شناسهٔ خبر: 26963342 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه همشهری | لینک خبر

حالاجنجال در «حالا‌خورشید»

صاحب‌خبر -

تعداد برنامه‌های گفت‌وگو‌محور که از رسانه ملی پخش می‌شوند کم نیست، حالا دیگر هر کدام از شبکه‌ها تعداد زیادی برنامه تولیدی با موضوعات مختلف دارند که در آنها از مهمانان مختلف دعوت می‌کنند جلوی دوربین بروند. از برنامه‌های قدیمی‌تری مثل صندلی داغ گرفته تا برنامه‌های طنزی مثل دورهمی و خندوانه، همیشه دیدن چهره‌های جدید و شنیدن حرف‌های افراد شناخته‌شده برای مخاطبان جذاب بوده است. اما بعضی از این برنامه‌ها آن‌قدر جنجالی بوده‌اند که صبح روز بعد، همه درباره ماجراهای آن و حرف‌های مهمانان برنامه با هم صحبت کرده‌اند. بعضی از آنها هم حاشیه‌های ادامه‌داری داشته‌اند. «حالا‌خورشید» برنامه رضا رشیدپور است که لااقل این روزها با پخش یک قسمت جنجالی بیشتر از قبل موردتوجه قرار گرفته است؛ برنامه‌ای که حاشیه‌های آن جامعه را هم تحت‌تأثیر قرار داده و ماجراهای آن تا مدت‌ها مورد‌بحث بوده است. حالا‌خورشید که شنبه تا پنجشنبه هر صبح از شبکه 3پخش می‌شود، در جنجالی‌بودن تنه به تنه 90می‌زند.

از شب شیشه‌ای تا حالا‌خورشید

وقتی در بهار سال 95قرار شد حالا‌خورشید روی آنتن پخش شبکه 3برود، این برنامه به‌عنوان مجله‌ای صبحگاهی معرفی شد و اینکه گفت‌وگو محور است و تصمیم دارد سراغ موضوعات روز برود. خیلی‌ها از همان ابتدا به یاد برنامه صبحگاهی «مردم ایران سلام» با اجرای محمدرضا شهیدی‌فر افتادند. حالا‌خورشید خیلی زود توجه مخاطبان را جلب کرد.

رشیدپور با کسی تعارف ندارد، محترمانه نیش می‌زند و در مصاحبه‌های تلفنی یا حضوری با رعایت جانب ادب، نقد عملکردها را فراموش نمی‌کند. خودش هم درباره برنامه گفته بود که این مجله صبحگاهی به‌عنوان یک نمونه مرجع خبری و اطلاع‌رسانی به‌کار می‌رود و تا حدودی چالش هم در آن وجود دارد. هرچند هنوز هم حرف‌زدن از موضوعات روز بخش اصلی برنامه است، اما رشیدپور حواسش هست که یک برنامه صبحگاهی نباید با تلخی، تنش و هیاهو به استقبال شهروندانی برود که قصد دارند روز خود را با این برنامه شروع کنند. به همین دلیل هم بخش‌های جانبی متعددی برای برنامه درنظر گرفته شده تا ریتم تند و فضای شادتری داشته باشد. حالا‌خورشید بعد از برنامه‌های دیگر رشیدپور مثل «شب شیشه‌ای» یا «دید در شب»، به‌عنوان برنامه‌ای مطالبه‌گر روی آنتن رفته است. به همین دلیل هم سراغ بیشتر موضوعات روز، از فیلترینگ گرفته تا زلزله، اوضاع کتاب و سینما و گرانی ارز می‌رود، به مسئولان کنایه می‌زند و البته فرصت پاسخگویی را برای آنها فراهم می‌کند. حالا بعد از 2سال که رشیدپور هر صبح مهمان خانه‌های مردم شده، موفقیت حالا‌خورشید به‌عنوان یک برنامه جنجالی باعث شده آن را با 90عادل فردوسی‌پور مقایسه کنند. حاشیه و جنجال، جزو جدانشدنی حالا‌خورشید تا امروز بوده است.

وام برای مراسم کفن و دفن!

