شناسهٔ خبر: 27021120 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

یک وبگاه لبنانی بررسی کرد

ادلب، بخشی از مذاکرات کردهای سوریه با دمشق؟

جزئیات منتشر نشده از مذاکره اخیر میان دولت سوریه و کُردهای این کشور نشان می‌دهد که دولت سوریه شروطی را برای پذیرش خواسته‌های آنها مطرح کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، هیأتی از «شورای سوریه دموکراتیک» پس از برگزاری دور نخست مذاکرات علنی و غیرمشروط خود با دولت سوریه در دمشق روز جمعه به قامشلی بازگشت.

وبگاه خبری «المُدن» لبنان، در این خصوص گزارش داد، هیأت مذاکره‌کننده شورا، به ریاست «إلهام احمد»، رئیس دفتر اجرایی این شورا و با همراهی «ابراهیم قفطان»، رئیس حزب المستقبل و شماری شخصیت ناشناس به دمشق رفت.

«الهام احمد»، روز پنجشنبه (چهارم تیرماه) قبل از آغاز مذاکرات تصریح کرده بود که هیات شورای سوریه دموکراتیک برای بررسی مسائل سیاسی و نظامی در دمشق است.

این شورا دیروز شنبه با صدور بیانیه‌ای گفت: به دعوت دولت سوریه یک نشست بین هیاتی از شورای سوریه دموکراتیک و دولت سوریه در تاریخ بیست و ششم ژوئیه 2018 برگزار شد که هدف از آن فراهم کردن اصول و زمینه گفت‌وگوهای گسترده و جامع‌تر، حل همه مشکلات و اختلافات موجود و حل بحران سوریه در سطوح مختلف است.

طبق این بیانیه «پیش از این دیدارها، گفت‌وگوهای مقدماتی در شهر الطبقه [رقه] بین کمیته‌های فرعی از دو طرف برگزار شده و در آن به مسائل مختلف پرداخته شده بود.

این بیانیه همچنین خبر داد، در نشست دمشق تصمیم‌هایی برای تشکیل کمیته‌هایی در سطوح مختلف و به منظور پیشرفت گفت‌وگوها و مذاکرات اتخاذ شد تا از یک طرف به خشونت و جنگی که ملت و جامعه سوریه را خسته کرده است، پایان دهد و از طرف دیگر نقشه راهی به سمت تشکیل سوریه دموکراتیک و نه مرکزگرا ترسیم کند.

بر اساس خبرهایی که به بیرون درز کرده، تصور شد جزئیات دور نخست مذاکرات  توسط شورای سوریه دموکراتیک احتمالا مربوط به شروط دولت سوریه باشد که از مهم‌ترین این شروط تهدیدهای پیشین دمشق، درباره مخالفت با باقیماندن سلاح در دست نیروهای دموکراتیک سوریه و مخالفت با تشکیل دولت خودمختار کُردها در ساختار کنونی آن بود. البته همچنین گفته شد که پیشنهادهایی [از جانب دمشق] برای افزایش اختیارات آنها [کُردها] مطرح شده اما بیانیه شورای سوریه دموکراتیک خیلی کلی بود و هیچ جزئیات واقعی از جریان مذاکرات را منتشر نکرد.

اما خبرها نشان می‌دهد دولت سوریه شروطی را به نیروهای دموکراتیک سوریه در ازای مشارکت آنها در نبرد ادلب مطرح کرده است.

«آلدار خلیل»، رئیس مشترک جنبش جامعه دموکراتیک یک هفته پیش اظهار داشت: ما معتقدیم می‌توانیم بیش‌ترین تاثیر در ادلب را با کمک به ریشه‌کنی تروریسم داشته باشیم، همچنین در مقابله با دخالت‌های ترکیه سهیم بوده و نقشه‌های [رجب طیب] اردوغان [رئیس جمهور ترکیه] را در طولانی کردن دوره جنگ به  منظور رسیدن به اهدافش در عفرین ناکام گذارد.

بنابراین رئیس جنبش جامعه دموکراتیک که شامل حزب اتحاد دموکراتیک و متحدانش است زودتر از رئیس جمهور سوریه از عزیمت به سمت إدلب، سخن گفت.

«ریاض درار»، رئیس شورای سوریه دموکراتیک هم در گفت‌وگو با وبگاه خبری-تحلیلی المدن لبنان، در عین حال که قضیه بحث و بررسی درباره شرکت نیروهای دموکراتیک سوریه در حمله إدلب در نشست دمشق را رد کرد، گفت:  این نیروها آماده همپیمانی با هر طرفی برای مبارزه با تروریسم و افراط گرایی در هر نقطه‌ای از خاک سوریه هستند.

وی افزود:  برنامه ما بررسی مسائل خدمات شهروندی نظیر برق، بهداشت و آموزش در دمشق است اما شاید دولت سوریه برنامه‌های دیگری هم داشته باشد و بر مبنای آن می توان مرحله پیش رو را ارزیابی کرد.
درار تصریح کرد: این مذاکرات به دعوت دولت سوریه و پس از نتیجه نگرفتن مذاکرت بین طرفین درباره سد الطبقه و قضیه الرقه آغاز شد، آن هم پس از اینکه نیروهای دموکراتیک سوریه درخواست دولت برای ورود نیروهای امنیتی را رد کردند و بر همین اساس دولت سوریه برای ملاقات با هیاتی سیاسی از شورای سوریه دموکراتیک و بررسی همه موضوعات دعوت به عمل آورد.

درار مذاکره با دولت سوریه را نتیجه اعتقاد نیروهای دموکراتیک سوریه به ناکامی فرآیند بین‌المللی حل بحران سوریه دانست و افزود: مخالفان سوریه نتوانستند هیچ کدام از خواسته‌ها را برآورده کنند.

رئیس شورای دموکراتیک سوریه همچنین ضمن ابراز خوشبینی به ادامه مذاکرات با هدف دستیابی به راه حل سیاسی بحران سوریه گفت: ما دیدگاهی متفاوت برای حل بحران سوریه داریم که مربوط به قانون اساسی و حقوق اقوام و اقشار مختلف و موضوع مقابله با مرکز گرایی است.

به نظر می‌رسد مذاکرات بین دولت سوریه و شورای سوریه دموکراتیک حول دو محور مهم می‌چرخد، نخست اینکه دولت دمشق شرط می‌گذارد ارائه خدمات به مناطق تحت کنترل نیروهای سوریه دموکراتیک در ازای حضور امنیتی دولت در آنجا صورت گیرد.

موضوع دوم اینکه باقیماندن سلاح نزد نیروهای دموکراتیک سوریه مشروط به همپیمانی نظامی آنها با دولت سوریه در جنگ‌های آتی است و این قضیه‌ای پیچیده است، چون این نیروها سلاح‌های آمریکا را در اختیار داشته و مجبور به دفاع از منافع آمریکا هستند.

با وجود اینکه درار دخالت آمریکا در مذاکراتشان با دولت سوریه را رد کرده و گفته که آمریکا تنها به مسائل نظامی و حفظ منافع نفوذ خود در برابر بازگشت داعش اهمیت می‌دهد، اما در عین حال تایید کرده که آمریکا روند مذاکرات را پیگیری می‌کند و همین امر موضوع تحویل مناطق تحت کنترل نیروهای دموکراتیک سوریه به نیروهای دولت سوریه را بر خلاف تحلیل‌های سیاسی بعید کرده است.

بنابراین موضوع مهم‌تر در مذاکرات این است که دمشق همچنان محرمانه و پشت درهای بسته با اتحاد دموکراتیک مذاکره می‌کند.

انتهای پیام/ص

نظر شما