شناسهٔ خبر: 27272164 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

گزارش تحلیلی؛

تغییر معادلات نبرد در اراضی اشغالی؛پرچم سفید صهیونیسم هم بالا رفت

سلسله حوادث چند هفته اخیر در اراضی اشغالی حتی سران نظامی ارشد سابق و کنونی رژیم صهیونیستی را نیز به این باور رسانده که تل آویو عملا راهی جز تسلیم در برابر مقاومت ندارد.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل ـ رامین حسین آبادیان: طی هفته های اخیر اینگونه به نظر می رسد که معادلات نبرد در اراضی اشغالی میان گروه های مقاومت اسلامی فلسطین و رژیم صهیونیستی دستخوش تغییرات فراوانی شده است؛ بدین صورت که اکنون حتی خودِ صهیونیست ها هم معتقدند راهی جز تسلیم در برابر گروه های فلسطینی ندارند و به ناچار می بایست در برابر آنها عقب‌نشینی کنند. 

درحال حاضر چند ماه از آغاز تظاهرات بزرگ بازگشت در نوار غزه با حمایت گروه های مقاومت فلسطین و در رأس آنها جنبش های مقاومت اسلامی حماس و جهاد اسلامی سپری می شود. در طول این مدت حدود ۱۶۰ شهروند فلسطینی از جمله چندین خبرنگار به شهادت رسیده و دهها هزار تَن دیگر نیز به شدت زخمی شده اند. با این حال، رژیم صهیونیستی همچنان در سرکوب کردن این تظاهرات های بزرگ ناکام مانده است؛ تظاهرات هایی که برخی از آن تحت عنوان انتفاضه چهارم یاد می کنند. 

برپایی تظاهرات های بازگشت در نوار مرزی باریکه غزه یکی از ابتکارات محور مقاومت در اراضی اشغالی برای مقابله با رژیم صهیونیستی محسوب می شود که از قضاء موفقیت آمیز نیز بوده است. مقامات رژیم صهیونیستی در جریان عجز و ناتوانی خود در مقابله با این تظاهرات های بزرگ مردمی به استئصال‌شان در برابر مقاومت در اراضی اشغالی پی بردند و درخصوص سازوکار و تاکتیک آنها برای مواجهه با مقاومت، به نوعی میان سران ارشد تل آویو اختلاف ایجاد شد.

برپایی تظاهرات های بزرگ بازگشت یکی از عوامل مهم تغییر معادلات نبرد در اراضی اشغالی محسوب می شود، چراکه عمق ناتوانی رژیم صهیونیستی را به منصه ظهور رسانده است. صهیونیستها هرچند که گاه و بی گاه با انجام حملات تجاوزکارانه به غزه شماری از غیرنظامیان و اعضای محور مقاومت را به شهادت می رسانند اما خود نیک می دانند که چنین اقداماتی هیچ دردی از دردهای واقعی آنها برای مقابله با مقاومت و سرکوب نهایی آن، دوا نمی کند. 

امروز نه تنها کارشناسان و ناظران عرصه سیاسیِ مسائل بین الملل که خود مقامات سیاسی و نظامی سابق و کنونی رژیم صهیونیستی نیز به ناتوانی این رژیم در مقابله با گروه های مقاومت و در رأس آنها جنبش مقاومت اسلامی حماس اذعان دارند. در همین ارتباط، اخیرا وزیر ساخت و ساز رژیم صهیونیستی در سخنانی تلویحا به شکست این رژیم در برابر گروه های مقاومت اذعان کرده است.

وی در این خصوص گفته است: مصلح اسرائیل اقتضاء می کند که یک توافقنامه صلح با جنبش حماس امضاء کند؛ یک توافق بلند مدت. امروز تمامی اعضای کابینه اسرائیل بر لزوم ایجاد سازوکارهای جدید در نوار غزه از طریق توافق صلح میان تل آویو و حماس، تأکید دارند. این اظهارات به روشنی نشان می دهد که مقامات صهیونیست از نتیجه بخش بودن اقدامات خصمانه خود علیه مقاومت در اراضی اشغالی کاملا نا امید گشته اند. 

از سوی دیگر، سلسله اقدامات رژیم صهیونیستی در اراضی اشغالی عمق ترس و وحشت مقامات این رژیم از قدرت گروه های مقاومت اسلامی را نمایان می سازد. به عنوان مثال رژیم صهیونیستی در شهرک صهیونیستی «نتیوت» واقع در جنوب سرزمین های اشغالی پناهگاه های سیار احداث کرده است. صهیونیستها از ترس حملات موشکی گروه های مقاومت فلسطین، این اقدام را انجام داده اند.

