شناسهٔ خبر: 27265777 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

این رسم انتظار نیست

این کارشناسان معتقدند جامعه کنونی بشر با آنچه در روایات ائمه معصوم(ع) در باره شاخصهای یک جامعه برای آماده سازی ظهور و نزدیک شدن به آرمان شهر حضرت مهدی(عج)

صاحب‌خبر - این کارشناسان معتقدند جامعه کنونی بشر با آنچه در روایات ائمه معصوم(ع) در باره شاخصهای یک جامعه برای آماده سازی ظهور و نزدیک شدن به آرمان شهر حضرت مهدی(عج) بیان شده فاصله دارد. منتظران واقعی ظهور حضرت مهدی موعود در جامعه اسلامی وظایفی بر عهده دارند که باید بر آنها اشراف داشته و فعالیت خود را با دانش، آگاهی، سازماندهی و زمینه سازی برای ظهور همراه کنند.
در مشکلاتی که امروز جامعه بشری با آن دست به گریبان است معنویت و اخلاقیات رنگ می بازد و ناامیدی از آینده مبهم در روح و جسم مردم رخنه می کند لذا در این شرایط اعتقاد به ظهور فردی که جهان را پر از عدل و داد خواهد کرد و تلاش برای فراهم کردن بستر ظهور با ترویج معنویت، اخلاق، انساندوستی و مروت از بار مشکلات جامعه می کاهد.

* حقیقت انتظار
استاد برجسته حوزه های علمیه کشور و از نخبگان ملی و بین المللی در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: موضوع مهدویت و انتظار، باید و نبایدها و الزامات زمینه سازی ظهور امام زمان(عج) و وظایف منتظران از مباحث تکلیفی، راهبردی، کاربردی و اساسی همه مومنان و منتظران است.
حجت الاسلام صادق گلزاده افزود: از آنجا که موعودگرایی و انتظار یک بحث بشری است همه انسانها در انتظار عدالت و صلح جهانی و مقابله با ظلم به سر می برند.
وی اظهار داشت: بشر به اشکال گوناگون از وضع کنونی جهان ناراضی است. بشر از زورگویان و استکبار به دلیل مظلوم کشی و از استعمارگری نظامی، اقتصادی، فکری و فرهنگی به ستوه آمده است.
این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه همه ادیان در نگاه خود نوعی از انتظار را دارند گفت: انتظار در اسلام، ظرفیتی شفاف، متقن و کاربردی و از نظر مفهوم کلی، انتظار برای منجی مورد تایید همه بشریت است، مهدویت به معنی شخص معین موعود تحت عنوان 'مهدی' است که فصل مشترک بین همه مسلمین می باشد.
وی افزود: همه مذاهب اسلامی معتقدند امام مهدی (عج) در حالی که دنیا مملو از ظلم و جور شده است به عنوان آخرین امام و جانشین پیامبر (ص) در آخر الزمان خواهد آمد و دنیا را پر از عدل و داد خواهد کرد.
حجت الاسلام گلزاده اظهار داشت: دیدگاه مسلمین در باره آخرالزمان، در واقع الهی ترین، جامع ترین و راهبردی ترین نگاه است زیرا در دل این دیدگاه، نگاه پیروان اهل بیت (ع) به موضوع مهدویت که بسیار شفاف، الهی، عقل محور و اندیشه محور است، نهفته می باشد.
وی گفت: امام مهدی (عج) حافظ و حامی قرآن و مجری اوامر و نواهی این کتاب الهی است، یعنی هم اوامر در قالب ترغیب به انجام کارهای خوب و هم نهی های قرآن را در قالب جلوگیری از فجایع و مفاسد پیاده می کند.
معاون پیشین مجمع تقریب مذاهب اسلامی افزود: اگر کسی می خواهد حقیقت رفتار امام مهدی (عج) را درک کند، باید بداند که قانون اساسی حکومت جهانی حضرت مهدی، قرآن است یعنی تمام بشر، قانون اساسی آن حکومت را در دست دارد.
وی اظهار داشت: شرح و تفسیر و قوانین تبیین کننده این قانون اساسی، فرامین و روایات اهل بیت (ع) است که به وضوح آنچه که بایدها و نبایدهای عصر ظهور است، مطرح می کند، اما در این میان به چند گزینه باید اشاره کرد.
وی گفت: امنیت یک مفهوم بسیار اساسی در عصر ظهور است، امنیت در زمان حکومت امام زمان (عج) تا جایی است که می گویند یک زن تنها از شرق عالم به غرب عالم سفر می کند و هیچ مزاحمتی در مسیر ندارد و تا این اندازه امنیت، جهانی می شود.
حجت الاسلام گلزاده افزود: خداوند در آن روزگار رحمت خود را به اوج می رساند، به تعبیری آسمان بُخلش را از زمین بر می چیند، باران آنچنان می بارد که تمام دنیا در عصر ظهور سرسبز و آباد است، هوای لطیف عجیبی همه عالم را فرامی گیرد.
وی اظهار داشت: از جلوه های عدالت در آن روزگار این است که مردم مازاد بر مایحتاج خود را بیرون از خانه می گذراند تا هر کس به هر میزان که نیاز دارد، از آن بردارد.
وی ویژگی ممتاز دیگر در عصر ظهور را 'عقول کامله' به این معنا که عقل ها کامل می شود ذکر کرد و گفت: عقل عامل به حقیقت قرآن، عقل کامله است، امنیت، عدالت، دلسوزی به حال دیگران و ایثارگری و ویژگی هایی که در قرآن اوج یافته است، در عمل یاران امام زمان (عج) به وضوح خود را نشان می دهد.

