شناسهٔ خبر: 27284795 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

اردوغان در نیویورک‌تایمز ترامپ را تهدید کرد

بین الملل > خاورمیانه - رئیس جمهور ترکیه خطاب به مقامات آمریکا هشدار داد: وجود هر گونه تهدیدی علیه امنیت و منافع ملی ترکیه با واکنشی نظامی مواجه خواهد شد و هر گونه اقدام لازم از سوی آنکارا در دفاع از امنیت ملی خود متصور است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه با انتشار مقاله ای در روزنامه نیویورک تایمز، به اقدام تازه آمریکا علیه ترکیه واکنش نشان داد و اعلام کرد اگر ترامپ هشدار های ما را نادیده بگیرد خود دست به اعمال متقابل خواهیم زد.

اردوغان با انتشار این مقاله تحت عنوان 'نگاه ترکیه به بحران با آمریکا' در روزنامه نیویورک تایمز به موضوع تنش به وجود آمده میان آنکارا و واشنگتن پرداخت و نوشت: ترکیه برای ترمیم روابط با آمریکا زمان تعیین کرده است و مقامات واشنگتن باید اندیشه های نامتقارن خود را در روابط با ترکیه اصلاح کنند.

مشروح این مقاله را به نقل از ایرنا از نظر می گذرانید:

در شش دهه گذشته ترکیه و آمریکا شرکایی راهبردی و متحد در پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) بوده اند و در دوران جنگ سرد و پس از آن نیز شانه به شانه در برابر همه چالش ها ایستاده اند.


آنکارا سالیانی مدید هرجا نیاز دیده به کمک واشنگتن شتافته است. در کره خون سربازان وظیفه ما اعم از مرد و زن ریخته شد. سال 1962 دولت کندی موفق شد با از میان برداشتن موشک های ژوپیتراز ایتالیا و ترکیه، شوروی را مجاب کند موشک هایش را از کوبا بردارد.


در واقعه حملات تروریستی 11 سپتامبر هنگامی که واشنگتن مترصد بود روی دوستان و متحدان خود حساب کند تا یک تهاجم همه جانبه شیطان دفع شود، ما نیروهایمان را به افغانستان فرستادیم تا کمک کنند ماموریت ناتو در این کشور انجام شود. اما در مقابل، آمریکا بارها و بارها و با اصرار، دغدغه های ترکیه ای ها را نه درک کرد و نه برای آنها احترام قائل بود.

در سال های اخیر ناسازگاری هایی میان ما رخ داد تا این مشارکت به بوته آزمون گذاشته شود. بدبختانه همه تلاش های ما برای واژگون کردن این جریان خطرناک بی ثمر ماند.

تا زمانی که آمریکا شروع نکند برای حاکمیت ملی ترکیه احترام قائل شود و ثابت کند، خطراتی که ملت ما با آن مواجه است درک می کند، مشارکت ما می تواند همچنان در خطر باشد.
15 ژوئیه 2016 (25 تیرماه 95) ترکیه هدف حمله افرادی از یک گروه در سایه قرار گرفت که رهبری آن را فتح الله گولن برعهده دارد. وی رهبری سازمانی است که دولت من آن را به عنوان «سازمان تروریستی فتح الله» می شناسد.


گولن از محل مجتمعی در نواحی روستایی پنسیلوانیا (در آمریکا) این سازمان را رهبری می کند. گولنیستها تلاش کردند کودتایی خونین علیه دولت من به راه بیاندازند. آن شب میلیون ها شهروند عادی میهن پرست به خیابان ها ریختند. آمریکایی ها هم بی شک در حافظه تاریخی خود تجربیات مشابهی از جمله یکی در واقعه «پرل هاربر» و دیگری در حملات 11 سپتامبر دارند.


250 تن از شهروندان بی گناه ترکیه از جمله ارول اولجاک دوست عزیز و مدیر قدیمی برنامه های مبارزات انتخاباتی من و پسرش عبدالله طیب اولجاک بهای سنگین آزادی ملت ما را پرداختند. من و خانواده ام هم اگر نشانه گیری جوخه های اعدام دقیق انجام می شد، به آنها ملحق شده بودیم.