افزون بر این، پیش بینی می شود که در جنگ آتی بین مقاومت فلسطین و رژیم صهیونیستی روزانه صدها موشک از نوار غزه روانه اراضی اشغالی شود و سامانه های دفاعی این رژیم قادر به ساقط کردن این موشک ها با توجه به حجم گسترده آن نباشند. هزاران اسرائیلی در نتیجه این حملات مجبور به ترک خانه های خود و فرار به پناهگاه ها می شوند. محافل صهیونیستی همچنین می گویند احتمال دارد جریان برق نیز به سبب توقف فعالیت سکوهای گازی قطع شود.

این از جمله سناریوهای جنگ در جبهه شمالی است که ارتش رژیم صهیونیستی چند هفته پیش در جلسه با مسئولان کابینه امنیتی ارائه داده است. ارتش رژیم صهیونیستی در این جلسه سناریوهای مربوط به جنگ در جبهه شمالی و پیامدهای آن بر جبهه داخلی این رژیم را مطرح کرد. 

یکی از افسران ارتش صهیونیستی در این جلسه به تشریح خسارت های احتمالی ناشی از وقوع جنگ در جبهه شمالی با حزب الله پرداخت و تاکید کرد که این جنگ ممکن است ۱۰ روز، ۳ هفته و یا حتی بیش از یک ماه طول بکشد. وی اطلاعاتی را با هدف تأمل در مسائل امنیتی در اختیار وزرای دولت رژیم صهیونیستی قرار داد.

علاوه بر این، در خصوص ناتوانی رژیم صهیونیستی در برابر گروه های مقاومت اسلامی در اراضی اشغالی، «تسویکا ووگل» ژنرال صهیونیستی که پیشتر فرماندهی نیروهای این رژیم را برعهده داشت اذعان کرد که تل آویو در برابر جنبش مقاومت اسلامی حماس تسلیم شده است. وی در این خصوص گفت: در مقابل حماس پرچم سفید را بالا بردیم و تسلیم شدیم.

این مقام نظامی سابق رژیم صهیونیستی گفت که مقامات کنونی این رژیم برای تل آویو ننگ به ارمغان آورده اند.  وی گفت: اسرائیلی که در آن واحد سه کشور را شکست داده بود اکنون از شکست دادن حماس در غزه عاجز شده است. ووگل تأکید کرد که تنها چیزی که برای نتانیاهو مهم است، نشستن بر کرسی قدرت است.

همین تحولات چند روز گذشته در نوار غزه نیز خود به تنهایی گویای این واقعیت است که معادلات نبرد در فلسطین میان رژیم صهیونیستی و گروه های مقاومت دستخوش تغییر شده و صهیونیستها دیگر نمی توانند خود آغازگر تجاوز نظامی علیه مقاومت و پایان دهنده به آن باشند؛ چراکه نیروهای مقاومت ثابت کردند که در صورت ظهور و بروز هرگونه تجاوز، این، آنها هستند که نتیجه نبرد را مشخص می کنند نه رژیم صهیونیستی.

روز گذشته این صهیونیستها بودند که مجبور شدند طرح آتش بس مصر با گروه های مقاومت فلسطین در نوار غزه را پذیرفته و آن را پیش از گروه های مقاومت، امضاء کنند. درهمین ارتباط، «محمود مرداوی» تحلیلگر فلسطینی تاکید کرد که رژیم صهیونیستی ترجیح نمی‌دهد امضای توافق آتش‌بس با مقاومت فلسطین را اعلام کند.

مرداوی گفت: برای کسانی که پیگیر امور رژیم صهیونیستی هستند، این مسئله کاملا طبیعی است و دلیل آن ترس و نگرانی بنیامین نتانیاهو و آویگدور لیبرمن نخست وزیر و وزیر جنگ این رژیم از تبعات و پیامدهای چنین تصمیمی است. وی تاکید کرد که نتانیاهو و لیبرمن جرأت ندارند به صهیونیست‌ها اعلام کنند که به توافق آرام‌سازی اوضاع و آتش‌بس با حماس تن داده‌اند. این تحلیلگر امور صهیونیستی اظهار داشت که به همین دلیل نباید به اخبار رسانه‌های صهیونیستی در مورد آتش‌بس در غزه اعتنایی کرد و مهم آن چیزی است که مقاومت اعلام می‌کند.

نظر شما