رشیدپور که هر روز صحبت‌های خود را با رنگ و بوی انتقاد از وضعیت اقتصادی و اجتماعی شروع می‌کند، در یکی از قسمت‌ها از نامه درخواست وام 3میلیون تومانی یک بازنشسته خبر داد که به گفته او در نهایت به دریافت وام 200هزار تومانی برای مراسم کفن و دفن درخواست‌کننده ختم شده است. هرچند پیش از آن هم تصویر نامه در فضای مجازی دست به‌دست می‌شد اما پخش آن در حالا‌خورشید واکنش‌های زیادی به‌دنبال داشت. در نهایت مشخص شد این سند ادعایی رضا رشیدپور در برنامه زنده، مربوط به نامه طنز یکی از طنزپردازان است که در دی‌ماه سال 92 از طرف صفر علی ماندگاری نامه‌ای جعلی خطاب به سعید مرتضوی می‌نویسد و درخواست وام 3میلیون تومانی می‌کند! 2روز پس از انتشار این نامه در برنامه حالا‌خورشید توسط رشیدپور، سازمان تأمین اجتماعی جوابیه‌ای منتشر و با بیان دلایلی، جعلی‌بودن نامه را ثابت کرد. رشیدپور با خواندن این نامه در برنامه گفت که آنها نامی از شخص یا سازمان خاص نبرده‌اند.

عذرخواهی از مردم برای یک گفت‌وگو

هرچند قبل از شروع برنامه، رشیدپور در مصاحبه‌هایش گفته بود که بینندگان و مهمانان باید منتظر برنامه‌ای چالشی باشند، اما بعضی اتفاقات مجری را ناچار به عذرخواهی کرد. ماجرا از این قرار است که در یکی از قسمت‌ها، گزارشی از وضعیت شهلا ریاحی- بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون- پخش شد که در آن مصاحبه‌کننده پرسش‌هایی را از ریاحی می‌پرسید. پاسخ‌های این بازیگر که مدتی است به بیماری آلزایمر مبتلا شده واکنش مردم و منتقدانی را برانگیخت که معتقد بودند تصویر یک بازیگر محبوب نباید این‌چنین به نمایش درآید و البته نباید بیمار مبتلا به آلزایمر را در موقعیت پاسخگویی قرار داد. رشیدپور با انتشار متنی گفت که از توجه مردم و انتقاد آنها خوشحال شده چون می‌داند آنها برنامه را دنبال می‌کنند و البته از این بی‌سلیقگی در پخش گزارش عذرخواهی کرد. او خستگی و بیماری را دلیل غفلت از پخش این بخش از گفت‌وگو دانست.

داستان نابغه 10ساله


یکی از پرحاشیه‌ترین قسمت‌های حالا‌خورشید زمستان سال گذشته روی آنتن رفت. رشیدپور با دعوت از مخترع و نابغه 10ساله ایرانی که کار طراحی خودرو انجام می‌داد، با این کودک بااستعداد گفت‌وگو کرد. گفت‌وگویی که بسیار موردتوجه بینندگان قرار گرفته بود، به سرعت با مطرح‌شدن شبهاتی به حاشیه کشیده شد. در قسمتی از صحبت‌های این کودک گفته شد که از شرکت تسلا موتورز و ولوو پیشنهاد کار داشته، ولی شرکت‌های خودروسازی ایرانی تابه‌حال هیچ پیشنهاد شغلی به او نداده‌اند. این خبر خیلی زود تکذیب شد و واکنش‌هایی را در پی داشت. از طرف دیگر رشیدپور در قسمتی دیگر از برنامه هم گفت این کودک مشاور محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت و رئیس سازمان برنامه و بودجه است. این خبر هم تکذیب شد تا موج انتقادها از این قسمت برنامه راه بیفتد. منتقدان معتقد بودند که نباید از کودکان زیر سن قانونی در برنامه‌های مربوط به بزرگسالان دعوت شود چرا که اغراق در توانایی‌های آنها و شهرت ناگهانی، مسیر زندگی این کودکان را تغییر و در بعضی موارد، حریم خصوصی آنها را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. از طرف دیگر بینندگان و منتقدان گفتند از رشیدپور توقع دارند قبل از مطرح‌شدن ادعاهایی درباره مهمان، تحقیقات کاملی انجام دهد تا بعدا ناچار به تکذیب یا عذرخواهی نشود.