اردوغان تاکید کرده است: ترکیه ای ها انتظار دارند آمریکا صریح این حملات را محکوم و با رهبری منتخب ترکیه اعلام همبستگی کند، اما واکنش واشنگتن به این ماجرا ابدا راضی کننده نبود.
مقامات آمریکایی به جای آنکه کنار دمکراسی ترکیه بایستند، بسیار محتاطانه خواستار «ثبات و صلح و استمرار آن درون کشور ما» شدند. واشنگتن و آنکارا پیمان استرداد مجرمان را دارند، اما هیچ پیشرفتی برای پذیرش درخواست استرداد گولن صورت نگرفته و این بی توجهی کار را خراب تر کرده است.


یکی دیگر از منابع کدورت روابط، موضوع مشارکت آمریکا و P.Y.D./Y.P.G. (یگان های محافظ خلق) است که شاخه سوری «پ ک ک» و گروهی مسلح و مسئول مرگ هزاران شهروند ترکیه از سال 1984 تاکنون به شمار می رود و خود واشنگتن نیز آن را در فهرست سازمان های تروریستی جای داده است.

 

 


طبق برآوردهای مسئولان ترکیه، واشنگتن در سال های اخیر با 5000 کامیون و 2000 هواپیمای باری برای گروه P.Y.D./Y.P.G جنگ افزار فرستاده است. دولت من بارها نگرانی های آنکارا را در مورد تصمیم گیری مقام های آمریکایی برای آموزش و تسلیح پ ک ک در سوریه به اطلاع این مقامات رسانده است. اما متاسفانه گوش شنوایی برای این حرف ها نبوده و در عاقبت کار جنگ افزارهای ارسالی غیرنظامیان و اعضای نیروهای امنیتی را در سوریه، عراق و ترکیه هدف قرار داده است.


واشنگتن در هفته های اخیر دست به یک سری اقداماتی زده تا سطح تنش با آنکارا بالا برود و یکی از آنها مربوط به دستگیری اندرو برانسون شهروند آمریکایی توسط پلیس ترکیه است که به اتهام کمک به یک سازمان تروریستی بازداشت شد.
من در دیدارها و مکالمات متعددی با دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا پافشاری کردم تا روند قضایی ترکیه را محترم شمارد، اما واشنگتن نه تنها چنین نکرد، بلکه تهدید شدیداللحن یک کشور دوست را آغاز کرد و چند تن از اعضای کابینه دولت من را هدف تحریم قرار داد.این تصمیم گیری غیرقابل قبول، نامعقول و برای دوستی دیرپای دو کشور ویران کننده است.


با ابلاغ این مطلب که ترکیه به تهدیدها پاسخ نمی دهد، ما نیز این اقدام را تلافی و چند تن از مقامات آمریکایی را تحریم کردیم. یک گام رو به جلو به رسم اطاعت از همان اصل را ابلاغ می کنیم. تلاش کردن برای واداشتن دولت من به دخالت در یک پروسه قضایی در راستای قانون اساسی یا ارزش های دمکراتیک مشترک ما نیست.
بارها این امر را ثابت کرده ایم و باز هم ثابت می کنیم که اگر آمریکا همچنان گوش شنوایی نداشته باشد، آنکارا کار خود را می کند. در دهه 1970 دولت ترکیه دست به کار

شد و از قتل عام قوم ترک به دست دولت یونانی قبرس پیشگیری کرد، هرچند واشنگتن به این کار آنکارا ایراد گرفت.
همین اواخر، واشنگتن هرگز این مهم را درک نکرد که واقعا از بابت به خطر افتادن امنیت ملی خود از جانب شمال سوریه نگرانیم که یک خطر جدی است. پیامد همین مساله با دو تهاجم نظامی به این ناحیه اجازه ندادیم دستان داعش به مرزهای ناتو برسد و ضمنا ستیره گران «ی پ گ»را هم از شهر عفرین دور کرد. در هر دو عملیات، ما گام های لازم را برای حفاظت از امنیت ملی مان خواهیم برداشت.


در این برهه از زمان که نیروی شر در دورا دور جهان کمین کرده، اقدام یکجانبه علیه ترکیه آن هم از سوی واشنگتن متحد آنکارا در دهه های متمادی، فقط به ضرر منافع و امنیت آمریکا است.
اردوغان در پایان به آمریکا هشدار داده است: پیش از آنکه بسیار دیر شود، واشنگتن باید به این ذهنیت غلط پایان دهد که اگر آنکارا آلترناتیوهایی داشته باشد، روابط ما می تواند نامتقارن باشد و پایان یابد.اگر این جریان یکجانبه گرایی و عدم احترام متقابل واژگون نشود، ما هم ناگزیریم درپی یافتن دوستان و متحدانی جدید باشیم.

52310

نظر شما