شناسهٔ خبر: 27196143 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: آی‌تی ایران | لینک خبر

چرا گوشی‌ها هر روز گران‌تر می‌شوند؟

‌ آی‌تی‌ایران

صاحب‌خبر -

زمانی که اپل برای اولین بار آیفون را با قیمتی فراتر از 1000 دلار معرفی کرد، بسیاری از منتقدین قیمت این دستگاه را نامناسب و بالا دانستند. این افراد معتقد بودند تعداد خیلی کمی از افراد حاضر هستند تا این اندازه از پولشان را صرف خرید گوشی کنند. اما حالا می‌بینیم که منتقدین اشتباه فکر کرده‌اند چراکه تیم کوک جولای امسال اعلام کرد آیفون 10 این شرکت از دیگر دیوایس‌های اپل فروش بیشتری داشته است. آیفون 10 نوامبر 2017 به بازار معرفی شد.

اپل با فروش بالای آیفون 10 ثابت کرد که خریداران گوشی‌های روز حاضرند قیمتی را که اپل تعیین کرده بپردازند حتی اگر قیمت آن نزدیک به قیمت لپتاپ‌هایشان باشد. حال از آنجایی که شایعات خبر از معرفی آیفون 10 پلاس داده‌اند، احتمالا بهتر است کم کم به آیفون‌های فراتر از 1000 دلار عادت کنیم. البته اپل در زمینه افزایش ناگهانی قیمت گوشی ها تنها نیست. قیمت‌ بالای اسمارت‌فون‌های شرکت‌هایی همچون سامسونگ، هوآوی و حتی وان‌پلاس نشان می‌دهند که قرار است در آینده همچنان شاهد افزایش قیمت اسمارت‌فون‌ها در بازار باشیم.

طی دو سال گذشته قیمت گوشی‌های گلکسی سامسونگ در ایالات متحده افزایش 15.1 درصدی داشته است و از طرف دیگر گوشی‌هاس سری «پی» هوآوی هم از سال 2016 تاکنون افزایش 33 درصدی داشته‌اند که البته در آن زمان نسخه «پرو» این گوشی وجود نداشت.

این افزایش قیمت که به یک ترند در بین پرچمداران قدرتمند در این زمینه تبدیل شده نشان دهنده نقش مهم اسمارت‌فون‌ها به عنوان ابزاری اساسی برای ارتباطات، کار، عکسبرداری و سرگرمی است. حال از آنجایی هم که هرساله قدرت پردازش، کیفیت دوربین، ظرفیت باتری و سرعت اینترنت دیتا این دیوایس‌ها ارتقاء چشمگیری پیدا می‌کند، طبیعی است که قیمت اعلام شده برای آنها هم افزایش پیدا ‌کند.

«بن وود» محقق و تحلیل‌گر موسسه «CC Insight» می‌گوید: «خریداران حاضرند برای یک گوشی با کیفیت بالا، قیمت بالایی پرداخت کنند چراکه اسمارت‌فون‌ها امروزه به مهم‌ترین محصول الکترونیک در زندگیشان تبدیل شده است.»

اما هزینه‌های بخش تحقیق و توسعه شرکت‌ها و همچنین تورم، دلایل افزایش قیمت موبایل‌ها نیستند. افزایش قیمت از طرفی باعث افزایش سود شرکت‌ها نیز می‌شود. تولید چنین اسمارت‌فون‌های باکیفیتی باعث می‌شود افراد خیلی دیرتر به فکر تعویض آنها بیافتند و به همین دلیل شرکت مجبور است فروش کمتر را با سود بیشتر جبران کند.

طبق برآورد تحلیلگران، در سال 2018 میانگین قیمت اسمارت‌فون‌های بازار به 345 دلار می‌رسد که در مقایسه با سال گذشته که 313 دلار بود، افزایش 10.3 درصدی خواهد داشت. این افزایش قیمت بیشتر شامل گوشی‌های رده‌ بالا خواهد شد.

در جدول زیر می‌توانید جدول افزایش قیمت‌ اسمارت‌فون‌های متعلق به برندهای مختلف را مشاهده کنید.