ماجرای زلزله کرمانشاه

فروردین97 حالا خورشید سراغ یکی از زلزله‌زدگان کرمانشاه رفت که ادعا می‌کرد در چادر با فرزندانش زندگی می‌کند. اما پیگیری‌ها نشان داد این ادعا نادرست بوده و خانمی که برنامه ماجرای او را روایت کرده، روزها در خانه نسبتا سالم خود زندگی می‌کند و فقط شب‌ها به چادر می‌رود. این ماجرا باعث شد منتقدان رشیدپور را به سیاه‌نمایی و تحقیق‌نکردن درباره سوژه‌ها متهم کنند.

از حال رفتن رشیدپور



مجری حالا‌خورشید که به چالش کشیدن موضوعات اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی جزو جدانشدنی همه برنامه‌هایی است که می‌سازد، در یکی از قسمت‌ها خودش به سوژه توجه بینندگان تبدیل شد. ماجرا از این قرار است که رشیدپور حین اجرای یکی از قسمت‌های برنامه، بعد از اینکه با صدایی گرفته شروع به صحبت درباره شهدای آتش‌نشان پلاسکو کرده بود، ناگهان دست چپ خود را برای لحظاتی فشار داد و پیش چشم تماشاگران تلویزیونی، روی آنتن زنده بیهوش شد. برنامه به سرعت قطع شد اما ویدیوی صحنه از هوش‌رفتن مجری آن، در فضای مجازی منتشر شد. سازندگان برنامه گفتند که افت فشار باعث شده رشیدپور از حال برود و بعد از اینکه به بیمارستان منتقل شده، با اقدامات درمانی انجام گرفته بهبود پیدا کرد. به این ترتیب رشیدپور ناخواسته حاشیه دیگری به انبوه حاشیه‌های این برنامه پربیننده اضافه کرد.

دستگیری و آزادی یک خلبان

ماه گذشته دعوت از یک خلبان و صحبت‌های او درباره امنیت خطوط هوایی، جنجال تازه‌ای را در حالا‌خورشید رقم زد. خلبان امین امیرصادقی از نگرانی‌های خود به‌عنوان خلبانی گفت که معتقد است عدم‌رعایت قوانین در ناوگان هوایی باعث می‌شود جان مسافران در بعضی موارد به خطر بیفتد. هرچند رشیدپور در همان ابتدای برنامه از امیرصادقی خواسته بود نامی از شرکت هواپیمایی خاصی نبرد اما حرف‌های این خلبان بسیار موردتوجه قرار گرفت و واکنش‌های متعددی را به‌دنبال داشت. امیرصادقی بعد از پخش برنامه ابتدا بخشی از ویدئوی صحبت‌های خود در حالا‌خورشید را روی صفحه اینستاگرامش گذاشت و از اینکه رشیدپور به او فرصت داده به قول خودش «بدون هیچ خطی، صدای ملت شریف ایران باشد»، تشکر کرد. این خلبان خیلی زود ویدئوی دیگری روی صفحه گذاشت که خبر از بازداشت‌شدن او می‌داد. رشیدپور در واکنش به این دستگیری گفت که حالا‌خورشید مشکل پیش آمده برای مهمان برنامه را پیگیری کرده و دستگیری امیرصادقی در پی شکایت خصوصی یک شرکت هواپیمایی اتفاق افتاده است. بالاخره با پس گرفتن شکایت، امیرصادقی آزاد شد و به خانه برگشت و رشیدپور هم گفت که آمادگی دارد توضیحات شرکت هواپیمایی را پخش کند.

