شناسهٔ خبر: 27266726 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

یاد زخم منا/ ۷

آزادیخواه: عزم جدی برای تشکیل کمیته حقیقت‌یاب منا وجود نداشته است

رئیس فراکسیون حج و زیارت مجلس گفت: وزارت امور خارجه باید جدی‌تر از اینها به مسئله کمیته حقیقت‌یاب منا ورود کند و برداشت ما این است که متأسفانه عزم جدی برای پیگیری این پرونده وجود نداشته است.

صاحب‌خبر -

حجت الاسلام احد آزادیخواه در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به گذشت سه سال از فاجعه منا و درباره روند پیگیری پرونده این فاجعه و تشکیل کمیته حقیقت‌یاب برای آن، اظهار داشت: معتقدم این مسئله نه توسط سازمان حج و زیارت، بلکه توسط وزارت امورخارجه و دستگاه دیپلماسی کشور باید پیگیری و جدیت بیشتری در آن به خرج داده شود.

وی افزود: بررسی‌های ما نشان می‌دهد سازمان حج و زیارت تاکنون در همه مذاکرات و موافقت‌نامه‌های حج حتی در مذاکرات حج امسال، بر پیگیری پرونده حادثه منا تأکید کرده است، اما سعودی‌ها تا این لحظه زیر بار نرفته‌اند و علتش نیز مشخص است.

رئیس فراکسیون حج و زیارت مجلس تصریح کرد: اگر سعودی ها زیر بار تشکیل کمیته حقیقت‌یاب و پیگیری پرونده فاجعه منا بروند، عملاً ناکارآمدی خودشان در اداره حج مشخص و تأیید می‌شود؛ همچنین مجبور خواهند شد، غرامت شهدا و مجروحان حادثه را نیز بپردازند.

آزادیخواه درباره ساز و کار پیگیری ایجاد کمیته حقیقت‌یاب برای پرونده فاجعه منا یادآور شد: تا جایی که اطلاع دارم، سازمان حج و زیارت پیگیر این مسئله بوده است، اما وزارت امور خارجه باید جدی‌تر از اینها به این مسئله ورود کند و برداشت ما این است که متأسفانه عزم جدی برای پیگیری این پرونده وجود نداشته است.

وی عنوان کرد: سازمان کنفرانس اسلامی یکی از بهترین فرصت‌های پیش روی وزارت خارجه ماست تا با استفاده از آن و در ارتباط با سران کشورهای اسلامی، موضوع تشکیل کمیته حقیقت‌یاب را پیگیری کند زیرا تا زمانی که جمهوری اسلامی تنها کشور پیگیر این پرونده باشد، سعودی ها تمکین نخواهند کرد.

رئیس فراکسیون حج و زیارت مجلس گفت: این اراده در جهان اسلام وجود دارد که در صورت همگرایی و وجود یک عزم جدی، کمیته حقیقت‌یاب تشکیل شود و این عزم راسخ تنها از کشور و نظام ما بر می‌آید.

نظر شما