در جدول بالا شدیدترین افزایش قیمت به برند وان‌پلاس تعلق دارد که با معرفی هر پرچمدار جدید یک افزایش ناگهانی قیمت را در محصولات این شرکت مشاهده می‌کنیم. شرکت ال‌جی هم گفته که عواملی مانند افزایش قیمت قطعات، بالا رفتن تعرفه سرویس‌دهندگان مخابراتی و افزایش مالیات کشورها دلیل افزایش قیمت اسمارت‌فون‌های این شرکت هستند.

حال در این میان گوشی‌های پیکسل شرکت گوگل طی دو سال اخیر قیمت تقریبا ثابتی داشته‌اند که تنها مدل پیکسل 2 ایکس‌ال این شرکت افزایش 10 درصدی داشته. البته از آنجایی که احتمالا نسل سوم این گوشی‌های شرکت گوگل به دوربین دوگانه و بدنه تمام صفحه بدون حاشیه مجهز می‌شوند، احتمالا گوگل هم مجبور به افزایش قیمت پرچمداران جدیدش خواهد شد.

حال با توجه به اینکه سامسونگ تا چند روز دیگر و اپل تا 1 ماه آینده پرچمداران جدیدشان را رونمایی می‌کنند، بعید است شاهد کاهش قیمت این دیوایس‌ها در مقایسه با نسخه‌هاس فعلی آنها یعنی گلکسی نوت 8 و آیفون 10 باشیم.

تولید گوشی در مقایسه با گذشته هزینه بیشتری دارد

گوشی‌ها همانند دیگر وسایل الکترونیکی از قطعاتی تشکیل شده‌اند که عموما توسط تامین‌گنندگان مختلف تامین می‌شوند. حال اگر قیمت این قطعات توسط تامین‌کنندگان افزایش پیدا کنند، مطمئنا قیمت اسمارت‌فون‌ها هم به مراتب افزایش پیدا می‌کند.

افزایش تقاضا برای ساخت گوش‌هایی با حافظه داخلی بالاتر موجب شده مموری‌هایی که در گوشی‌های جدید به‌کار می‌روند قیمت بالاتری داشته باشند و از طرف دیگر تامین‌کنندگان را مجبور به ساخت و تاسیس کارخانه‌های تولیدی جدیدی کرده که همین مسئله هم به‌وضوح باعث افزایش قیمت قطعات می‌شود.

ضمنا به‌کارگیری دوربین‌های پیشرفته‌تر مانند دوربین آیفون 10 با قابلیت تشخیص 3بعدی چهره و همچنین لنز سه گانه هوآوی پی20 پرو باعث صعود ناگهانی قیمت اسمارت‌فون‌ها می‌شوند. البته موادی که در ساخت بدنه دستگاه استفاده می‌شوند، مانند گلس یا سرامیک بدنه و همچنین آلومینیومی که در شاسی دستگاه به‌کارگرفته می‌شود نیز در این افزایش قیمت نقش دارند. حال اخبار نشان می‌دهند که اسمارت‌فون‌های جدید به گلس محافظ صفحه از جنس «الماس» و یا گلس ضد خش و ضد ضربه جدید گوریلا گلس مجهز می‌شوند و مطمئنا شما هم می‌توانید تصور کنید که به‌کارگیری این گلس‌ها تا چه اندازه باعث افزایش قیمت گوشی‌ها خواهند شد.

سقف این قیمت‌ها امسال تا چه حد خواهد بود؟

آیفون 1000 دلاری اپل که سال گذشته معرفی شد، نشان می‌دهد که گوشی‌های 1000 دلاری بیشتری در راه هستند که در آینده نه‌چندان دور شاهد حضور آنها در بازار خواهیم بود.