* الزامات زمینه سازی ظهور حضرت مهدی(عج)
حجت الاسلام گلزاده با اشاره به الزامات زمینه سازی ظهور حضرت مهدی (عج) افزود: یکی از این الزامات، عمل به قرآن است یعنی پیروان امام زمان (عج) باید صالح باشند تا بتوانیم انتظار صادقانه ای در مسیر حضرت مهدی (عج) و ظهورش داشته باشیم.
وی یکی دیگر از الزامات زمینه سازی ظهور حضرت مهدی (عج) را حمایت از ظرفیت های زمینه ساز ظهور دانست و اظهار داشت: انقلاب اسلامی به اقتضای روایات ائمه معصومین (ع) زمینه ساز ظهور امام زمان (عج) است.
این استاد حوزه و دانشگاه گفت: از سوی دیگر، مقاومت اسلامی و جریان عدالت خواه متاثر از تفکر انقلاب اسلامی که کشورهای ایران، افغانستان، عراق، سوریه، لبنان، بحرین، یمن و فلسطین و بسیاری از نقاط دیگر عالم را فراگرفته، همه زمینه ساز ظهور امام زمان (عج) است.
وی افزود: آزادی خواهی، مبارزه با ستم و مقابله با استکبار از جنس زمینه سازی برای ظهور امام زمان (عج) است، همچنین در مورد یاران امام زمان (عج) مطرح کرده اند که آنان استوار، پایدار و برقرار هستند.
حجت الاسلام گلزاده ادامه داد: شجاعت، پایداری و استقامت رزمندگان در هشت سال دفاع مقدس و مدافعان حرم، مقاومت یمنی ها در برابر شلیک های مکرر دشمنان و همه این استقامت ها شبیه مقاومت یاران حضرت مهدی (عج) است.
وی اظهار داشت: حوزه جغرافیایی یاران امام زمان (عج) براساس آنچه در روایات ائمه معصومین (ع) آمده و از دیدگاه های مختلف نخبگان و عالمان بیان شده است، به منطقه خاورمیانه و کشورهای ایران، عراق و یمن و ظرفیت های مشابه اینها تعلق دارد.
حجت الاسلام گلزاده گفت: آنچه مطرح شده این است که باید به الزامات ظهور یعنی انجام عمل صالح، در صحنه بودن، پایداری و مقاومت، دفاع از نظام و انقلاب اسلامی و تبعیت از ولایت فقیه به عنوان حاکمیت دینی و ولایتی که به امر امام زمان (عج) در قالب نیابت عامه مطرح است، ملتزم باشیم.
وی افزود: تعبیر و اصراری که امام راحل و رهبر معظم انقلاب و مراجع عظام تقلید و بزرگان دین می کنند، این است که ایران کشور امام زمان (عج) و امام رضا (ع) ناظر بر ظرفیت های زمینه سازی ظهور است و اقتضای این ظرفیت ها، توسعه و صیانت از آنهاست.
این استاد حوزه و دانشگاه اظهار امیدواری کرد، نسل جوان که دل در گرو امام زمان (عج) دارند و در مراسم عزاداری و جشن میلاد امام زمان (عج) و سایر ائمه معصومین (ع) لبیک گوی او هستند، به الزامات زمینه سازی ظهور ملتزم تر و آمادگی خود را برای حرکت به سوی اهداف بهتر بیشتر کنند.
وی اظهار داشت: در عصر غیبت امام زمان (عج) باید مسلمین ظرفیت های زمینه ساز ظهور را تقویت کنند و به قصد خدمت به نظام اسلامی، کالای ایرانی و کارگر ایران را مورد حمایت قرار دهند، زیرا اقتصاد منتظران برای زمینه سازی ظهور باید پویا، درون زا، کارآمد و برون گرا باشد.

