شناسهٔ خبر: 27150156 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مدیرعامل ایرنا در دیدار سیدحسن خمینی:

فقه رسانه ضرورت زمان ما است

تهران - ایرنا - مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) گفت: مطمئنا یادگار امام در شجاعت و ایده پردازی در حوزه های جدید ، مصداق آن چیزی است که آن راحل سفر کرده به ما آموخت که در شرایط جدید ، اجتهاد مصطلح کافی نیست و اجتهاد مناسب با اقتضائات امروز مستلزم شناخت اقتضائات روز است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا ، سید ضیاء هاشمی روز شنبه در جمع کارکنان ایرنا که با حضور حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی در آستانه روز خبرنگار برگزار شد ، افزود : رسانه جایگاه و رسالت ویژه ای را بر عهده دارد و امروز که ما در عرصه اعتماد، انسجام اجتماعی، شفافیت و مبارزه با عدم سلامت اداری و اقتصادی با مشکلاتی مواجه هستیم رسانه نقش بی بدیلی برای اصلاح امور دارد.
وی تاکید کرد: برای ما به عنوان اصحاب خبر و رسانه مهم است که نگاه عالمانه و دقیقی از منظر دینی به این حوزه داشته باشیم. حوزه کاری خبرنگاران به عنوان بخشی از مجاهدانی که در راه اعتلای جامعه تلاش می کنند حوزه ای دشوار، پر خطر و پیچیده است و با توجه به اینکه آنها قشری زحمت کش و کم ادعا هستند، باید آنها را در صف مجاهدان تلقی کنیم.
مدیرعامل ایرنا اظهار داشت: از سوی دیگر شناخت این حوزه و تئوریزه کردن آن از منظر دینی نیازمند شناخت کافی از دو حوزه دین و رسانه است که هم نیاز به اجتهاد در دین دارد و هم به شناخت رسانه و پیچیدگی های آن نیازمند است.
هاشمی با اشاره به حضور یادگار امام راحل در ایرنا، گفت : در خدمت استاد بزرگواری هستیم که ویژگی های خاص ایشان برای ما مغتنم است، اولا یادگار و نام امام را همراه دارد؛ امامی که به عنوان مرد علم، مجاهدت، شجاعت و عدالت می شناسیم . شجاعت در مبارزه و نظریه پردازی و مدیریت و رهبری از ویژگی هایی است که از امام راحل می شناسیم و در یادگار او نیز این ویژگی ها را سراغ می گیریم.
وی افزود: مطمئن هستیم که ایشان در شجاعت ایده پردازی در حوزه های جدید ، مصداق آن چیزی است که آن راحل سفر کرده به ما آموخت که در شرایط جدید اجتهاد مصطلح کافی نیست بلکه اجتهاد کامل در زمان ما مستلزم شناخت اقتضائات روز است.
مدیرعامل ایرنا گفت: امروز نیاز به شناخت رسانه و نظریه پردازی در حوزه رسانه و نیز فقه رسانه هستیم؛ فقیهی که رسانه را می شناسد و به اقتضائات دنیای امروز آگاه است، مجتهدی است که نه فقط به اجتهاد مصطلح در حوزه سنتی ، بلکه با اتکا به فقه سنتی ، مسایل مستحدثه را شناخته و به اجتهاد در آن می پردازد.
هاشمی همچنین حضور یادگار امام راحل در ایرنا را برای بهره مندی خبرنگاران از دانش و معرفت ایشان در حوزه فعالیت رسانه ای فرصت مغتنمی برشمرد و افزود: باید بتوانیم بواسطه این نگاه در مسیری که به آن افتخار می کنیم یعنی شفاف سازی، آگاه سازی، ارتقاء اعتماد و انسجام اجتماعی تلاش کنیم.
هاشمی خاطرنشان کرد : قطعا این رویکرد دقیق و عالمانه به خودباوری و اعتماد به نفس به ما کمک می کند تا انگیزه و شهامت بیشتری پیدا کنیم که کار خود را انجام دهیم . کار ما نیازمند مجاهدت است و پیچیدگی های خود را دارد و اگر با آگاهی بیشتری همراه باشد بهره بیشتری نیز از آن خواهیم گرفت.
مدیرعامل ایرنا اظهار داشت: این ایام که به مناسبت فرا رسیدن روز خبرنگار، مربوط به خبرنگاران است خود خبرنگاران نیز به عنوان موضوع خبر در نظر گرفته می شوند تا مخاطبان بیشتر متوجه فرآیند کار خبر شوند ، زیرا در طول سال خبرنگاران واسطه بین منبع و مقصد پیام هستند و خبر را از منبع به مقصد منتقل می کنند.
هاشمی گفت : ویژگی روز خبرنگار برای این است که موضوع خبر و مسایل خبرنگاران را مورد توجه قرار می دهد ، روز خبرنگار ، روز شهادت خبرنگار شهید محمود صارمی است که از همکاران ایرنا بود و در سال 1377 چنین روزی در مصاف خبری با خون آشامان طالبان که چهره خشن وغیرواقعی از اسلام ارائه دادند، در مزار شریف افغانستان به شهادت رسید.
وی افزود: مفتخر هستیم که امروز یاد او و همه خبرنگاران شهید در ایرنا و خبرگزاری های داخل و خارج از کشور را که بخشی از اصحاب فرهنگ و خدمتگزاران حوزه رسانه هستند، گرامی می داریم.
سیام 1053

نظر شما