شناسهٔ خبر: 27187608 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نیازمندانی که کارآفرین شدند

قزوین - ایرنا - از مددجویی تا کارآفرینی، داستان غرورانگیز بانوانی است که با تلاش و پشتکار و نیز با حمایت سازمان های امدادی نه تنها به استقلال اقتصادی رسیده اند، بلکه زمینه کار و فعالیت برای افراد دیگر را نیز فراهم کرده اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، برخی از بانوان جامعه بنا به دلایلی چون فوت همسر و والدین، طلاق و یا اعتیاد همسر مجبورند بار زندگی را به تنهایی بر دوش کشیده و به عنوان سرپرست خانوار مسئولیت سنگینی داشته باشند.
کمیته امداد امام خمینی (ره) برای اینکه این قشر در معرض آسیب، تنها نباشند و بتوانند از پس تامین هزینه های زندگی برآیند آنها را تحت پوشش حمایت خود در می آورد با این حال این رویه تداوم ندارد چرا که سیاست توانمندسازی کمیته امداد موجب شده تا بسیاری از این دسته مددجویان بتوانند با دریافت تسهیلات اشتغالزایی، صاحب شغل شده و با کسب درآمد از کمک های این نهاد بی نیاز شوند.
برخی از این افراد از این مرحله نیز عبور کرده و با رونق کسب و کار خود به کارآفرین تبدیل شده و علاوه بر خود برای دیگران نیز اشتغالزایی می کنند.

** نیازمندانی که توانمند و کارآفرین شدند
یک مددجوی توانمند شده کمیته امداد که سرپرست خانوار بوده و صاحب سه فرزند است در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: چهار سال است که با حمایت های کمیته امداد قزوین خودکفا شده و از تحت پوشش قرار گرفتن این نهاد درآمده ام.
حمیرا سیاهکلی افزود: با استفاده از تسهیلات 150 میلیون ریالی کمیته امداد و همراه با آورده نقدی، شغلی برای خود دست و پا کرده ام و اکنون دارای درآمد هستم.
وی اظهار داشت: هم اکنون به مدد دریافت کمک از این نهاد خود و 2 فرزندم در حرفه کابینت سازی مشغول به کار هستم.
این بانوی خودکفا شده ، افزود: به خاطر فوت همسرم حدود 20 سال زیر پوشش کمیته امداد قرار داشتم اما به مدد کمیته امداد اکنون دیگر از زیر پوشش این نهاد خارج شده و می توانم بدون حمایت هیچ دستگاه و نهادی کسب درآمد کنم.
این زن 48 ساله گفت: زن بودن و کار کردن بدون اتکا به فردی دیگر برای امرار معاش سخت است اما خوشبختانه با کمک هایی که از سوی نهادهایی چون کمیته امداد ارایه می شود زنان مشابه من نباید دست روی دست بگذارند بلکه با تلاش خود می توانند یک زندگی بهتر را برای خود و فرزندانشان رقم بزنند.
بانوی دیگری نیز که به علت فوت پدر و مادر خود سرپرست خانوار است به ایرنا گفت: از سال 1386 تا سال 90 به دلیل فوت پدر و مادر و تنها بودن تحت پوشش کمیته امداد استان قزوین درآمدم.
فرانک پرهیزگاری افزود: اما از سال 90 تاکنون با حمایت های ویژه کمیته امداد قزوین و دریافت 350 میلیون ریال وام خود اشتغالی کار تولیدی لباس کودک را شروع کرده و از این طریق کسب درآمد می کنم.
وی با بیان اینکه از طریق این کار علاوه بر خودم برای هشت نفر دیگر نیز شغل ایجاد کرده ام، خاطر نشان کرد: با یاری خدا و کمک های دریافتی کمیته امداد تبدیل به یک کارآفرین شده ام.
بانوی دیگری که به علت اعتیاد همسرش از او طلاق گرفته و دارای سه فرزند دختر است نیز به خبرنگار ایرنا گفت: با وام کمیته امداد توانسته ام یک واحد تولید مواد لبنی کوچک راه اندازی کنم و دیگر از کمک های این نهاد بی بهره شده ام.
این سرپرست خانوار گفت: برای 3 نفر به شکل مستقیم در این واحد لبنی اشتغالزایی کرده ام.
وی که از گفتن نامش خودداری کرد به تمام زنان سرپرست خانوار توصیه کرد برای داشتن یک زندگی خود از تلاش دست برندارند چرا که خواستن، توانستن است.