* فرهنگ مهدویت مروج امید
دبیر شورای راهبردی مجمع اندیشه مهدویت نیز گفت: ترویج فرهنگ مهدویت در جامعه، امید را بین مردم افزایش می دهد.
حجت الاسلام علیرضا پناهیان افزود: مهدویت مهمترین و اصلی ترین موضوع سیاسی دین به شمار می رود و ‏مباحث مرتبط با آن به خوبی می تواند به جامعه امید دهد.
وی اظهار داشت: جامعه امروز ما احتیاج به مباحث مهدویت دارد، زیرا از این طریق بسیاری از مشکلات را می‌‏ توان تشخیص داد و راه حل صحیح آن را تبیین کرد.
این استاد حوزه و دانشگاه گفت: در این راستا مجمع راهبردی اندیشه مهدویت با حضور همه فعالان مهدوی در کشور تشکیل شده است تا فعالان و متفکران حوزه مهدویت دور هم جمع شوند و ضمن آسیب شناسی فعالیت های خود در پیش بردن یک راه درست متحد شوند.
وی افزود: مهدویت برای ابراز احساسات معنوی فضایی مناسب است، جامعه امروز احتیاج به حس معنوی دارد که اندیشه مهدویت می‏ تواند به فریاد آن برسد.
حجت الاسلام پناهیان با تاکید بر اینکه با موضوع مهدویت نباید اسطوره ‌‏ای برخورد شود اظهار داشت: وقتی ما شوق و احساس مهدویت را در دل جوانان زنده نکنیم، آنها به دنبال احساساتی می روند که زمینه گمراهی آنان را فراهم می کند.
وی گفت: در حالی که مهدویت مهمترین و اصلی ‏‌ترین موضوع سیاسی دین است، گاهی آنقدر تقلیل داده می ‏‌شود که دیگر سیاسی بودنش دیده نمی ‌‏شود و گاهی گفته می شود ظهور حضرت مهدی (عج) سیاسی نیست.
این استاد حوزه و دانشگاه افزود: ما اگر مفاهیم ظهور را جدی می ‏‌گرفتیم، خیلی از مشکلات را می ‏‌توانستیم پیش‌ ‏بینی کنیم و در مقابل آن برنامه ‌‏ریزی صحیح و مدبرانه ارائه دهیم.
وی اظهار داشت: تمام فرازهای دعای ندبه، سیاسی و در راستای تحریک مومنان برای آماده شدن ظهور منجی عالم بشریت است.
حجت الاسلام پناهیان گفت: معارف ظهور باید جدی گرفته شود و به قول مرحوم آیت ‌‏الله بهجت باید فعالان مهدوی جلسه و نشست‌‏ های متعدد تشکیل دهند و در باره موانع ظهور بحث و راه حل ‏‌های به دست آمده را اجرایی کنند.
وی افزود: در راستای توسعه اندیشه مهدویت همه بزرگان باید پا به عرصه بگذارند و روحیه مطالبه ‏‌گری داشته باشند.
وی اظهار داشت: اکنون بسیاری از سوالات در حوزه مهدویت پاسخ داده نشده است که این مهم نیازمند تلاش مضاعف و حضور پررنگ عالمان دینی است.

* ترویج فرهنگ مهدویت
مدیر بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود (عج) در خراسان رضوی نیز در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: این بنیاد در جهت ترویج معارف مهدویت از سال 1385 فعالیت خود را آغاز کرده و تاکنون 16 دوره تربیت مربی داشته است.
حجت الاسلام سید جعفر موسوی نسب افزود: در هر دوره حدود 60 نفر از زنان و مردانی که دوره حوزه را به اتمام رسانده بودند، وارد بنیاد فرهنگی حضرت مهدی (عج) شده و در مکان های متعدد به اشاعه فرهنگ مهدویت مشغول شدند.
وی اظهار داشت: این بنیاد اقدام به برگزاری دوره های مقدماتی بسیار در سطح دانشگاه ها و حوزه های علمیه، مساجد، هیات های مذهبی و مدارس آموزش و پرورش کرده که برکات بسیار داشته و کانون های مهدویت نیز در برخی مراکز دانشگاهی راه اندازی شده است.
حجت الاسلام موسوی نسب گفت: در این راستا اقدامات خوبی در عرصه پژوهش و دانش انجام شده که می طلبد نخبگان فرهنگی هر چه بیشتر با معارف مهدویت آشنا شوند و بتوانند آنها را به نسل جدید منتقل کنند.
وی افزود: چندین هزار روایت از ائمه اطهار (ع) در باب حضرت مهدی موعود (عج) وجود دارد که به آن کمتر پرداخته شده است.
مدیر بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود (عج) اظهار داشت: علائم و شرایط ظهور حضرت مهدی (عج) وجود دارد که در باره آن کمتر بیان شده است لذا نخبگان باید در عرصه مهدویت با توجه به شبهات و آسیب هایی که مهدویت را تهدید می کند، بیشتر به علائم و شرایط ظهور بپردازند.
وی گفت: از دل فرهنگ مهدویت بحث مرجعیت دینی و ولایت فقیه در می آید و به همین سبب دشمن علیه حکومت مهدی (عج) و انقلاب اسلامی ایران برنامه ریزی نموده و هجمه های بسیار از طریق شبکه های معاند ماهواره ای و فضای مجازی به مهدویت وارد می کند.

