شناسهٔ خبر: 27084567 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

گام های روبه جلو برای حل بحران سوریه در نشست سوچی

تهران- ایرنا- نتایج نشست گفت وگوهای ملی سوریه در شهر سوچی روسیه در کنار همکاری نزدیک مسکو، تهران و آنکارا برای حل بحران سوریه و تاکید آنها بر حمایت از مردم و حاکمیت این کشور و مبارزه با تروریسم از دید ناظران گام هایی رو به جلویی برای حل بحران چند ساله سوریه به شمار می رود.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری، دهمین دور مذاکرات آستانه درباره سوریه با حضور نماینده ویژه سازمان ملل و هیأت روسیه و نیز هیأت سوریه این بار برخلاف ادوار گذشته در شهر سوچی در ساحل دریای سیاه به مدت دو روز (8 و 9 مرداد) برگزار شد.
نشست یک روزۀ سوچی که بطور رسمی «کنگرۀ گفت وگوی ملی سوریه» نامیده شده ، روز سه‌شنبه گذشته در حالی به کار خود پایان داد که شرکت‌کنندگان در آن با تشکیل کمیسیونی برای تهیۀ پیش‌نویس قانون اساسی جدیدی برای سوریه موافقت کردند.
براساس این توافق قرار شد کمیسیونی ۵۰ نفره از نمایندگان گروه های مختلف جامعه سوریه برای انجام این ماموریت تشکیل شود. این توافق علاوه بر روسیه از پشتیبانی سازمان ملل متحد نیز برخوردار بود.
کشورهای ضامن روند آستانه شامل ایران، روسیه و ترکیه در بیانیه پایانی این دور از مذاکرات، بر استقلال و حاکمیت سوریه و ضرورت مبارزه با تروریسم برای نابودی نهایی گروه‌های تروریستی تاکید کردند و از کشورهای دنیا خواستند کمک‌های خود را به سوریه افزایش دهند.
در بیانیه پایانی نشست سوچی شرکت کنندگان بر ضرورت افزایش تلاش‌ها برای کمک به مردم سوریه در بازگشت به زندگی طبیعی و آغاز مذاکرات برای بازگشت آوارگان و پناهندگان تاکید کردند.
طبق این بیانیه، کشورهای ضامن آتش‌بس در سوریه یعنی روسیه، ترکیه و ایران بر سر کامل کردن تلاش‌های اعتمادسازی بین طرف‌های درگیر در سوریه از جمله درباره موضوع بازداشت شدگان توافق کردند. کشورهای ضامن روند آستانه بر ایستادگی خود در مقابل برنامه‌های جدایی‌طلبانه‌ای که به دنبال نابودی حاکمیت سوریه و کشورهای همسایه است، تاکید کردند.
کشورهای یاد شده در این بیانیه توافق کردند به تلاش‌های مشترک خود به منظور پیشبرد فرایند حل و فصل سیاسی با راهبری سوری و مدیریت سوری برای فراهم کردن زمینۀ تسهیل آغازِ هر چه زودترِ کار کمیتۀ قانون اساسی در ژنو در راستای تصمیمات کنگره گفتگوی ملی سوریه در سوچی و قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت سازمان ملل ادامه دهند.
آنها از رایزنی‌های سودمند با فرستادۀ ویژۀ دبیر کل سازمان ملل در امور سوریه که در تاریخ ۳۱ ژوئیه در شهر سوچی برگزار شد ابراز رضایت کرده، با وی توافق کردند که دور بعدی رایزنی‌ها در سپتامبر ۲۰۱۸ در ژنو برگزار شود.
این دور از مذاکرات با حضور هیات‌های سه کشور ضامن، سازمان ملل، هیات نمایندگان دولت و معارضان سوری برگزار شد. این در حالی است برخی از کشورهای غربی از جمله ایالات متحده آمریکا، فرانسه و انگلیس با اعلام حمایت از برنامه سازمان ملل برای برقراری گفتگوهای صلح سوریه، نشست سوچی را تحریم کرده بودند.
بنا بر اعلام خبرگزاری تاس روسیه در مجموع 1511نماینده از بیش از 1600میهمانی که برای این نشست دعوت شده بودند، در کنفرانس سوچی شرکت کرده‌اند و از این تعداد 107نفر نیز نمایندۀ مخالفانی از داخل سوریه بوده‌اند.
مذاکرات سوچی در شرایطی برگزار شد که ارتش سوریه در بسیاری از مناطق مهم این کشور موفق شده کار تروریست ها را یکسره کند و بسیاری از تحولاتی که در ماه های اخیر رخ داد امکان رسیدن قدرت های بزرگ به راه حلی برای پایان دادن به جنگ و بحران را فراهم کرده است.
نظام و ارتش سوریه این روزها برای آزادسازی همه سرزمین های این کشور تلاش می کنند. در این راستا «بشار اسد» رئیس جمهوری سوریه چندی پیش گفت استان ادلب و دیگر پایگاه های تروریست ها هم به زودی هدف قرار خواهند گرفت.
اظهارات اسد و پیروزی های ارتش سوریه در میدان های نبرد نشان می دهد که آنها برای آزادسازی ادلب و دیگر سرزمین های این کشور از کنترل تروریست ها عزم خود را جزم کرده و برای آغاز نبرد ادلب مقدمات لازم را هم فراهم کرده اند. مذاکرات سوچی در واقع آخرین فرصت برای گروه های تروریست و معارضی است که بر سر عقل آیند و مجری برنامه های رژیم صهیونیستی و آمریکا نباشند.
همچنین این مذاکرات در شرایطی برگزار شد که به تازگی پیشرفت های چشمگیری در مذاکرات میان نیروهای دموکراتیک سوریه که ستون فقرات نظامی آن را «یگان های مدافع خلق» شکل می دهد با دولت سوریه رخ داده است. این رویکرد کردها نشان می دهد که آنان دیگر چندان اعتمادی به واشنگتن ندارند.
نظام سوریه پیش از این نیز با کردها به عنوان یک مولفه سیاسی اساسی برخورد کرده و در نبرد «عفرین» نیز با ارسال نیروهایی به کمک آنان شتافت.
تحلیلگران معتقدند که نشست سوچی می تواند روند حل بحران سوریه سرعت بخشد. نشست هایی که پیش از این برگزار شده است نیز دستاوردهای ملموسی داشته اند و در نتیجه این نشست ها، نظام سوریه توانسته است امور را بیشتر در کنترل خود بگیرد. در حال حاضر مسکو ، ایران و ترکیه برای حل بحران سوریه تلاش می کنند.
تحلیل بحران سوریه به طور بی طرفانه نشان می دهد که این بحران راه حل نظامی ندارد و همکاری روسیه، ایران و سوریه و ابتکار عمل هایی که از سوی این کشورها ارائه می شود می تواند بحران سوریه را به طور نهایی حل کند. البته باید به این نکته هم اشاره کرد که حمایت همه کشورهایی که در تحولات سوریه نقش دارند نیز در این زمینه موثر است.
پژوهشم **9278**1552

نظر شما