شناسهٔ خبر: 27169831 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: حوزه | لینک خبر

مسئول سازمان بسیج فرهنگیان کشور:

وحدت و انسجام ملی یکی از عوامل پیروزی انقلاب اسلامی به شمار می رود

حوزه/ مسئول سازمان بسیج فرهنگیان کشور گسست رهبری در دوران مشروطه را مقدمات اختلاف بین روحانیت دانست که در تحلیل میدانی و هدایت نهضت فاصله ایجاد کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از تبریز، حسن مرادی مسئول سازمان بسیج فرهنگیان کشور، ظهر امروز در همایش بین‌ المللی تبریز و انقلاب مشروطه در سالن استاد شهریار دانشگاه آزاد اسلامی نهضت مشروطه را یک اتفاق بی ‌نظیر در تاریخ معاصر دانست و اظهار داشت: این اتفاق جزء وقایعی بزرگی است که نقش آن در مسائل اقتصادی، اجتماعی و سیاسی فراگیر بود.

وی با اشاره به نقش پررنگ آذربایجان در تاریخ معاصر ایران افزود: اگر ما تبریز و آذربایجان را از تاریخ اندیشه ایران جدا کنیم، بخش بزرگی از اندیشه با خلا مواجه خواهد شد.

رئیس سازمان بسیج فرهنگیان با بیان اینکه دشمنان این جامعه در تلاش برای ایجاد خدشه در هویت ملی هستند، عنوان کرد: باید در شناساندن ملی به نسل جدید و آینده تلاش کرد تا توطئه دشمنان در جایگزینی هویت جعلی نقش برآب شود.

وی با مقایسه بین انقلاب اسلامی و مشروطه تصریح کرد: عامل شکل ‌گیری رخداد انقلاب و مشروطه به عنوان متغیر‌ها ، بازیگرانی بودند که در صحنه سیاست و اجتماع حضور داشتند، در این میان باید مشخص شود که چه اقداماتی این پدیده را ایجاد کردند.

مرادی مردمی بودن، استبدادستیزی، استقلال ‌طلبی، عدالت، پیشرفت و آزادی را از آرمان‌ های مشترک در انقلاب دانست و افزود: وجود استبداد داخلی و استعمار خارجی در کنار پدیده عقب‌ ماندگی جامعه با شکل‌گیری بیداری جامعه از جمله شباهت‌ های انقلاب اسلامی و مشروطه بود.

وی تاکید کرد:  یکی از چالش های موجود در دوره مشروطیت، چالش رهبری بود چرا که از آن دوران شاهد گسست رهبری نهضت بودیم، این گسست مقدمات اختلاف بین روحانیت را به وجود آورد و در تحلیل میدانی و هدایت نهضت فاصله ایجاد کرد.

رئیس بسیج فرهنگیان خاطرنشان کرد: تفاوتی که در مشروطیت با انقلاب اسلامی شاهد بودیم، موضوع مرزبندی هاست، به طوری که مرزبندی‌ در برخی موضوعات برای اقشار مردم شفاف نبوده و در هویت فکری انقلاب مشروطه خدشه وارد کرد.

وی گفت: هویت در انسجام ملی نقش زیادی دارد و یکی از علت های پیروزی انقلاب اسلامی نیز وجود انسجام و وحدت ملی بود.

برچسب‌ها:

نظر شما