ضمنا فروش بالای آیفون 10 اپل نشان داده که این شرکت توانسته فرهنگ خرید گوشی‌های گران‌قیمت بالای 1000 دلار را به‌خوبی جا بیاندازد و این فرهنگ شامل خرید دیگر برندها نیز می‌شود. البته به‌خاطر داشته باشید اپل برای این افزایش قیمت بهای زیادی پرداخت کرد. این شرکت دکمه هوم و حاشیه اطراف صفحه را به‌طور کامل حذف کرد و سنسور تشخیص چهره بسیار قدرتمند، پردازنده بسیار قوی و دوربین دوگانه باکیفیتی را به این دستگاه اضافه کرد. با اینکه نمایشگر این دستگاه از آیفون 8 پلاس بزرگتر است اما سایز کلی گوشی مشابه آیفون 8 معمولی است و این تغییرات شگفت‌انگیز به اپل این اجازه را داد تا قیمتی بالا برای پرچمدار خود انتخاب کند و آمار بالای فروش این گوشی حاکی از موفقیت اپل در قیمت‌گذاری آیفون 10 است.

حال از آنجایی که حدود 1 ماه تا معرفی آیفون‌های جدید فرصت باقی مانده  و گفته می‌شود اپل آیفون 10 پلاس را معرفی می‌کند، این احتمال وجود دارد قیمت پایه این دیوایس حداقل 1200 دلار باشد.

حال با توجه به قیمت‌گذاری اپل، دیگر شرکت‌ها مانند سامسونگ، هوآوی و وان‌پلاس هم این شهامت را پیدا کرده‌اند که از این رویه پیروی کنند و گوشی‌هایشان را با قیمت بالاتری معرفی کنند. برای مثال با اینکه پرچمدار وان‌پلاس در مقایسه با سال گذشته 30 درصد افزایش قیمت داشته اما هنوز هم قیمت آن تقریبا نصف قیمت آیفون 10 است. همین مسئله دست شرکت وان‌پلاس را برای افزایش قابل توجه قیمت پرچمدار جدیدش باز می‌گذارد. به عبارت دیگر، قیمت بالای آیفون 10 باعث شده دیگر تولیدکنندگان هم با افزایش قیمت سود بیشتری به جیب بزنند.

طرفداران گوشی‌های میان‌ رده نگران نباشند

افزیش قیمت پرچمدارن به معنی افزایش قیمت گوشی‌های پرطرفدار میان رده نیست. مطمئنا امسال هم شاهد رقابت شدید بین گوشی‌های میان رده موتو جی6 و گوشی‌های سری E5 با دیگر رقبای بازار خواهیم بود که قیمت آنها بین 219 تا 250 دلار خواهد بود.

از طرف دیگر گوشی‌های سری آنر شرکت هوآوی هم توانسته توازن بین ارزش و قیمت گوشی‌ها را به‌هم بزنند و گوشی‌های باکیفیت را با قیمت بسیار پایین‌تر از حد انتظار به بازار عرضه کنند. کیفیت بالای گوشی‌های سری آنر شامل حاشیه بسیار کم اطراف نمایشگر، حالت پرتره دوربین و پردازنده قدرتمند می‌شود. البته نباید به‌راحتی از کنار گوشی‌های میان‌رده اما قدرتمند شیائومی، اوپو و نوکیا که قیمت‌های بسیار مناسبی دارند گذشت.

بنابراین با اینکه گوشی‌ها قدرتمند و پرچمدار روز به روز گران‌تر و دست ‌نیافتنی‌تر می‌شوند، اما تقاضا و هجوم علاقه‌مندان به گوشی‌های میان‌رده باکیفیت هم روز به روز در حال افزایش است که از لحاظ قیمتی برای افرادی که بودجه محدودی دارند بهترین گزینه‌ محسوب می‌شوند.

در کل اگر فکر می‌کنید گوشی‌های 1000 دلاری بیش از حد گران هستند، بنابراین پیشنهاد می‌کنیم وارد دنیای گوشی‌های میان رده اما با کیفیت شوید.مطمئنا در باز رگوشی‌های میان رده هم گزینه‌هایی وجود دارند که قادرند انتظارات شما را با قیمتی منطقی‌تر برآورده کنند. بهتر است کم‌کم قبول کنیم دوران پرچمداران 500 دلاری را برای همیشه پشت سر گذاشته‌ایم.

نظر شما