** تداوم ارایه تسهیلات به زنان سرپرست خانوار
مشاور استاندار و مدیر کل امور بانوان استانداری قزوین نیز در گفت و گو با ایرنا از تداوم ارایه تسهیلات به بانوان سرپرست خانوار، بد سرپرست و خودسرپرست خبر داد و گفت: این تسهیلات بر اساس توافق معاونت امور زنان و خانواه نهاد ریاست جمهوری با بانک مهر ایران پرداخت می شود.
مرادیان با بیان اینکه این تسهیلات با سود چهار درصد و بازپرداخت 24 ماه به متقاضیان پرداخت می شود، اظهار داشت: اداره کل امور بانوان وخانواده استانداری برای شناسایی متقاضیان با دستگاه های متولی مکاتبه و در اسرع وقت نسبت به معرفی افراد واجد شرایط به بانک اقدام خواهد کرد.
به گفته وی بر اساس اعلام کمیته امداد امام خمینی (ره) قزوین 68 درصد از 22 هزار و 100 خانوار تحت حمایت این اداره کل زنان سرپرست خانوار هستند که باید پشتیبانی مناسبی از این عده صورت بگیرد تا به تدریج آنان با خودکفایی از پوشش این نهاد خارج شوند.

**ایجاد 144 شغل برای زنان سرپرست خانوار قزوین طی سال جاری
معاون اشتغال کمیته امداد امام خمینی(ره) قزوین نیز در گفت و گو با ایرنا گفت: در سال جاری تاکنون 289 فرصت شغلی برای سرپرستان خانوار تحت پوشش کمیته امداد قزوین ایجاد شده است که از این تعداد 144 نفر را بانوان تشکیل می دهند.
احمد اکبری افزود: در سال جاری در راستای ایجاد فرصت شغلی برای این تعداد از سرپرستان خانوار 20 میلیارد ریال تسهیلات قرض الحسنه پرداخت شده که رقم ارایه شده برای شغل های خانگی 50 تا 80 میلیون ریال بوده و برای شغل های خارج از منزل نیز 150 تا 200 میلیون ریال در نظر گرفته شده است.

** توانمندسازی زنان خانوار از اولویت های کمیته امداد
وی توانمندسازی زنان خانوار را از اولویت های کمیته امداد دانست و اظهار داشت: در سال گذشته نیز سه هزار و 845 فرصت شغلی در استان ایجاد شد که از این تعداد 949 شغل برای بانوان سرپرست خانوار بود که میزان تسهیلات ارایه شده به آنها 131 میلیارد و 340 میلیون ریال بود.
اکبری با اشاره به اینکه در سال جاری 681 نفر ازسرپرستان خانوار تحت پوشش این نهاد آموزش های فنی و حرفه ای را فرا گرفتند که این موضوع به اشتغال زایی این افراد و توانمند شدن آنها کمک می کند، خاطر نشان کرد: از این تعداد 494 نفر بانوان سرپرست خانوار بودند.
معاون اشتغال کمیته امداد قزوین یادآور شد: شغل های ایجاد شده برای بانوان سرپرست خانوار در استان قزوین مربوط به بخش های مختلف از جمله تولید محصولات غذایی، پوشاک، خیاطی، فرآوری و بسته بندی گیاهان دارویی و تولید صنایع دستی می شود.
21 هزار و 255 خانوار با جمعیت 34 هزار و 844 نفر در استان قزوین تحت پوشش کمیته امداد هستند که از این تعداد 13 هزار و 842 نفر زنان سرپرست خانوار را شامل می شوند.
7390*3013

نظر شما