شناسهٔ خبر: 27252067 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران: طرح واکسیناسیون هپاتیت B از مهرماه امسال آغاز می‌شود

R41347/P1377/S6,1188/CT11

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران گفت: طرح واکسیناسیون هپاتیت B از مهرماه امسال آغاز می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهدمقدس، علی‌اکبر پورفتح‌الله شامگاه چهارشنبه در سی و هفتمین اجلاس سالانه مدیران کل انتقال خون که به میزبانی اداره کل انتقال خون خراسان رضوی در مجتمع برج سپید مشهد برگزار شد، اظهار داشت: رسیدن به تضمین خطر صفر انتقال خون محور اصلی و سیاست کلان سازمان انتقال خون کشور است و امروزه ایران با توجه به شاخص‌ها و استانداردهای تعیین شده سالم‌ترین فرآورده‌های خونی را در سطح جهان دارد.

وی افزود: ما می‌توانیم الگوی دنیا برای انتشار دانش‌های خود در زمینه خطر صفر انتقال خون باشیم و در این رابطه مصاحبه با اهداکنندگان و پیش‌بینی رخدادهای بیماری و ویروسی مهم‌ترین شیوه و روش برای رسیدن به این هدف بوده است.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران با بیان اینکه طرح واکسیناسیون هپاتیت B از مهرماه امسال آغاز می‌شود، خاطرنشان کرد: در قالب اجرای این طرح، اهداکنندگان خون از وجود این ویروس ایمن می‌شوند و جوانان و متولدان سال 73 به بعد، نسل ایمنی برای اهداکنندگان در زمینه خطر صفر انتقال خون هستند.

پورفتح‌الله تصریح کرد: هشدار گزارش 70 درصد رخداد خون و فرآورده‌های خونی در افراد سالمند است و افراد در این سنین نیاز بیشتری به خون و فرآورده‌های خونی پیدا می‌کنند.

وی تاکید کرد: اگر نتوانیم نسل جدید را به جمع اهداکنندگان بیفزاییم در آینده دچار چالش خواهیم شد و به همین دلیل باید برای جذب افراد جوان سرمایه‌گذاری کنیم و فرهنگ‌سازی در بین جوانان و دانشجویان ایجاد سرمایه بزرگ و جذب اهداکنندگان مستمر را در پی دارد.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران از امضای تفاهم‌نامه همکاری مشترک این مجموعه با جمعیت هلال احمر خبر داد و گفت: تفاهم‌نامه‌ای بین سازمان انتقال خون ایران و جمعیت هلال احمر منعقد شده که برای استان‌ها نیز قرار بر امضا و اجرایی شدن است که در این رابطه جوانان و به کارگیری این گروه سنی برای مشارکت در امر اهدای خون اولین و مهمترین بحث این تفاهم‌نامه است.

پورفتح‌الله گفت: بحث داوطلبان سازمان انتقال خون ایران و مدیریت بحران را در خود دارد که باید نیروهای جوان را باید وارد کنیم و بی‌شک استفاده از فضاهای موجود در جمعیت هلال احمر و استقرار در واحدهای این‌ مجموعه در سطح استان‌ها موجب تحقق هرچه بهتر اهداف ترسیم شده می‌شود.

وی افزود: در همه شهرها انتقال خون بستر مورد نیاز را دارد و می‌توان در این زمینه در سطح بین‌الملل با جمعیت هلال احمر همکاری مشترک داشت و در حال حاضر مهمترین نکته برای خطر صفر انتقال خون بحث سرمایه‌گذاری و تک‌چین بر روی اهداکنندگان مستمر بوده است.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران با اشاره به اینکه برای من قابل پذیرش نیست که با مراجعه‌کنندگان و اهداکنندگان توجه و ارزش قائل نشویم و فضای اهداکننده باید بهترین و مجهز باشد، بیان کرد: پرسنل سازمان انتقال خون ایران باید دارای بهترین خوش‌پوش بوده و باید به عنوان خوش‌رفتارترین کادر پرسنلی باشند.

پورفتح‌الله گفت: سازمان انتقال خون ایران تحولی عظیم در استانداردهای خود به‌وجود آورده‌ است که سطح بالایی برای این استانداردهای جهانی در ایران تدوین شده ‌است و معتقدیم که اهدای خون نماد همدلی و همبستگی مردم در تمام کشورها بوده است.

وی افزود: اهدای خون در همه ادیان کاری خداپسندانه و ایثارگرانه ‌است و در دین مبین اسلام نیز توجه و تاکید ویژه‌ای به امور همدلی و خداپسندانه دارد که اهدای خون نیز جزو این کارهای ایثارگرانه‌ است.

در این اجلاس سیدحمیدرضا اسلامی، مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی، اظهار داشت: خراسان رضوی دومین تولیدکننده پلاسما و سومین تولیدکننده فرآورده‌های خونی در سطح کشور بوده و اداره کل انتقال خون  خراسان رضوی نیاز خونی 59 بیمارستان و مرکز درمانی سطح استان را به‌طور منظم و بی‌وقفه تامین می‌کند.

وی افزود: اداره کل انتقال خون خراسان رضوی امروز میزبان سی و هفتمین اجلاس مدیران کل این سازمان در سراسر کشور است تا چالش‌های پیش رو و مشکلات این حوزه را مورد بحث و بررسی قرار گیرد و بهترین تصمیم در جهت رفع این چالش‌ها اخذ شده و در گام بعد اجرایی و عملیاتی شود. 

همچنین محمدرضا دارابی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد، اظهار داشت: سازمان انتقال خون ایران در طول سالهای گذشته تحول بزرگی را در تولید خون مطابق با استانداردهای جهانی ایجاد کرده است.

وی افزود: اهدای خون نماد همدلی و همبستگی مردم در تمام کشورها است و در همه ادیان اهدای خون امری خداپسندانه و ایثارگرانه به شمار می‌رود.

انتهای پیام/ش

نظر شما