شناسهٔ خبر: 27130810 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ابنا | لینک خبر

حجت الاسلام جوادی آملی در گفتگو با ابنا مطرح کرد:

یکی از ابعاد عمده و اساسی دین مسئله اخلاق است/ مرحوم حسینی عالم متخلق به اخلاق بود

اختصاصی ابنا

رئيس بنياد بين‌المللی علوم وحيانی اسراء گفت: یکی از ابعاد عمده و اساسی دین مسئله اخلاق است که متاسفانه جهت الهی اخلاق مورد غفلت واقع شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری اهل بیت(ع) - ابنا - در سال جدید پایتخت سوگوار سه عالم فرزانه و معلم اخلاق شد که هر کدام به نحوی سهم فراوانی در تربیت نفوس و تهذیب مردم خصوصا جوانان و خانواده ها داشتند. از این رو در 27 اردیبهشت حجت الاسلام و المسلمین « سید مهدی طباطبایی»، 31 خردادماه حجت الاسلام و المسلمین « سید علی اکبر موسوی حسینی» و 30 تیرماه « آیت الله حاج آقا مرتضی تهرانی» دارفانی را وداع نمودند و در این فاصله کوتاه پایتخت سوگوار این سه معلم اخلاق و عالم عامل گردید.

بدین منظور درباره اهمیت مباحث اخلاقی و نقش اساتید اخلاق در کاهش ناهنجاری های جامعه و اثر فقدان اساتید اخلاق، خبرنگار ابنا با رئيس بنياد بين‌المللی علوم وحيانی اسراء، حجت الاسلام و المسلمین « مرتضی جوادی آملی » گفتگو نمود.

اخلاق نیمی از دین و اهمیت آن

رئيس بنياد بين‌المللی علوم وحيانی اسراء در این گفتگو درباره اهمیت اخلاق در آموزه های دینی به خبرنگار ابنا گفت: یکی از ابعاد عمده و اساسی دین مسئله اخلاق است؛ به گونه ای که در برخی از آموزه های وحیانی به این امر تصریح شده و به عنوان نیمی از دین شناخته شده است.

وی ادامه داد: اخلاق حیث اصلی و اساسی است که تمام رفتار انسانی می تواند مبتنی بر آن شکل بگیرد.

اخلاق ملکه و فضیلت انسانی و غفلت از جنبه الهی آن

حجت الاسلام و المسلمین «مرتضی جوادی آملی» اخلاق را ملکه و فضیلت نفسانی دانست و بیان کرد: برخی اخلاق را در فضای رفتارهای شخصی خلاصه می کنند؛ اما اخلاق یک ملکه نفسانی است و فضیلت نفسانی است، به گونه ای که اگر انسان صاحب این فضیله نفسانی شود و الهی گردد، تمامی رفتار او مبتنی بر آن شکل می گیرد.

وی افزود: متاسفانه جهت الهی اخلاق  مورد غفلت است. برخی از مسائل اخلاقی را شاید عقل بشری بتواند تشخیص بدهد اما کرائم و صفایای اخلاقی رهاورد وحی است. این که رسول گرامی اسلام(ص) فرمودند: «اِنِّی بُعِثتُ لِاُتِمِمُ مَکارِمُ الاَخلاق» برای این است مکارم و مکرمت های اخلاقی جزء از ناحیه وحی برای بشر حاصل نمی شود.

توصیه اخلاقی قرآن در پاسخ به بدی

حجت الاسلام و المسلمین جوادی آملی با اشاره به آیه 96 سوره مومنون و چگونگی برخورد با بدی، گفت: خداوند عالم در قرآن می فرمایند: « ادْفَعْ بِالَّتي‏ هِيَ أَحْسَنُ السَّيِّئَةَ »؛ یعنی در مقابل بدی نه تنها بدی نکنید و نه تنها جواب مثبت و خوب بدهید، بلکه بهترین جواب خوب را در برابر بدی داشته باشید.

وی با اشاره به اثر اخلاق در جامعه و تاثیر آن اظهار کرد: این اخلاق اگر در انسان ها و عموما افراد جامعه و همچنین در سطح خواص و شخصیت های معتبر و متولیان امر فرهنگ و نظام جامعه در حقیقت حاصل شود؛ قطعا جامعه ما از چنین امری برخوردار خواهد شد.

