شناسهٔ خبر: 27270536 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مشاور ارشد اردوغان:

آنکارا زبان زور و تهدید واشنگتن را نمی پذیرد

آنکاراـ ایرناـ ایلنور چویک مشاور ارشد رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه با انتشار یادداشتی در روزنامه ینی بیرلیک نوشت: آنکارا زبان زور و تهدید واشنگتن را نمی پذیرد ولی با این حال موافق مذاکره برای حل مسائل است.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز جمعه ایرنا، چویک با انتشار یادداشتی تحت عنوان 'دیپلماسی برای حل مشکلات' در روزنامه ینی بیرلیک نوشت: تنش اخیر میان دو کشور ترکیه و آمریکا بر سر موضوع محکومیت حبس خانگی کشیش برونسون آمریکایی و تحریم متقابل وزرای دادگستری و کشور دولت آنکارا و واشنگتن، فقط از طریق مذاکره و دیپلماسی قابل حل است.
وی اضافه کرد: مذاکره و دیپلماسی زمانبر است و باید گام به گام پیش رفت و به همین دلیل باید مقامات کاخ سفید برای حل این مشکل به وجود آمده، دیپلماسی را رها نکنند چرا که ترکیه زبان زور، فشار و تهدید را نمی پذیرد و بی گمان این مشکل پیچیده تر خواهد شد.
چویک همچنین نوشت: هیاتی از سوی ترکیه برای مذاکره با مقامات کاخ سفید به واشنگتن سفر کرد تا تنش اخیر به وجود آمده میان دو کشور به دلیل محکومیت کشیش برونسون آمریکایی فروکش کند اما شواهد از تداوم اختلافات دارد و آمریکا سخن از اعمال تحریم های جدید می زند.
وی بیان کرد: آمریکایی ها با اصرار فراوان خواستار آزادی کشیش برونسون هستند و هیچ گونه توجهی به قوانین حقوقی ما ندارند و از دیدگاه آنها، ترکیه توسط دولتی توتالیتر اداره می شود.
مشاور ارشد اردوغان با اشاره به یادداشت خود تحت عنوان' آیا تحریم های گذشته، حکومت ایران را متوقف کرد؟' تاکید کرد: به زانو در آوردن دولت و ملت ترکیه، خیال خامی است که باید از ذهن مقامات دولت ترامپ خارج شود.
وی تصریح کرد: موضوع کشیش برونسون و سایر موضوعات مورد اختلاف میان آنکارا و واشنگتن قابل حل است به شرط این که دیپلماسی همراه با نیتی مثبت به اولویت اول سیاست خارجی کاخ سفید تبدیل شود.
بروز تنش اخیر میان آنکارا و واشنگتن بر سر محکومیت حبس کشیش آمریکایی در ازمیر و اقدام متقابل دو کشور در تحریم وزرای کشور و دادگستری همدیگر، نگرانی هایی در بازارهای مالی و پولی ترکیه ایجاد کرده و موجب افزایش نرخ ارز در این کشور شد.
مقامات دو کشور طی دو روز گذشته برای حل اختلافات فی مابین در واشنگتن مذاکره کردند و پیش بینی کارشناسان اقتصادی ترک حاکی از کاهش نرخ دلار پس از مذاکرات بود اما افزایش دوباره نرخ دلار در بازار امروز ترکیه نشان داد که این مذاکرات بی نتیجه بوده است.
اوایل سال جاری میلادی، قیمت هر دلار 3.75 لیر در بازار ترکیه معامله می شد اما این نرخ امروز به رقم بی سابقه 5.9 لیر رسید و با افت ارزش 57 درصدی ارزش لیر در برابر دلار، رکورد جدیدی در بازار پولی ترکیه ثبت شد.
همچنین اول سال 2018، قیمت هر یورو در بازار ترکیه 4.5 لیر بود اما با افزایش چشمگیر به خصوص در چند روز اخیر به رقم بی سابقه 6.76 لیر رسید و ارزش لیر در برابر یورو 47 درصد افت کرد.
بعضی از کارشناسان ترک معتقدند که اقتصاد این کشور با یک بحران ارزی مواجه است و دولت باید در برخی از سیاست های خارجی خود تغییراتی ایجاد کند.
خاورم/1905

نظر شما