شناسهٔ خبر: 27070205 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه همشهری | لینک خبر

سرپوشِ تبریزی

صاحب‌خبر -

مرتضی تبریزی در آستانه امضای قرارداد با استقلال قرار دارد. مهاجم فصل گذشته ذوب، جایگزین مامه‌تیام در خط حمله آبی‌های پایتخت خواهد شد و به‌زودی پیراهن باشگاه جدیدش را برتن خواهد کرد. از صحبت‌های مدیران دو باشگاه، واضح به‌نظر می‌رسد که «وزیر ورزش و جوانان» نقش بسیار مهمی در این انتقال داشته است. سعید آذری برای رضایتنامه ستاره خط حمله تیمش، مبلغ یک‌میلیارد و هشتصدمیلیون تومان را از باشگاه استقلال درخواست کرد و به‌نظر می‌رسد با ورود وزیر به پرونده این انتقال، استقلالی‌ها به‌سرعت توانستند مبلغ موردنظر را پرداخت کنند. همین حالا در ورزش ایران، چالش‌های بسیار زیادی وجود دارد اما وزیر سرگرم تاثیرگذاشتن بر جابه‌جایی بازیکنان میان باشگاه‌های فوتبال شده است. در بیانیه تازه وزارت ورزش، نشانی از تکذیب نقش داشتن در ماجرای انتقال تبریزی دیده نمی‌شود و تقریبا تردیدی وجود ندارد که در کنار فتحی و آذری، سلطانی‌فر ضلع سوم این توافق بوده است. 
***
ناکامی‌های نقل و انتقالاتی در تابستان، از نگاه هواداران استقلال به وزارت ورزش مربوط می‌شد. آنها بعد از جدایی چند ستاره، در مقابل وزارت تجمع کردند اما اتفاق مهم‌تر، در ورزشگاه آزادی رخ داد. سکوهای آبی در اولین میزبانی فصل، از خجالت شخص وزیر درآمدند. این شعارها از گردنه سانسور روی آنتن تلویزیون عبور نکرد اما به‌گوش اهالی فوتبال رسید و در راهروی وزارت ورزش نیز شنیده شد. اولین قدم برای خنثی‌کردن این جو منفی از سوی وزیر، کمک به خرید یک ستاره توسط استقلال بود. در نگاه اول شاید این اتفاق، استقلالی‌ها را آرام کند و واکنش چندانی نیز از سوی پرسپولیسی‌ها به‌همراه نداشته باشد اما حقیقت آن است که سلطانی‌فر خودش را وارد یک بازی تماما رنگی کرده است. تنها چند هفته دیگر اگر پرسپولیسی‌ها به نتایج مطلوب‌شان دست پیدا نکنند، انگشت اتهام را به طرف وزارت ورزش خواهند گرفت و به احتمال بسیار زیاد تجمع‌ها و شعارهای تند و تیز استادیومی از آبی‌ها به قرمزها منتقل می‌شود. 

***
استقلال برای به‌خدمت گرفتن مهاجم ذوب‌آهن، هزینه بسیار زیادی انجام داده است. آنها نزدیک به دو میلیارد برای رضایتنامه تبریزی پرداخت کرده‌اند و کمی بیشتر از این رقم را نیز باید به‌عنوان دستمزد به مرتضی پرداخت کنند تا او از همین حالا، یکی از گرانقیمت‌ترین خریدهای استقلال در سال‌های گذشته لقب بگیرد. آبی‌های پایتخت تابستان گذشته رقم بسیار سنگینی را برای رضایتنامه داریوش شجاعیان به حساب باشگاه گسترش فولاد تبریز واریز کردند تا خرید این بازیکن نیز هزینه زیادی روی دست‌شان بگذارد. استقلال حالا پرداخت رضایتنامه را به یک عادت در فوتبال ایران تبدیل کرده و هر سال رقم فسخ قرارداد فوتبالیست‌ها را بالاتر می‌برد. با ادامه روند فعلی، این باشگاه سال بعد برای خرید بازیکن موردنظرش در بازار، باید 3 میلیارد را تنها برای رضایتنامه کنار بگذارد. این موضوع بیشتر از هر چیزی، ریشه در «بی‌کفایتی» مدیران استقلال دارد. چطور آنها به بازیکنان تحت‌قراردادشان رضایتنامه رایگان می‌دهند اما برای خرید ستاره‌ها، چنین مبالغی را می‌پردازند؟ شاید باورنکردنی به‌نظر برسد اما قرارداد تبریزی با ذوب‌آهن، هجدهم خرداد 97 تمدید شده است. اگر استقلالی‌ها خواهان جذب او بودند، می‌توانستند قبل از این تاریخ مرتضی تبریزی را به‌عنوان بازیکن آزاد به‌خدمت بگیرند اما این اتفاق رخ نداد و تبریزی با حضور در باشگاه ذوب، برای یک فصل دیگر با سعید آذری قرارداد بست. همین قرارداد موجب شد آبی‌ها چاره‌ای به جز پرداخت یک میلیارد و هشتصدمیلیون تومان برای گرفتن رضایت ذوب‌آهن نداشته باشند.

***
اعتراض استقلالی‌ها به وزیر ورزش، به‌دلیل برخی«دخالت‌ها» در باشگاه صورت گرفت اما وزارت با یک دخالتِ دوباره، از مرتضی تبریزی برای سرپوش گذاشتن روی این اعتراض‌ها استفاده کرد و در عین حال در بیانیه تازه‌اش مدعی شد که مدیران باشگاه برای هر تصمیمی، «اختیار تام» دارند. عجیب‌ترین بخش از این بیانیه اما صحبت از این نکته است که با «تدابیر» وزارت ورزش، پرسپولیس و استقلال برای اولین‌بار در سه دوره متوالی لیگ برتر، در سکوهای اول تا سوم ایستاده‌اند. ظاهرا وزارت همه موفقیت‌های برانکو و بازیکنانش و همچنین قهرمانی فصل گذشته وینفرد شفر در جام حذفی را تماما «متعلق» به‌خودش می‌داند. سلطانی‌فر اما باید پاسخ دهد که در این چند سال به پیشرفت دو باشگاه پرهوادار فوتبال ایران کمک کرده یا مانع رشد بیشتر آنها شده است؟ میزان دریافتی سرخابی‌ها از وزارت ورزش دقیقا چه مبلغی بوده است؟ آیا وقتی خطر محرومیت پرسپولیس را تهدید می‌کرد، ارز دولتی در اختیار این تیم قرار گرفت؟ در انتهای بیانیه وزارت ورزش، به مدیریت «صحیح و اصولی» سلطانی‌فر نیز اشاره شده اما بعید به‌نظر می‌رسد تلاش یک وزیر برای انجام یک انتقال در لیگ برتر، نسبتی با اصول مدیریتی یک وزارتخانه داشته باشد. برخلاف آنچه در فصل گذشته اعلام شد، استقلال  و پرسپولیس هنوز بدهی‌های فراوانی دارند و در خطر حذف از لیگ قهرمانان آسیا هستند. مدیریت «صحیح و اصولی» اساتید، بالاخره در چه زمانی ثبات و آرامش را به دو باشگاه برمی‌گرداند؟

نظر شما