شناسهٔ خبر: 26937146 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

برداشت۲۴ تن انواع گیاه دارویی از مراتع کهگیلویه و بویراحمد

امسال ۲۴ تن انواع گیاه دارویی از مراتع کهگیلویه و بویراحمد برداشت می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از  یاسوج ،معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان با اشاره به اینکه برداشت گیاهان دارویی در مراتع آغاز شده گفت: ۲۴ تن کیلوگرم داروی گیاهی شامل آنغوزه، باریجه و کتیرا در استان برداشت می‌شود.

گودرز باقری با بیان اینکه ۱۰ هزار و ۲۰۰ کیلوگرم شیرابه آنغوزه در ۹۵ هکتار مرتع،۶ هزار کیلوگرم شیرابه باریجه در ۳۰ هکتار و چهار هزار کیلوگرم گون کتیرا در ۵۰ هکتار هم اکنون در حال برداشت است افزود: بخش زیادی از شیره تولید شده به هند، کشور‌های حوزه خلیج فارس و کشور‌های اروپایی صادر می‌شود.

وی همچنین از پیش بینی برداشت ۱۵ هزار برگ خشک "مورد" در مراتع استان خبر داد و گفت: پیش بینی می‌شود امسال ۱۹ میلیارد ریال گیاه دارویی از مراتع استان برداشت شود.

وی افزود: براساس برنامه ریزی طرح توسعه گیاهان دارویی امسال در سه هزار هکتار از مراتع کهگیلویه و بویراحمدانجام می‌شود.
باقری ادامه داد: توزیع بذر رایگان، نظارت فنی، کمک به قرق و حفاظت از جمله حمایت‌های منابع طبیعی برای رونق تولید گیاهان دارویی در استان است.

کهگیلویه و بویراحمد رویشگاه بیش از ۲ هزار گونه گیاهی است که از این تعداد ۴۵۰ گونه آن دارویی است.

براساس برآورد‌های مرکز تحقیقات اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد،گیاهان دارویی در ۲۰۰ هزار هکتار از مراتع کهگیلویه و بویراحمد قابل کشت است.

درمان اختلالات عصبی در کودکان، کاهش فشارخون، درمان بیماری‌های قلبی عروقی کمک به هضم غذا، جلوگیری از حمله‌های هیستری، رفع درد دندان، جلوگیری از رشد میکروب، درمان سیاه سرفه و برونشیت، درمان یبوست از جمله خواص شناخته شده گیاه دارویی آنغوزه است.

بیش از ۳۶ هزار هکتار از مراتع کهگیلویه و بویراحمد از سال ۱۳۸۳ تاکنون زیر کشت گیاه دارویی آنغوزه رفته است.

انتهای پیام/د

برداشت۲۴ تن انواع گیاه دارویی

نظر شما