یک دعوت جنجالی



این هفته یکی از پرواکنش‌ترین قسمت‌های حالا‌خورشید پخش شد. بعد از انتشار اسامی افرادی که گفته می‌شد وام‌های کلانی از مؤسسه ثامن‌الحجج گرفته‌اند، توجه عمومی به سرعت به نام‌های مشهور این فهرست جلب شد. احسان علیخانی، مجری شناخته شده برنامه «ماه عسل» یکی از این نام‌ها بود. خیلی زود خبر رسید قرار است علیخانی مهمان برنامه رشیدپور شود و درباره اتهامات مطرح شده حرف بزند. رشیدپور پرسش‌های متعددی از علیخانی پرسید اما پاسخ‌های علیخانی چیزی از حجم حاشیه‌های ایجاد‌شده کم نکرد. بعد از پخش این قسمت از برنامه، انتقادها به طرف رشیدپور سرازیر شد که با چه معیاری فرصت پاسخگویی را برای یکی از افراد این فهرست فراهم کرده و نه برای بقیه؟ فضای مجازی به سرعت از واکنش‌های این‌چنینی پر شد. به‌خصوص که برنامه نه در زمان معمول پخش خود یعنی ساعت 16، بلکه بدون عنوان کردن دلیلی مشخص، با تأخیری یک‌ساعت و نیمه روی آنتن رفت. رشیدپور همزمان با اجرای برنامه با خواندن نظرات منتقدان در شبکه‌های اجتماعی، نشان داد از واکنش عمومی نسبت به این دعوت جنجالی باخبر است. اما پاسخ را به علیخانی واگذار کرد و نظر مشخصی درباره چرایی این دعوت نداد. تنها گفت که از چهره‌های مطرح دیگر لیست هم دعوت کرده در برنامه حاضر شوند اما فقط علیخانی دعوت را پذیرفته است.

قطع پخش زنده

درست فردای روزی که یکی از جنجالی‌ترین قسمت‌های برنامه در ساعتی غیرمعمول با حضور احسان علیخانی روی آنتن رفت، پخش زنده بعد از دقایقی قطع می‌شود. در چند دقیقه فضای مجازی پر می‌شود از حدس و گمان‌ها درباره علت این قطع ناگهانی. بعضی می‌گویند مسئولان جلوی پخش برنامه را گرفته‌اند و بعضی هم دعوت از مهمان روز قبل را دلیل این قطع شدن می‌دانند. بحث‌ها آن‌قدر ادامه پیدا می‌کند که دست آخر کانال و صفحه رسمی این برنامه در اینستاگرام تصمیم گرفت ماجرا را برای بینندگان توضیح دهد. سازندگان برنامه خبر دادند: «قطع پخش زنده حالا‌خورشید به‌دلیل قطع برق در منطقه استودیوی این برنامه است. به‌دلیل نیاز به برق 3 فاز استفاده از امکانات جایگزین میسر نیست و از بینندگان عزیز پوزش می‌خواهیم». بالاخره معلوم شد قطع پخش زنده ربطی به شفاف‌سازی‌های روز گذشته درباره مؤسسه ثامن‌الحجج نداشته و قطعی برق منطقه‌ای، دامن این برنامه جنجالی را هم گرفته است.

ماجرای یک روز طولانی



این هفته در شبکه نمایش خانگی می‌توانید به تماشای 2فیلم بنشینید که یکی از آنها جزو فیلم‌های پرمخاطب سینمای هنر و تجربه بوده است. فیلم سینمایی «یک روز طولانی» به کارگردانی بابک بهرام مدتی است که به شبکه نمایش خانگی آمده است. یک روز طولانی در پاییز و زمستان سال گذشته در گروه سینمایی «هنر و تجربه» اکران شد و مؤسسه هنر اول پخش این فیلم در شبکه نمایش خانگی را بر عهده دارد. در خلاصه داستان فیلم آمده است: «زمان آدم‌ها را دگرگون می‌کند اما تصویری را که از آنها داریم ثابت نگه می‌دارد. هیچ‌چیزی دردناک‌تر از این تضاد میان دگرگونی آدم‌ها و ثبات خاطره نیست.» شبنم مقدمی، رضا بهبودی، مرتضی یونس‌زاده، باران ابراهیمی و علیرضا آرا بازیگران اصلی فیلم هستند. فیلم دیگری که می‌توانید در خانه تماشا کنید، «وقتی برگشتم...» به کارگردانی وحید موساییان است که مؤسسه «گلرنگ رسانه» راهی شبکه نمایش خانگی کرده است. احترام برومند، منظر لشکری، ‌رضا کیانیان، بیتا فرهی، حسین محب‌اهری، امید روحانی، افشین هاشمی، رعنا آزادی‌ور، لادن مستوفی و سروش صحت در این فیلم ایفای نقش کرده‌اند. در مرکز روایت وقتی برگشتم... یک خانواده ایرانی هست و این ملودرام داستانی از گذشته تا حال درباره عشق را روایت می‌کند؛ عشقی که هر یک از اعضای این خانواده ایرانی مواجهه شخصی خود را با آن دارد. موسیقی این فیلم را فریدون شهبازیان ساخته است.

