شناسهٔ خبر: 27176315 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

پشت پرده فروش آیفون ۱۴ میلیون تومانی چیست؟

پول نیوز : بسته به تصمیم دولت قیمت آیفون ایکس تا ۷ میلیون تومان افت می‌کند. اینکه دقیقا چقدر آیفون ۱۰ ارزان می‌شود،‌ غیر قابل پیش بینی است اما بدون شک افت قیمت را تجربه خواهد کرد.

صاحب‌خبر -
 14 میلیون تومان ناقابل! قیمت یک گوشی هزار دلاری در نابه‌سامانی اقتصادی کشور به 14 میلیون تومان رسیده و بازار آیفون هر روز متلاطم‌تر از روز قبل است. اما چرا شرکت‌هایی که با دلار 4 هزار و 200 تومانی گوشی وارد کردند امروز با دلار 14 هزار تومانی برای فروش اقدام می‌کنند؟ ماجرای سودجویی شرکت‌های واردکننده چیست و چقدر صحت دارد؟ 

مهدی محبی رییس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی در این باره به پول نیوز توضیح می‌دهد:‌ مردم نباید در این روزها باعث افزایش تقاضا شده و برای خرید گوشی اقدام کنند چرا که شرکت‌ها اجازه فروش جنس ندارند. امروز کالاهایی که قبلا خریداری شده یا توسط واسطه‌ها دست به دست می‌شود، در حال خرید و فروش است و و فعلا بر اساس اعلام سازمان حمایت از حقوق مصرف کننده فروش هرگونه کالای شرکتی که با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی خریداری شده تا اطلاع ثانوی ممنوع است.  

نه فقط تلفن همراه بلکه همه فروش همه دستگاه‌های مخابراتی وارداتی فعلا ممنوع است و قرار است سازمان حمایت از حقوق مصرف کننده و سازمان‌های صنعت معدن و تجارت استان‌ها برای فروش موبایل‌های دپو شده تصمیم گیری کنند. تصمیمی که همه جوانب را در نظر گرفته باشد و متولیان اطمینان پیدا کنند که کالاهای تهیه شده با ارز دولتی به دست مردم رسیده نه رانت‌خواران و سفته بازان. 

این مقام مسئول ادامه می‌دهد: ۱۱۲ هزار دستگاه گوشی همراه داخل انبارها دپو شده و البته واردات هم بعد از آن انجام شده و به هیچ کدام تاکنون اجازه فروش داده نشده. 

به گفته او کسانی که آیفون ۱۰ را امروز با قیمت ۱۴ میلیون تومان می‌فروشند همان‌هایی هستند که از اردیبهشت ماه این گوشی را خریده بوده و برای آن ۶ الی ۷ میلیون قیمت گذاشته بودند. فروش که بسته شد، این نا به سامانی‌ها هم در بازار ایجاد شد.

رییس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی از مردم خواهش کرد:‌ فعلا گوشی نخرید. افراد متقاضی باید تحمل کنند که فروش شرکت‌ها باز شود، بازار از جنس پر شود تقاضا و عرضه به تعادل برسد. در حال خاضر تقاضا بسیار بالا و عرضه تقریبا صفر است. 

او با اشاره به اینکه همین روزها گوشی دچار افت قیمت می‌شود،‌افزود:  به زودی و در همین هفته، فروش گوشی آزاد و  بسته به تصمیم دولت قیمت آیفون ایکس تا ۷ میلیون تومان افت می‌کند. اینکه دقیقا چقدر آیفون ۱۰ ارزان می‌شود،‌ غیر قابل پیش بینی است اما بدون شک افت قیمت را تجربه خواهد کرد.

 

 
 

 

نظر شما