رئيس بنياد بين‌المللی علوم وحيانی اسراء افزود: بدون شک اگر مسئله اخلاق را در جامعه ضعیف شده می بینیم و آثار مثبت اخلاق را در جامعه کمتر مشاهده می کنیم به جهت آن است که کسانی که متولیان امر فرهنگ و اخلاق هستند، متاسفانه به سجایای اخلاقی و نظام هایی که در فضای اخلاقی شکل گرفته است مثل حسن خُلق، مثل صفح و عفو، مثل رد انتقام و امثال ذلک در جامعه کمرنگ شده است.

ضعف اخلاق در جامعه در عمل نکردن متولیان آن به رسالت خویش

حجت الاسلام و المسلمین جوادی آملی با اشاره به علت ضعف و نقص مباحث اخلاقی در جامعه گفت: به هر حال ما باید این معنا را در بدنه نظام خودمان مستقر کنیم و اگر این ضعف و نقص در جامعه وجود دارد که نمی توانیم بهره ها و آثار مثبت اخلاق را شاهد باشیم به رقم اینکه آموزه های بسیار ارزشمندی را از راه دین داریم؛ عمده آن را می توان در این امر دید که متولیان امر فرهنگ و اخلاق به رسالت خود آن گونه باید عمل کنند، عمل نکرده اند.

وی ادامه داد: بحث وحدت، الفت، اتحاد اجتماعی و هویت جمعی جامعه دینی متاسفانه مورد غفلت است و ما فکر می کنیم با تشقیق و تفریق در جامعه نظام اجتماعی را می توانیم بر اساس اخلاق پایه ریزی کنیم. امیداوریم این جریان مهم اخلاق دوباره  به جامعه برگردد و از ناحیه متولیان امر به سامان برسد.

مرحوم حجت الاسلام حسینی عالم متخلق به اخلاق انسانی

رئيس بنياد بين‌المللی علوم وحيانی اسراء با اشاره به چهلمین روز درگذشت معلم اخلاق حجت الاسلام و المسلمین سید علی اکبر حسینی (اخلاق در خانواده) گفت: شخصیت محترم و گرامی ایشان شخصیتی پر تلاش و پر کوشش بود که ضمن اینکه خود وارسته و متخلق به اخلاق انسانی بود، جامعه را خصوصا خانواده را که یکی از نهادهای اصیل جامعه اسلامی است، به سمت اخلاق هدایت کرد.

وی ادامه داد: ایشان آن اموری که می تواند در فضای خانواده آن رهاورد، آن عطوفت، انس و الفت اعضای خانواده را به درستی کنار هم بنشاند و آثار مثبت اخلاق را در خانواده نهادینه کند را انجام دادند. و هم رفتار شخصی ایشان و هم آثار علمی و اجتماعی ایشان نشان این واقعیت را دارد.

دو ویژگی مرحوم حجت الاسلام حسینی در پیام آیت الله العظمی جوادی آملی

فرزند حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی با اشاره به پیام تسلیت معظم له درباره این استاد فقید اخلاق گفت: حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در پیام تسلیتی که به مناسبت درگذشت این استاد اخلاق مرقوم داشتند، در آن پیام این معنا را متذکر شدند که دو ویژگی در حجت الاسلام و المسلمین حاج سید علی اکبر حسینی بود؛ اول اینکه ایشان هم عامل به آنچه را علم داشتند بودند و دوم هم آن علم را به اخلاق تبدیل کردند و عالم متخلق بودند در صورتی که برخی فقط علم و آگاهی وبیان دارند اما بلحاظ مسائل نفسانی به عنوان فضائل در وجودشان نهادینه کنند این توفیق را ندارند.

گفتنی است؛ در متن پیام تسلیت حضرت آیت الله العظمی عبدالله جوادی آملی به مناسبت ارتحال این معلم اخلاق چنین آمده است: «انا لله و انا الیه راجعون ارتحال روحانی متخلق و عالم عامل و مربی وارسته حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای حاج سید علی اکبر موسوی حسینی تهرانی را به جامعه علمی و مردم بزرگوار و متدین تهران و بیت مکرم ایشان تسلیت عرض نموده، علو درجه برای آن فقید رحیل و اجر صابران از خدای سبحان مسئلت می شود».

...................

سرویس خبرنگاران / داخلی / امیرمحسن سلطان احمدی

نظر شما