شناسهٔ خبر: 27026982 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

معرفی کتاب

صاحب‌خبر -
 

ادب الهی

تربیت فرزند

آیت‌الله‌العظمی مجتبی تهرانی

ناشر: موسسه مصابیح‌الهدی

چاپ هفتم: ۱۳۹۶

۳۷۶ص ـ ۱۵هزار تومان

در عصر حاضر با گسترش روابط اجتماعی،‌ نیاز به بازتعریف چگونگی و چرایی مرابطه با غیر، در کنار بیان ضوابط تربیت نفس، بیش از پیش احساس می‌شود. معارف غنی دینی‌ ما، با دقت و موشکافانه، این مبانی و ضوابط آن بیان کرده‌اند. آیت‌الله تهرانی(ره) نیز در مقام مرجع وارسته و عالم عامل، با نگاهی اجتهادی، دورنمای تربیت اسلامی را در قالب سلسله مباحثی تحت عنوان «ادب الهی» ترسیم کرده‌است.

اثر حاضر دومین دفتر برآمده از آن مباحث است که در ۳۱ جلسه سامان یافته است. ریشه‌یابی ‌دقیق مسائل مربوط به تربیت و جستجوی بایسته‌های آن در عرصه‌های مختلف زندگی و بالاخره دادن دستورها و رهنمودهای عملی برای رسیدن به مقام شایسته یک انسان با ایمان، در این کتاب مشاهده می‌شود.

وی امور تربیتی را به ترتیب در چهار حوزه «خانواده، مراکز آموزشی، محیط‌های رفاقت و دوستی و محل کار و اشتغال » مورد بررسی قرار داده‌ و نگذاشته نکته‌ای مغفول بماند. مراحل تربیت کودک و اقتضائات هر مرحله، ابزار و روشهای تربیت کردن و تربیت شدن، نقش حیا در تربیت و منوط نبودن آن به قصد و اراده، نقش اصلاح ظاهر در تهذیب باطن، پیوند تفکیک ناپذیر میان تعلیم و تربیت یا علم و ادب، حساسیت مراکز آموزشی و اهمیت سرنوشت‌ساز شخصیت استادان و آموزگاران، آثار ویرانگر انحرافات فکری و رفتاری متصدیان امور آموزشی و پرورشی، شیوه دوست‌یابی و آزمودن رفیقان، ‌آثار تربیتی شغل و حرفه و نیز همکاران و مراجعان در شکل‌گیری شخصیت انسان، از جمله محورهای بسیار مهم مباحث این کتاب است.

در مقدمه آمده است: «این مطالب نورانی را باید تواماً از دو نگاه خواند: یکی از نگاه تربیت خود و دیگری از نگاه تربیت دیگران؛‌ به‌ویژه فرزندان. آنچه از دانستنی‌ها و بایستنی‌ها خواهید خواند، ابتدا باید راهنمای پرورش جان و روح خود ما باشد که در غیر آن صورت، تلاشی برای تربیت فرزندان و دیگران، آب در هاون کوبیدن است.»

گذر آفتاب

محمدرضا خردمند

نشر سفیر اردهال

چاپ اول: ۱۳۹۶

۹۵۰ص‌ـ ۶۰هزار تومان

اثر حاضر نگاهی است به زندگی و زمانه، تألیفات، خدمات اجتماعی و مواضع حکومتی آیت‌الله سیدحسین عرب‌باغی ‌ارومی. وی در ارومیه می‌زیست و در حیات اجتماعی و فرهنگی منطقه، خدمات و اقدامات دینی و انسانی فراوانی کرد که در حافظه مردم منطقه نقش بسته است.

دوران مورد بحث در این کتاب یکی از پرمخاطره‌ترین روزگاران تاریخ معاصر ایران است که حوادثی همچون فتنه شیخ عبیدالله شمزینی (۱۲۹۷ق)، وقوع ائتلاف مشروطه و اشغال آذربایجان به‌دست قشون تجاوزگر روسیة تزاری، بلواهای چیلووسمیتر که به نسل‌کشی مسلمانان انجامید، همچنین برافتادن سلسلة قاجار و برآمدن حکومت پهلوی و جریانات خلع لباس روحانیت و کشف حجاب و… را شامل می‌شود. آیت‌الله موسوی فردی ‌محوری و اثرگذار در این دوران بود که در عرصه‌های مختلف اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و حتی امنیتی کشور حضور گسترده‌ای داشت. وی در هنگامه‌ای حضور یافت که شهرها و روستاهای منطقه ارومیه در آتش فتنه و جنگ‌های محلی و مذهبی به ویرانه‌ای تبدیل شده و غالباً به دلیل مهاجرت و قتل‌عام اهالی، خالی از سکنه شده بود، بنابراین اولویت اصلی ایشان و سایر رجال سیاسی و مذهبی منطقه، برپایی امنیت و برگرداندن مهاجران به وطنشان بود. در همین راستا، تلاش و کوشش برای استقرار ارتش و ایجاد و بازگشایی مراکز دولتی، درمانی و آموزشی و رفع خرابی‌های شهرها و روستاها و ساماندهی کمک به درماندگان با مساعدت و همفکری مقامات ملی و محلی، مورد مطالبه و عزم جدی وی بود .

این کتاب علاوه بر مجموعه‌ای از اسناد و مدارک مهم تاریخ معاصر ارومیه و غرب آذربایجان، می‌تواند در خصوص تاریخ غرب کشور محل مراجعه قرار گیرد. همچنین دربرگیرنده زندگینامه عده‌ای از رجال معاصر منطقه مزبور است که در مورد اغلب آنها اطلاعاتی اندک وجود دارد.

مصاحبة راوی با شاهدان بسیاری که برخی اکنون روی در نقاب خاک کشیده‌اند، موجب شده تا این اثر به عنوان تاریخ شفاهی معاصر ارومیه نیز محسوب شود. ارائه مستندات و ارجاع علمی به منابع متعدد و معتبر، از دیگر مزایای این کتاب است.

عناوین فصلهای یازده‌گانه کتاب بدین‌ترتیب است: محیط فرهنگی، پیشینه خانوادگی و شروع تحصیلات، دوران تحصیل و اساتید آیت‌الله، مرام و مسلک فقهی و اجتهادی آیت‌الله، تألیفات، معاصران، سلطنت، حکومت و دیدگاه علما و برآمدن رضاشاه، مسائل حکومتی، کشف حجاب و مواضع آیت‌الله عرب‌باغی، اقدامات عمرانی و امور عام‌المنفعه و برپایی شعایر دینی، کرامات، مکاشفات و فضایل اخلاقی، ارتحال، مجالس، ترحیم، ساختمان و مزار آیت‌الله عرب‌باغی، اسناد و تصاویر.

نظر شما