اجتماعی در قالب یک مفهوم مهم و مدرن در حوزه اجتماعی تعریف می‌شود که همان سرمایه اجتماعی است.

وی با بیان اینکه سهیم کردن مردم و آحاد جامعه در قدرت و اختیار از دستاوردهای مشارکت‌های اجتماعی است، گفت: راه دادن به مردم برای نظارت بر سرنوشت خود از دیگر مزایای تقویت مشارکت‌های اجتماعی است.

وی با اشاره به تقسیم بندی متنوع سرمایه های اجتماعی، تصریح کرد: در این راستا عمیق ترین تقسیم بندی سرمایه اجتماعی Bonding  وBridging  است. امروزه در بحث سرمایه اجتماعی همه افراد فارغ از هر نوع شرایط و سایر متغیرها در بحث مشارکت‌های اجتماعی شریک می‌شوند و این مساله به قشر و گروهی خاص محدود نیست. در این حالت می‌توان از فرصت عواطف اجتماعی جامعه برای تقویت توسعه پایدار بهره‌مند شد.

وی سلامت را یکی از ارکان توسعه پایدار بیان کرد و گفت: در حال حاضر تقریبا تمامی افراد جامعه تحت پوشش مراکز بهداشتی هستند. به گونه‌ای که آمار حیاتی مراکز بهداشتی روستایی ما به مراتب از مرکز آمار صادق‌تر است، ولی متاسفانه این شرایط هنوز در حوزه شهری محقق نشده است.

عموزاده با بیان اینکه کمتر از 50 درصد ساکنان شهرستان شمیرانات تحت پوشش شبکه بهداشت قرار دارند، گفت: خیلی از ساکنان حتی از وجود مراکز بهداشتی در این منطقه بی‌خبرند که این شرایط نتیجه عدم ارتباط یک سازمان دولتی با مردم است.

سرپرست شبکه بهداشت شمیرانات با اشاره به مراکز بهداشتی این منطقه عنوان کرد: 8 مرکز بهداشتی و خدمات جامع سلامت، 3 مرکز بهداشت شهری و یک مرکز جامع روستایی به جمعیت تحت پوشش حدود 538 هزار نفری این منطقه خدمات ارایه می کنند.

وی با اشاره به برخی از فعالیت‌های شبکه های بهداشت عنوان کرد: بررسی بیماری‌های واگیر و غیر واگیر، مراقبت از وضعیت بیماری‌ها در جامعه، رصد دائم بهداشت محیط در شمیرانات و سطح شهر تهران و همچنین فعالیت واحد بهداشت خانواده، مدارس و دهان و دندان برخی از امور این شبکه‌های بهداشتی است.

عموزاده با بیان این که کارشناسان بهداشت روان مجربی در این حوزه تربیت شده‌اند، بیان کرد: براساس آمار وزارت بهداشت 25 درصد افراد جامعه به نوعی اختلال روانی مبتلا هستند که این مسئله اهمیت وجود کارشناسان بهداشت روان را دو چندان می‌کند.

وی با بیان این که پس از اجرای طرح تحول نظام سلامت بخشی از خدمات مراکز بهداشت به بخش خصوصی واگذار شد، گفت: در این راستا تا کنون پنج مرکز برون‌سپاری ایجاد شده که با کمک وزارت بهداشت تعداد این مراکز به 9 پایگاه برون سپاری افزایش می‌یابد.

وی با اشاره به ثبت پرونده الکترونیک سلامت در طرح تحول، عنوان کرد: از 538هزار نفر ساکنین منطقه شمیرانات تاکنون اطلاعات 240 هزار نفرثبت شده است و 140 هزارنفر نیز برای یک بار خدمات دریافت کرده‌اند.

عموزاده در خاتمه با اشاره به برخی از فرصت‌ها، تهدیدها، نقاط ضعف و قوت شبکه‌های بهداشت شمیرانات عنوان کرد: در این راستا با کمک خیرین بسیاری از مراکز بهداشتی بازسازی شده و به عنوان نمونه کلینیک مشاوره رفتاری کنترل ایدز منطقه که وضعیت نامناسبی داشت با کمک خیرین بازسازی شده است.

اصلاح سبک زندگی موثرترین مداخله برای پیشگیری از بیماری است

همچنین دکتر خدادوست - معاون اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به ابعاد پیچیده انسان و سلامت در مکاتب الهی عنوان کرد :علاوه بر ابعاد مطرح شده در مکاتب الهی، بر اساس سخنان سید اسماعیل جرجانی، سلامت در جامعه به شش عامل آب و هوا، خوردنی‌ها و آشامیدنی‌ها، خواب و بیداری، حرکات ورزشی، پاکسازی بدن از مواد زائد و اعراض نفسانی بستگی دارد. همچنین قدم اول مداخله برای پیشگیری از بروز بیماری‌ها تدبیر است که این مسئله نیز به رعایت این شش عامل وابسته است.

وی با اشاره به بیانیه‌های اخیر سازمان جهانی بهداشت بیان کرد: براساس این بیانات، بیماری‌های غیر واگیر مانند فشار خون، چاقی، سرطان و غیره در راس علل مرگ و میر در دنیا محسوب می‌شوند. همچنین اصلاح سبک زندگی موثرترین مداخله برای پیشگیری از بروز بیماری‌هاست.

خدادوست افزود: بنابراین براساس توصیه‌های سنتی و جدید مهم‌ترین مسئله قابل توجه اصلاح سبک زندگی مردم است که در این رابطه ارتقای سطح سواد سلامت مردم، آموزش خود مراقبتی به افراد جامعه از دیگر مواد قابل توجه بوده که تحقق آن تنها به راه‌اندازی مجامعی همچون مجمع ملی سلامت و جذب مشارکت آحاد جامعه امکان پذیر است.

وی با بیان این که بالغ بر 75 درصد مولفه‌های موثر بر سلامت جامعه از مولفه‌های اجتماعی است، تصریح کرد: به عنوان نمونه مرگ‌های ناشی از حوادث ترافیکی و مصدومیت‌های ناشی از آن در راس علل مرگ و میر در جامعه ما محسوب میشوند که در حوزه بهداشت تنها به ابعاد جسمانی و درمانی این مسئله توجه می‌شود؛ در حالی که باید آسیب‌های روانی و اجتماعی ناشی از آن نیز دارای متولی باشد.

معاون اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در ادامه با اشاره به مباحث مطرح در جامعه که به تنش فکری افراد منجر می‌شود، افزود: این گونه مسائل بروی سلامت افراد جامعه تاثیرگذار بوده و همه ما در این رابطه مسئولیم.

خدادوست در خاتمه توجه به سلامت به عنوان یکی از سه اولویت اول کشور را یکی از ابتکارات و دستاوردهای مهم دولت‌های یازدهم و دوازدهم دانست و تاکید کرد: اگر به دنبال توسعه پایدار هستیم باید جامعه‌ای سالم داشته باشیم. در حال حاضر با فعالیت مجمع ملی سلامت می‌توانیم مطالبات سلامتی مردم را پیگیری و اصلاح کنیم.

گفتنی است در پایان این مراسم از برگزیدگان، خیرین سلامت و فعالان عرصه مشارکت اجتماعی با اهدای لوحی تقدیر شد.

انتهای پیام

نظر شما