شناسهٔ خبر: 27274551 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه حمایت | لینک خبر

بخشنامه نرخ تسعیر ارز به شرکت‌های هواپیمایی ابلاغ شد

پرواز هواپیماها بر آسمان گرانی

نرخ بلیت هواپیما که با نوسانات مخرب نرخ دلار در چند ماه گذشته به صورت چراغ خاموش افزایش پیدا کرده بود؛ در روزهای اخیر و با اجرای بسته جدید ارزی افزایش شدیدتری داشته است. روز پنج شنبه بخشنامه تسعیر ارز به شرکت‌های هواپیمایی ابلاغ شد و بر این اساس ازین پس مبنای هزینه های ایرلاین ها بر اساس دلار در بازار ثانویه که حدود 8 تا 9 هزار تومان است تعیین می شود. پیش از این مبنای محاسبات ایرلاین ها دلار 4200 تومانی بود. دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی روز گذشته با اشاره به حذف ارز دولتی شرکت های هواپیمایی، پیش بینی کرد قیمت پروازهای داخلی و خارجی به ترتیب 70 و ۱۰۰ درصد افزایش پیدامی کند. رصد بازارها در سال جاری نشان می دهد قیمت پروازهای یکطرفه خارجی که پیش از نوسانات نرخ ارز کمتر از یک میلیون تومان و در برخی موارد پانصد هزار تومان بود هم اکنون به حدود یک و نیم تا دو میلیون تومان رسیده است و نرخ بلیت پروازهای داخلی نیز با افزایش رو به رو شده است. به عنوان مثال نرخ بلیت پرواز یزد که پیش از این حدود 160 هزار تومان بود در روزهای اخیر به 270 هزار تومان افزایش یافته است.

صاحب‌خبر - مقصود اسعدی‌سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با تاکید بر اینکه افزایش قیمت ارز، موجب افزایش هزینه شرکت‌های هواپیمایی می‌شود، گفت: «بیش از 60 درصد هزینه شرکت‌های هواپیمایی ارزی است، از آن منظر که از این پس دلار برای شرکت‌‌های هواپیمایی با نرخ سامانه سنا محاسبه می‌شود و شرکت‌های باید برای تامین ارز از بانک‌ها یا صرافی‌ها، ارز را با قیمت سامانه سنا دریافت کنند، هزینه شرکت‌های هواپیمایی افزایش یافت.» وی درباره افزایش درباره نرخ بلیت پروازهای خارجی اظهار داشت: «تا پیش از این نرخ بلیت پروازهای خارجی از سوی شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران به عنوان ایرلاین کری‌یر طبق محاسبه تسعیر ارز به شرکت‌های هواپیمایی اعلام می‌شد و ‌ شرکت‌های هواپیمایی بر آن اساس تسعیر ارز را انجام می‌دادند.» وی افزود: «سازمان هواپیمایی کشوری به تازگی بخشنامه‌ای را ابلاغ کرد که طبق تصمیمات دولت، نرخ ارز از این پس بر اساس نرخ سامانه سنا مربوط به بانک مرکزی‌ محاسبه شود، در این سامانه بر اساس عرضه و تقاضا نرخ ارز طبق بازار ثانویه به لحظه اعلام می‌شود که این مبنای نرخ‌های بلیت هواپیما قرار می‌گیرد.» سامانی اظهار داشت: «البته این نرخ‌های سامانه سنا برای شرکت‌های هواپیمایی‌ مشکل‌آفرین است، زیرا‌ نرخ ارز در این سامانه لحظه به لحظه متفاوت است و شرکت‌ها‌ نمی‌توانند بر اساس نرخ لحظه‌ای دلار عمل کنند و بلیت بفروشند، بلکه باید نرخ ثابتی در روز یا هفته در نظر داشته باشند تا تسعیر خود را انجام دهند.» دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی در گفتگو با فارس افزود:‌ «طبیعتا با افزایش قیمت دلار، محاسبات ایرلاین‌ها که تا پیش از این بر اساس دلار 4200 تومانی بود، تغییر یافت و بر اساس دلار سامانه سنا مثلا 9200 تومان محاسبه می‌شود‌.» وی اظهار داشت: «طبق اطلاعات ارزی سامانه سنا، قیمت بلیت شرکت‌های هواپیمایی در برخی شرایط بیش از 100 درصد افزایش خواهد داشت و بیش از دو برابر می‌شود.» سامانی پیشنهاد داد: «ضرورت دارد نرخ ثابتی برای شرکت‌های هواپیمایی از ارز در نظر گرفته شود‌ تا کنون نرخ ارز برای شرکت‌های هواپیمایی بر مبنای دلار 4200 تومانی بود که آن هم برای شرکت‌ها قابل دسترسی نبود، اما با احتساب نرخ ارز سامانه سنا، طبیعتا نرخ بلیت افزایش به سزایی می‌یابد و نرخ بلیت از این پس بر اساس سامانه سنا خواهد بود و ارز از این پس بر اساس این نرخ سامانه سنا، از بانک‌ها یا صرافی‌ها دریافت می‌شود.» وی اظهار داشت:‌ «بر اساس تحریم‌های جدید صنعت حمل و نقل هوایی ایران و از سوی دیگر تحریم‌های ارزی و با احتساب نرخ‌‌های لحظه‌ای سامانه سنا، دسترسی شرکت‌های هواپیمایی به قطعات هواپیما بسیار سخت و پرهزینه شده است، شرکت‌های هواپیمایی هم برای تامین قطعات باید هزینه‌های بسیار اضافه‌تری را در این شرایط بپردازد، از سوی دیگر فروش شرکت‌های هواپیمایی ایران همگی به ریال است و هزینه‌های شرکت‌ها که یکی از آنها تأمین قطعه است به ارز و دلار محاسبه می‌شود، بنابر این پیش‌بینی می‌شود نرخ بلیت پروازها با احتساب نرخ‌های سامانه سنا و تحریم‌های صنعت حمل و نقل هوایی افزایش یابد.» وی اظهار داشت: «این صنعت در دنیا به‌عنوان محور توسعه شناخته شده و در ایران نیز می‌تواند محور توسعه و گسترش عدالت اجتماعی باشد، بنابراین ضرورت دارد دولت موانع کسب و کار در این صنعت را از میان بردارد. همچنین اظهارنظرها و دخالت‌های غیر مسئولانه و خلاف قانون برخی از اشخاص و نهادها به‌شدت به صنعت و ایمنی آن لطمه می‌زند و کسب و کار این صنعت را با اختلال مواجه می‌کند. بنابراین پیشنهاد می‌شود موارد مصارف ارزی شرکت‌های هواپیمایی در فهرست کالاهای فهرست گروه یک قرار گیرد تا امکان استفاده اقشار بیشتری از صنعت حمل و نقل هوایی فراهم شود.» افزایش قیمت بلیت هواپیما در شرایطی است که بعد از آزادسازی نرخ بلیت پروازهای داخلی شاهد رشد 20 درصدی مسافر‌ و استفاده اغلب اقشار جامعه از این صنعت بودیم اما پیش بینی می شود به‌دلیل شرایط جدید افت شدید مسافر را شاهد باشیم. از سویی دیگر در خصوص پروازهای خارجی نیز پیش بینی می شود شاهد روند کاهشی باشیم. نرخ ارز مسافرتی با بسته جدید ارزی آزاد اعلام شده است و از 4200 تومان به حدود 8 تا 9 هزار تومان رسیده است که این مساله نیز در کاهش سفرهای خارجی تاثیرگذار است.

برچسب‌ها:

نظر شما