دلهره بندباز بودن



اگر تا به حال اهل تماشای فیلم‌های مستند نبوده‌اید، بد نیست بدانید دیدن بعضی مستندها می‌توانند به اندازه تماشای یک فیلم هیجان‌انگیز جذاب باشند. «بندبازی» یکی از این مستندهاست که تا به حال توانسته نظر مخاطبان زیادی را به‌خود جلب کند. بندبازی یکی از ورزش‌هایی است که حتی تماشا‌کردن آن موقع انجام هم بسیار دلهره‌آور و ترسناک است. راه رفتن روی یک‌سیم یا طناب شاید در جای محافظت‌شده‌ای مثل سیرک امن باشد، ولی اگر این کار روی طنابی بسته شده بین دو آسمانخراش بلند صورت بگیرد، می‌تواند بسیار وحشتناک باشد. این کاری است که در سال ۱۹۷۴ فیلیپ‌پیت، بندباز فرانسوی، تصمیم گرفت آن را بین 2برج مرکز تجارت جهانی در شهر نیویورک انجام دهد. این رویداد دستمایه ساخت مستندی با نام بندباز توسط جیمز مارش شده است. این مستند ترکیبی از صحنه‌های شاد با دستمایه طنز و جدی و ترسناک مثل اولین لحظه قدم گذاشتن فیلیپ روی طناب است و همین آن ‌را به یکی از جذاب‌ترین مستند‌های تاریخ تبدیل کرده است. داستان این بند‌باز فرانسوی همچنین موضوع یک فیلم به‌نام The Walk است که در سال ۲۰۱۵ توسط روبرت زمه‌کیس ساخته شد و جوزف گوردنل ویته نقش فیلیپ را در آن ایفا کرد. ولی تماشای مستندMan on Wire به مراتب جذاب‌تر از فیلم است و بهتر بیننده را در دل این رکورد تاریخی قرار می‌دهد.

قصه بخشیدن و فداکاری



«سونامی» نام انیمیشنی است که سراغ موضوع بخشش و فداکاری مردم در شرایط سخت رفته است. ماجرای این انیمیشن برگرفته از اتفاقات ناشی از زلزله قدرتمند اقیانوس آرام در شمال شرقی ژاپن در سال 2011 است. سونامی‌ای که در پی وقوع این زلزله رخ داد، خرابی‌های بسیاری برجا گذاشت و جان تعداد زیادی از مردم را گرفت اما رسانه‌ها در همان روزها پر شد از تصاویر از خود گذشتگی و فداکاری مردم حادثه‌دیده. سوفی کمپمارک سازنده این انیمیشن که آن روزها ساکن ژاپن بود، از این ماجرا برای ساخت سونامی الهام گرفت. داستان درباره مرد میانسالی به نام هارو است که به خانه‌ ویرانه‌ خود برگشته، در همان ثانیه‌های اول از ویرانی‌های به‌جا‌مانده و محله‌های آب گرفته می‌فهمیم که این شهر دچار سونامی شده است. هارو به خانه‌ای که دیگر اثری از زندگی در آن نیست برمی‌گردد. تازه وقتی که هارو تلاش خود را برای سروسامان دادن به زندگی‌اش شروع می‌کند، با چیزی مواجه می‌شود که دوباره دنیا را روی سرش خراب می‌کند؛ امواج، روحی دریایی را به خانه‌ او آورده‌اند. سونامی روایت‌گر تراژدی‌های شخصی در زندگی انسان و اهمیت گذر از آنهاست. داستان این انیمیشن بسیار ساده اما تأثیرگذار است. روایت شمرده‌ داستان، باعث می‌شود که نماد‌‌های گنجانده شده در این انیمیشن به سادگی به چشم بیایند و دریافت پیام کلی به ساده‌ترین شکل ممکن امکان‌پذیر باشد. بیش از هر چیز، مسئله‌ای که سونامی را به اثری باارزش تبدیل می‌کند، اشاره به مسائلی است که آموختن آنها یکی از ملزومات زندگی هر انسانی است، دست کشیدن از غم‌ها و بخشیدن و دادن فرصت دوباره به زندگی. این انیمیشن را هم می‌توانید روی آپارات یا فیلیمو تماشا کنید.

نظر شما