شناسهٔ خبر: 27276351 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ابتکار | لینک خبر

مجید تخت‌روانچی معاون سیاسی دفتر رئیس جمهوری:

منتظر دیدار روحانی و ترامپ در نیویورک نباشید

صاحب‌خبر - مجید تخت روانچی معاون سیاسی دفتر رئیس جمهوری طی گفت و گویی در خصوص شرایط آینده کشور گفت: می‌خواهم بگویم اگر ما خیلی از اقدامات را انجام نمی‌دادیم و مشق‌مان را از قبل نمی‌نوشتیم ممکن بود وقتی تحریم‌های جدید اعمال شد با مشکلات جدی‌تری روبرو شویم. آمادگی ما از قبل باعث می‌شود که راحت‌تر با این موضوع برخورد کنیم.
تخت‌روانچی در بخش دیگری از گفت و گوی خود که با ایسنا صورت گرفت در مورد تحریم‌های آمریکا گفت: چون آمریکایی‌ها هدف را هدف بالایی گرفتند. سرشان به سنگ می‌خورد. شما زمانی که شروط پمپئو را مطالعه می‌کنید هم متوجه می‌شوید که انگار دارد با حکومت شاه یا با یکی از اقمارش صحبت می‌کند. اینقدر اینها بی‌توجه، بی‌سیاست و شاید دور از واقعیت‌ها هستند که فکر می‌کنند می‌توانند بگویند ایران باید این کارها را بکند و این کارها را نکند. معاون سیاسی دفتر رئیس جمهوری همچنین در پاسخ به این سوال که با توجه به شرایط کنونی نباید انتظار دیدار روسای جمهوری ایران و آمریکا را در نیویورک داشت، تصریح کرد: خیر. من خودم فکر نمی‌کنم چنین اتفاقی رخ دهد. نباید بیهوده برای مردم انتظار ایجاد کنیم. وقتی انتظار مردم بالا برود و اتفاقی رخ ندهد، مردم ناراحت می‌شوند. به هرحال شخصاً زمینه‌ای برای مذاکره نمی‌بینم، هر چیز نیازمند زمینه‌ای است و الان زمینه آن فراهم نیست. چه انتظاری می‌توان از کسی داشت که از تعامل بین‌المللی خارج شده و حالا می‌گوید بیایید گفت‌وگو کنیم. فرقی نمی‌کند که این دو رئیس‌جمهوری در نیویورک باشند یا مثل پیشنهاد اخیر آقای ترامپ یکی از آنها در واشنگتن و دیگری در تهران باشد. من دلیلی برای گفت‌وگوی میان آقای روحانی با ترامپ نمی‌بینم.
وی همچنین در مورد اظهارنظر نظامیان در عرصه سیاست خارجی کشور نیز گفت: اظهار نظر نظامیان در عرصه سیاست خارجی، خیلی موضوع غیرعادی‌ای نیست. در کشورهای دیگر هم می‌بینید که نظامیان‌شان در عرصه‌های خارجی اظهار نظر می‌کنند. اتفاقا بعضی مواقع‌ بهتر است که نظامی‌ها اظهارنظر کنند. منتهی شرطش این است که این اظهار نظرها در چارچوب طراحی شده سیاست خارجی باشد. آقای سردار سلیمانی نکته‌ای که به آقای ترامپ گفتند به این معنا نیست که وزارت خارجه یا دولت در حوزه سیاست خارجی کاره‌ای نیستند. ایشان در واقع ترامپ را به چالش کشیدند که تو اگر تهدید می کنی، با من طرف هستی. چیزی که مهم است این است که یک صدا از کشور بیرون برود.

نظر شما