شناسهٔ خبر: 27128147 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

یزد در تهیه فرآورده‌های خونی از استان‌های سرآمد کشور است

صاحب‌خبر -
یزد- خبرنگاراطلاعات: استان یزد در بحث انتقال خون و تهیه فرآورده‌های خونی یکی از استان‌های سرآمد در کشور به‌ حساب می‌آید.

مدیر کل انتقال خون استان یزددر مراسم بزرگداشت چهل و چهارمین سالگرد تاسیس سازمان انتقال خون با اشاره به شعار امسال انتقال خون با عنوان «مرا هزار امید است و هر هزار تویی» ابراز امیدواری کرد که اهداکنندگان با توجه به شعار امسال و با همراهی خود همچون گذشته یاری‌گر این اداره کل در تامین خون سالم برای بیماران باشند زیرا که با اهدای هر کیسه خون، جان سه نفر نجات می‌یابد.

نقی تقوایی ادامه داد: متوسط اهدای خون در کشور ۲۷ در هزار بوده که در استان یزد این اهدای خون ۳۶ در هزار است و از هر یک هزار نفر یزدی، ۳۶ نفر اقدام به اهدای خون می‌کنند.

وی با اشاره به این که کسانی که سالانه حداقل دو مرتبه خون اهداء می‌کنند، اهداکننده مستمر به‌حساب می‌آیند، گفت: متوسط اهدای خون مستمر در کشور، حدود ۵۲ درصد و در استان یزد ۶۳ درصد است.

تقوایی در ارتباط با سلامت خون، گفت: استان یزد یکی از سالم‌ترین خون‌های کشور را دارد و روند انتخاب اهداکنندگان بسیار دقیق است.

وی ادامه داد: طبق آمار دانشگاه علوم پزشکی یزد، بیش از ۴۰ درصد تخت‌های بیمارستان‌های یزد توسط بیماران غیر یزدی استفاده می‌شود و انتقال خون یزد خون مورد نیاز آنها را تامین می‌کند، علاوه بر این استان یزد سال گذشته خون مازاد خود را به استان‌های همجوار که نیاز داشتند ارسال کرده است.

امنیت و سلامت نتیجه رعایت استاندارد در جامعه است

* مدیرکل آموزش و پرورش یزد با اشاره به نقش دانش آموزان در نهادنیه کردن فرهنگ استانداردسازی، گفت: امنیت و سلامت نتیجه رعایت استاندارد در جامعه است.

عباسعلی دانافر با بیان این‌که استاندارد یک فرهنگ است و به عنوان درجه توسعه یافتگی استان‌ها شمرده می شود، افزود: استاندارد با کیفیت کالا سر و کار دارد وهرجا به استاندارد کم توجهی شود با دو مشکل امنیت و سلامت مواجه می شویم .‌وی با اشاره به این‌که دانش آموزان نقش موثری در ترویج فرهنگ استاندارد دارند، افزود: کارهای زیربنایی درخصوص آموزش فرهنگ استاندارد و استاندارد سازی برای کودکان از سنین ۳ تا ۱۰ سالگی باید آغاز شود تا این مهم در زندگی افراد جامعه به صورت یک فرهنگ نهادینه و درونی شود .

مدیر کل آموزش و پرورش برگزاری دوره‌های آموزشی ویژه معلمان و برگزاری برنامه‌های فرهنگی و هنری با محوریت بحث استاندارد و فرهنگ سازی استفاده از کالاهای داخلی و حمایت از تولید کنندگان داخلی را از برنامه های آموزش و پرورش استان در مدارس اعلام کرد

دانافر گفت: بر اساس بند ۶ ماده ۷ قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد مصوب سال ۱۳۹۶ مجلس شورای اسلامی، ترویج استانداردهای ملی از وظایف سازمان ملی استاندارد ایران است و دانش آموزان در فراگیر شدن این فرآیند در جامعه و خانواده موثر هستند .

مدیر کل استاندارد استان یزد، نیز گفت: همه شهروندان باید در راستای توسعه فرهنگ استاندارد تلاش کنند و لازم است دانش آموزان به کمک فرهنگ استاندارد با حقوق خود که سلامت، ایمنی و امنیت است آشنا شوند .

حسین ماجدی اردکانی با بیان این‌که توجه دانش آموزان به استاندارد، مصرف کالاهای استاندارد ایرانی و گسترش فرهنگ استاندارد باعث ایجاد اشتغال پایدار می شود، تاکید کرد: مصرف کالاهای خارجی و به ویژه کالاهای قاچاق، جامعه را از ارزشهای ملی دور می‌کند .

تعطیلی فرهنگ و هنر باعث پژمردگی جامعه می شود

*تعطیلی فرهنگ و هنر باعث پژمردگی جامعه می شود و باید اتمسفر و زیست بوم فرهنگی و هنری جامعه را افزایش و گسترش دهیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد در نشست با مدیران موسسات قرآنی و مسئولان انجمن های فرهنگی و هنری شهرستان اردکان اضافه کرد: زیست فرهنگی جامعه مهم و ضروری است و تجربه و تحقیقات نشان داده است شهروندانی که خارج از فرهنگ و هنر زیست می کنند ،علاقه و استعداد عجیبی به انحرافات اجتماعی دارند. مجید جوادیان زاده گفت:مناطقی که جرم درآن ساماندهی شده بیانگر سقوط فرهنگ و هنر درآن مناطق است. وی با بیان اینکه توسعه جامعه با تثبیت فرهنگ و هنررقم می خورد،افزود:با فعالیت های فرهنگی و هنری باید سعی شود رضایت خاطر جامعه را فراهم کنیم. اوهمچنین پیشنهاد داد: سند توسعه فرهنگی و نقشه راه فرهنگی شهرستان اردکان تهیه و تدوین شود. معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اردکان هم پیشنهاد و راهکارهای قانونی را برای انجام فعالیت های فرهنگی و هنری ارائه کرد و برای حل مشکلات این حوزه قول مساعد داد.

ارائه گزارش از سوی سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان اردکان و همچنین نظرات و پیشنهادات مدیران موسسات قرآنی و مسئولان انجمن‌های فرهنگی و هنری شهرستان اردکان از دیگر برنامه های این مراسم بود.

نظر شما