شناسهٔ خبر: 26976733 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

تشدید تنش بین آمریکا و ترکیه بر سر کشیش زندانی در ازمیر

- همشهری آنلاین: دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا ترکیه را به خاطر ادامه‌ حبس یک کشیش آمریکایی در ازمیر به تحریم تهدید کرد. وزیر خارجه ترکیه در واکنشی تند به تهدیدات ترامپ گفت که هیچکس نمی‌تواند برای کشورش تکلیف تعیین کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش دويچه وله، ادامه حبس اندرو برانسن، کشیش آمریکایی یک کلیسای پروتستان در ازمیر، تنش میان واشنگتن و آنکارا را تشدید کرده است.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا با انتشار پیامی در شبکه توییتر تهدید کرد که اگر ترکیه این کشیش را آزاد نکند، با تحریم‌های گسترده روبرو خواهد شد.

مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه با تندی به تهدیدات ترامپ واکنش نشان داد و شامگاه پنجشنبه (۲۶ ژوئیه / ۴ تیر) در پیام توییتری خود نوشت: «هیچکس نمی‌تواند برای ترکیه تکلیف تعیین کند. ما هرگز و به هیچکس اجازه نمی‌دهیم که ما را تهدید کند. قوانین ترکیه بدون استثنا شامل حال همه است.»

حامی آکسوی، سخنگوی وزارت خارجه ترکیه نیز آمریکا را فراخواند که به مسیر "گفت‌وگوهای سازنده" بازگردد.

ترامپ در پیام توییتری خود از "رنج وحشتناک" این کشیش آمریکایی سخن گفته و از ترکیه خواسته بود که "این روحانی بیگناه را بی‌درنگ آزاد کند".

ابراهیم کالین، سخنگوی رئیس جمهوری ترکیه، عبارات تهدیدآمیز دولت آمریکا علیه ترکیه را که عضو ناتو است غیرقابل قبول خواند.

او افزود: «آمریکا باید بفهمد که در چنین موردی که رسیدگی آن در دست دستگاه مستقل قضایی ترکیه است، با تهدیدات خود به جایی راه نخواهد برد.»

سخنگوی اردوغان آمریکا را فراخواند، پیش از آنکه به اتحادش با ترکیه لطمه‌های بیشتری وارد شود، در رویکرد خود [به این موضوع] بازنگری کند.

خبرگزاری آنادولو شامگاه پنجشنبه (۲۶ ژوئیه) گزارش داد که وزیران خارجه آمریکا و ترکیه پس از انتشار پیام‌های توییتری ترامپ و همچنین واکنش‌های آنکارا، تماسی تلفنی با یکدیگر داشته‌اند. این خبرگزاری اما جزییاتی درباره این تماس ذکر نکرد.

اندرو برانسن که سرپرستی یک جماعت کلیسایی کوچک در شهر ازمیر را برعهده داشت، بیش از یک سال و نیم پیش به اتهام داشتن ارتباطات با حزب ممنوعه کارگران کردستان ترکیه و همچنین جنبش فتح‌الله گولن، روحانی تبعیدی ترک در آمریکا بازداشت شد. دادستانی ترکیه برای او تقاضای ۳۵ سال حبس کرده است.

رسیدگی به پرونده‌ی این کشیش همچنان ادامه دارد و دور بعدی دادگاه اندرو برانسن در روز ۱۲ اکتبر سال جاری خواهد بود. روز چهارشنبه این هفته (۲۵ ژوئیه / ۳ تیر) دادگاهی در ترکیه حکم حبس موقت برانسن را به حصر خانگی تغییر داد.

شبکه خبری "سی ان ان ترک" گزارش داد که این کشیش آمریکایی از زندان آزاد شده، اما اجازه ترک کردن خانه‌ی خود را ندارد.

نظر شما