شناسهٔ خبر: 27097668 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

آمریکا خواستارعدم مداخله نظامی ترکیه درعفرین شد

تسنیم : وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای از ترکیه خواست تا از حمله به منطقه عفرین حلب واقع در شمال سوریه خودداری و بر روی مقابله با داعش تمرکز کند.

صاحب‌خبر -

وزارت خارجه آمریکا، روز پنجشنبه از ترکیه خواست از عملیات نظامی در شهر عفرین سوریه خودداری کند و تلاش‌هایش را به مبارزه با گروه داعش در منطقه متمرکز کند.

«هیدر نائورت» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به سوالی درباره گزارش‌ها درخصوص آمادگی ترکیه به حمله به شبه‌نظامیان کُرد در عفرین، گفت: «تُرک‌ها را به عدم اقدام به هرگونه اقدامات این‌چنینی دعوت می‌کنیم.»

نائورت افزود: «نمی‌خواهیم آنها درگیر خشونت‌ها شوند، بلکه می‌خواهیم که همچنان بر مبارزه با گروه داعش متمرکز شوند.»

رسانه‌های خبری ترکیه، صبح پنجشنبه اعلام کردند که ارتش ترکیه در حال آماده‌باش در سطح عالی در مرزهای مشترک با سوریه قرار دارد و بخش‌هایی از دیوار مرزی در ۱۲ نقطه از مرزهای ترکیه با عفرین را برداشته‌اند.

این در حالی‌ است که معاون وزارت خارجه سوریه، پنج‌شنبه، از ترکیه انتقاد کرد و هشدار داد که عملیات نظامی در منطقه شمال غربی این کشور را بی‌پاسخ نخواهد گذاشت.

دولت سوریه هر گونه حضور نظامی آمریکا در خاک خود را «حمله» به تمامیت ارضی سوریه دانسته و وعده داد که کشور را از دست حضور خارجی «غیرمشروع» رها کند.

در بیانیه وزارت خارجه سوریه آمده است: «حضور نظامی آمریکا در خاک سوریه غیرمشروع است و بیانگر نقض فاحش قوانین بین‌الملل و حمله به تمامیت ارضی کشور.»

با این حال، «مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه روز گذشته در گفت‌وگو با «سی‌ان‌ان» ترک تصریح کرد که کشورش در همکاری با ایران و روسیه در عفرین و منطقه «منجیب» سوریه مداخله خواهد کرد.

این تحرکات ترکیه پس از آن صورت می‌گیرد که واشنگتن اعلام کرده است که به «نیروهای دموکراتیک سوریه»( شبه‌نظامیان کُرد) برای ایجاد نیروی مرزی ۳۰ هزار نفره کمک خواهد کرد.

 

برچسب‌ها:

نظر شما