شناسهٔ خبر: 26958698 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

فراخوان متفاوت «آوای وحش» با هریسون فورد

ایندیانا جونز در جمع جویندگان طلا

در شرایطی که دوستداران مجموعه اکشن ماجراجویانه «ایندیاناجونز» چشم انتظار تولید قسمت پنجم آن هستند، هریسون فورد از حضور در یک فیلم متفاوت خبر داده است. او خود را آماده بازی در «آوای وحش» می‌کند.

صاحب‌خبر -

منتقدان سینمایی میگویند بازیگر 76 ساله سینما این روزها انگار جان دوبارهای گرفته و به دنبال بازی در نقشهای جدید و متفاوت است! برای کسانی که حرف بازنشستگی فورد را پیش کشیده بودند، باید جالب باشد که ببینند او این روزها به دنبال داستانها و شخصیتهای تازهای است که بسیار متفاوت از نقشهای قبلیاش هستند. سازندگان آوای وحش هم روی این نکته تاکید میکنند که داستان فیلم و نقش فورد در آن کاملا متفاوت از آن چیزهایی است که او تا به حال روی پرده سینما بازی کرده است.

این اولین بار نیست که آوای وحش به فیلمی سینمایی تبدیل میشود. اقتباس تازه سینمایی این داستان را مایکل گرین نوشته است. کارگردانی آن هم به دست کریس سندرز سپرده شده است. تماشاگران سینما با نام سندرز کاملا آشنا هستند و خاطره فیلمهای انیمیشنی او در کمپانی دریم ورکز را از یاد نبردهاند.

در این میان، رسانهها روی نام مایکل گرین مکث میکنند. او قبل از این فیلمنامه «بلیدرانز 2049» را برای فورد نوشته است. او خود از دوستداران نوشتههای جک لندن است و میگوید فیلمنامهای که مینویسد، از زاویه تازهای به نوول کلاسیک و خاطرهانگیز این نویسنده انگلیسی نگاه میکند.

نوول لندن سال 1903 منتشر شد و امروزه لقب یکی از شاهکارهای کلاسیک دنیای ادبیات را با خود به یدک میکشد. شخصیت محوری داستان جک تورنتون جوینده طلاست که در دوران سخت سال 1890، در جستوجوی طلا در منطقه یوکون است و رابطه ویژهای با سگ خود برقرار میکند.

او یکی از افراد بیشماری است که با وجود شرایط سخت و غیرقابل تحمل منطقه، تلاش دارد به هدف خود برسد. نه تنها صنعت سینما، بلکه دو رسانه تلویزیون و تئاتر هم در دهههای گذشته از این داستان استفاده کردهاند.

معروفترین نسخه سینمایی این اثر، متعلق به سال 1935 است. در این نسخه کلارک گیبل در نقش جک تورنتون ظاهر شد. اما چارلتون هستون هم در نسخهای که سال 1972 ساخته شد، تصویر دیگری از این کاراکتر ارائه کرد.

کلید فیلمبرداری نسخه تازه آوای وحش، اوایل ماه سپتامبر پیش رو زده میشود. قرار است جلوههای ویژه پیشرفته کامپیوتری به کمک سازندگان فیلم بیاید تا صحنههای هیجانانگیز فیلم به شکل واقعگرایانهتری به تصویر کشیده شوند.

با آنکه تهیهکنندگان فیلم، ماه سپتامبر را به عنوان زمان شروع فیلمبرداری آن اعلام کردهاند، اما اهل فن میگویند بعید میدانند کلید فیلمبرداری زودتر از آخرین روزهای سال جاری میلادی زده شود. کمپانی فوکس قرن بیستم این اکشن ماجراجویانه را با هزینهای 70 میلیون دلاری تهیه میکند. از قرار معلوم، لوکیشنهای متنوع کشور کانادا مکانهای اصلی فیلمبرداری فیلم هستند.

منتقدان سینمایی میگویند منتظرند ببینند نسخه تازه آوای وحش، چگونه گرگها، انسانها، سگهای سورتمه و برف و بوران مرگبار آلاسکا را کنار هم به نمایش میگذارد.

مدیران کمپانی فوکس میگویند زمان تولید فیلمشان را به این دلیل جلو انداختهاند که وقت هریسون فورد برای بازی درآن آزاد شده است. ظاهرا بازیگر به تهیهکنندگان فیلم گفته بود قرارداد بازی در قسمت تازه ایندیاناجونز را دارد و نمیتواند با آنها همکاری داشته باشد.

اما حالا که تولید این فیلم برای حداقل یکسال به عقب افتاده، فورد هم وقت و فرصت کافی برای حضور در جلوی دوربین آوای وحش را دارد. نسخه تازه ماجراجوییهای جک تورنتون برای 25 دسامبر سال 2019 روی پرده سینماها میرود. این تقریبا همان تاریخی است که قرار بود ایندیاناجونز 5 در آن اکران عمومی شود!

هریسون فورد اعلام کرده دوستدار هر دو نسخه سینمایی قبلی آوای وحش است و بازی گیبل و هوستون را در نقش جک تورنتون دوست دارد. با این حال، این بازیگر ژانر اکشن تاکید میکند قصد دارد کاراکتری متفاوت از فیلمهای قبلی ارائه کند.

همین نکته، باعث جلب توجه و کنجکاوی منتقدان و دوستداران نوولهای جک لندن شده است. اما برای اینکه مشخص شود جک تورنتون فورد متفاوت از جک تورنتون کلارک گیبل و چارلتون هوستون است یا نه، باید تا یک سال و نیم دیگر صبر کرد!

حضور هریسون فورد در نسخه تازه آوای وحش فرصت لازم را برای سازندگان قسمت پنجم مجموعه فیلم ایندیاناجونز فراهم میکند تا با فراغ بال کار آماده کردن فیلمنامه آن را انجام دهد. این فیلمنامه را جاناتان کاسدان پسر لاورنس کاسدان فیلمساز قدیمی سینما مینویسد. این فیلمنامهنویس 39ساله فیلمنامه قسمت تازه ایندیناناجونز را با نگاهی به کارکترهای خلق شده توسط فیلیپ کافمن مینویسد.

کیکاووس زیاری

سینما

نظر شما