شناسهٔ خبر: 27276618 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

ترويج فرهنگ صحيح مصرف با چاشني نوستالژي

صاحب‌خبر - پايان جنگ، افزايش امنيت و گسترش روزافزون شهرنشيني ايرانيان را به دنبال داشت و تغيير سبک زندگي به زندگي ماشيني و رغبت مردم به استفاده از انواع وسايل برقي سبب شد تا برق توليدي کفاف جمعيت ايران در آن زمان را ندهد. هر چند تلويزيون به عنوان رسانه اي تاثيرگذار در آن سال ها فقط به شبکه هاي يک و دو محدود مي شد، اما خلاقيت و البته نوآوري مديران وقت صنعت برق کشور سبب شکل گيري و ساخت شخصيتي با عنوان «بابا برقي» شد که راهکارهاي صرفه جويي در مصرف را در قالب تيزرهاي کوتاه تلويزيوني و راديويي به خانواده ها ارائه مي کرد. سال ها کودکان ديروز و پدران و مادران امروز شعارهاي ساده و البته مفهومي اين شخصيت در خصوص صرفه جويي را در زندگي جاري کردند، اما پس از مدتي و با بهره برداري از سدهاي متعدد در کشور و افزايش توليد برق، صرفه جويي در انرژي و به خصوص برق آرام آرام رو به فراموشي رفت و بابا برقي نيز به پستوي خانه صنعت برق کشور هدايت شد. البته برخي کارشناسان معتقدند که واقعي شدن قيمت برق و کاهش مصرف صنايع سبب شد تا بابا برقي به فراموشي سپرده شود، زيرا فلسفه خلق آن ناشي از بحران کم تواني توليد بوده و صرف فرهنگ سازي در مديريت نبوده است. اما در تابستان 97 با توجه به کمبود شديد و قطعي مستمر برق دوباره مديران صنعت برق در تلاشند تا با استفاده از ظرفيت رسانه هاي نوشتاري، مجازي، ديداري و شنيداري و به شيوه هاي گوناگون راهبرد صرفه جويي و مصرف بهينه را در جامعه ساري و جاري کنند و در اين راه هزينه هاي بسياري صرف مي کنند، در حالي که خلا يک شخصيت و کاراکتر واحد همانند بابا برقي در تبليغات وجود دارد. «محمد عرب» کارشناس حوزه رسانه و تبليغات در گفت و گو با خبرنگار ايرنا، افزود: بهره مندي از فرصت نوستالژي بر روي جامعه هدف يک تبليغ عاطفي محسوب مي شود که نه تنها توجه را تحريک مي کند، بلکه سرگرم کننده و قانع کننده نيز است. وي ادامه داد: شخصيت هاي فانتزي همانند بابا برقي علاوه بر ايجاد احساسات مثبت، مردم را وادار به تداعي و ايجاد تصاوير ذهني از واقعيت ها و تجارب گذشته مي کند و به همين علت شرکت هاي بزرگ نيز استفاده از اِلمان هاي نوستالژيک را در تبليغات فراموش نکرده و همواره از نمادها و شخصيت هاي فانتزي خود استفاده مي کنند تا نسل هاي مختلف مصرف کننده را تحت تاثير قرار دهند. به گفته وي، اين تصاوير نوستالژي و فانتزي منجر به قضاوت و پذيرش مثبت در تصميم گيري مي شود. اين کارشناس رسانه به يکي از روش هاي تبليغاتي مرسوم در جهان به نام «بازاريابي رترو» اشاره کرد و گفت: اين از روش هاي مورد استقبال در شرکت هاي بزرگ جهاني بوده که با استفاده از يک شخصيت يا نماد نوستالژي قوي و يا شعار قديمي، براي افزايش جذابيت محصول استفاده مي شود. وي ادامه داد: بيشتر کارشناسان امور رسانه استفاده از اين روش را موفق و موثر مي دانند، استفاده از شخصيت هاي تبليغي نوستالوژي باعث ايجاد هويت دهي مستمر به محصول و شعار جديد مي شود و در نتيجه فروش يا اثربخشي را تضمين مي کند. «رخشنده اسدي» يکي از شهروندان بندرگزي نيز گفت: شعرهاي ساده و روان و البته شمايل جذاب و ايراني بابابرقي باعث مي شد تا پيام هاي حوزه صرفه جويي برق راحت تر در جامع گسترش يافته و تاثيرگذار باشد. به گزارش ايرنا، شرکت توزيع نيروي برق گلستان افزون بر 617 هزار مشترک دارد که بيشتر آنها مشترکان خانگي هستند. گلستان با افزون بر 20 هزار کيلومتر مربع گستره در شمال کشور قرار دارد که هفت اقليم از 13 اقليم دنيا را در خود جاي داده است. اين روزها گرماي هوا و افزايش مصرف انرژي باعث شده که در استان گلستان همانند بسياري از مناطق ديگر کشور برق در ساعاتي از شبانه روز قطع شود و گفته مي شود تنها راهکار کنوني آن کاستن از ميزان مصرف به ويژه در بخش خانگي است. شبد**7333/1648**1379 انتهاي پيام /*

برچسب‌ها:

نظر شما