* اصل مهدویت در حاشیه
مدیر بنیاد فرهنگی مهدی موعود(عج) در خراسان رضوی افزود: لازمه اشاعه فرهنگ مهدویت در جامعه، آغاز آن از مهدهای کودک است زیرا هیچ محتوای مذهبی کامل که در اشاعه فرهنگ مهدویت باشد در مقطع آموزش ابتدایی وجود ندارد.
حجت الاسلام موسوی نسب اظهار داشت: مهدویت امروز هم در حوزه و هم در دانشگاه و هم در آموزش و پرورش در حاشیه قرار گرفته است لذا نخبگان باید برای دانشگاه ها متون درسی را تدوین کنند تا دانشجویان چند واحد درسی در باره مهدویت بگذرانند.
وی گفت: در مقاطع تحصیلی مختلف آموزش و پرورش، مباحث مربوط به مهدویت بسیار کمرنگ است که می طلبد برنامه ریزان آموزش و پرورش در این بخش تدابیر خاص و ویژه ای داشته باشند.
مدیر بنیاد فرهنگی مهدی موعود (عج) در خراسان رضوی افزود: آنچه در کتب دانشگاهی در باره مباحث مهدویت و فرهنگ مهدویت وجود دارد بسیار ضعیف است و همچنین روایات اهل بیت (ع) در باب تفسیر آیات الهی در باره امام مهدی (عج)، در مجامع علمی کمرنگ است.
وی اظهار داشت: جای تاسف است که در حوزه های علمیه ما در کنار فقه و اصول به مسائل مهدویت به عنوان درس جانبی می پردازند، در دانشگاه های ما مباحث مهدویت حالت حاشیه دارد و منابع درسی دانشگاهی در باره آن وجود ندارد.
وی گفت: مباحث جهان اسلام از مهدویت خارج نیست و هر موضوعی در این حوزه تحت شعاع مهدویت است، زمینه سازی و شرایط ظهور این است که به مهدویت اصیل بپردازیم و مهدویت ناب را تبیین کنیم.

* آرمانشهر مهدوی
مدیر بنیاد فرهنگی مهدی موعود در خراسان رضوی افزود: در جامعه کنونی از مهدویت اصیل فاصله گرفته ایم و از عدالت، نظم اجتماعی و دیگر شاخصهای آرمان شهر حضرت مهدوی دور هستیم.
حجت الاسلام موسوی نسب اظهار داشت: اگر جامعه با اخلاق و زندگی مهدوی آشنا باشد، دیگر آسیب های اجتماعی وجود نخواهد داشت، ما از زندگی مهدوی فاصله گرفته ایم و وجود آسیبهای اجتماعی از جمله طلاق و فساد در جامعه بیانگر این امر است.
وی برنامه ریزی نخبگان برای نزدیک کردن جامعه به آرمان شهر مهدی (عج)، آشنا کردن جامعه با مهدویت اصیل برای جلوگیری از گرفتار شدن مردم در دام فرقه ها و شیطنت ها و گروه های انحرافی، اختصاص بودجه به پیشگیری به جای درمان آسیب های اجتماعی را مورد تاکید قرار داد.
وی گفت: همه باید دست به دست هم دهیم تا بتوان اسلام ناب مد نظر امام راحل در مقابل اسلام آمریکایی، مهدویت مورد نظر معظم له در مقابل عرفان های کاذب و مدعیان دروغین و مهدویت نابی را که در قرآن و روایات نقل شده است به جامعه منتقل کرد.
7489 / 6053
انتهای پیام

نظر شما