شناسهٔ خبر: 26921751 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

دلیل گرانی میوه چیست؟

منبع: تسنیم

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و تره‌بار گفت: در صورتی که بر روند خالص فروشی میوه در میدان مرکزی میوه و تره‌بار نظارت شود قیمت میوه‌های سردرختی حدود ۱۵ درصد کاهش می‌یابد.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، اسدالله کارگر اظهار  کرد: قیمت میوه در هفته‌های اخیر با نابسامانی‌های زیادی روبرو شده است که این شرایط باعث شده فروش میوه در میوه‌فروشی‌ها به شکل قابل ملاحظه‌ای کاهش یابد.

وی افزود: امسال با توجه به بروز  شرایط اقلیمی با کمبود و افزایش قیمت میوه‌های سردرختی مواجه‌ایم به طوری که متوسط هر کیلوگرم قیمت از این میوه‌ها به 7 تا 8 هزار تومان رسیده است.

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی ادامه داد: این امر علاوه بر کاهش فروش میوه در واحدهای عضو اتحادیه باعث نارضایتی آنها شده است و ناله و نفرین مردم را به همراه دارد این در حالی است که اعضای ما تاثیر زیادی در افزایش قیمت میوه ندارند.

وی با بیان اینکه مردم حق طبیعی اظهار گلایه از افزایش قیمت میوه را دارند گفت: مصرف کنندگان تصور می‌کنند که دلیل افزایش قیمت میوه‌ها فروشندگان هستند این در حالی است که قیمت اولیه این محصول و هزینه‌های جانبی متحمل بر فروش میوه افزایش یافته است.

کارگر با بیان اینکه هزینه‌های جانبی فروش میوه در حدود 15 درصد بر قیمت تمام شده فروش محصولات ما تاثیر می‌گذارد، گفت: یکی از معضلات اصلی خرید و فروش میوه توسط اعضای اتحادیه ما عدم خالص فروشی آن توسط بارفروشان میدان مرکزی میوه و تره‌بار است در کنار  آن  برخی از بارفروشان برای اعضای این اتحادیه فاکتور صادر نمی‌کنند که این امر غیرقانونی است.

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی افزود: بارفروشان میدان مرکزی میوه از فروشندگان میوه در تهران مبالغی را تحت عنوان زیرچوبی (پول کارگری) دریافت می‌کنند که این امر نیز بر بالا رفتن هزینه‌های عرضه تاثیرگذار است.

وی درباره چگونگی عدم عرضه میوه به صورت خالص‌فروشی گفت: در هر کارتن 4 کیلوگرمی میوه حدود 800 گرم وزن آن جعبه است که با در نظر گرفتن متوسط قیمت میوه حدود 6 هزار تومان بابت جعبه یا کارتن دریافت می‌شود.

کارگر گفت: برای رفع این مشکل هماهنگی‌هایی با دستگاه مرتبط به عمل آمده و قانونی نیز به تصویب رسیده است اما این قانون به مرحله اجرا نمی‌رسد.

وی افزود: در صورتی که تیم متشکل از اعضای اتحادیه فروشندگان میوه، تعزیرات، نیروی انتظامی، اتاق اصناف و وزارت صنعت، معدن و تجارت تشکیل و بر این امر نظارت کنند قیمت تمام شده عرضه میوه حدود 15 درصد کاهش می‌یابد.

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی خاطرنشان کرد: در میوه‌هایی که دارای بسته‌بندی نیستند و برای فروش آن مبالغی بابت وزن کارتن دریافت نمی‌شود شاهد دریافت زیرچوبی‌های بالایی هستیم به طوری که بابت فروش هرکیلو هنداوند 40 تومان بابت پول کارگری دریافت می‌شود.

کارگر در پایان خاطرنشان کرد: در میوه‌های وارداتی مانند موز، انبه، وزن جعبه حدود یک کیلوگرم است که آن به طور کامل از وزن نهایی آن کسر شده و به صورت خالص فروخته می‌شود اما در میوه‌های داخلی این امر رعایت نمی‌شود.

وی همچنین در ارتباط با اخباری که درباره خودداری عرضه میوه به خرده‌فروشان میوه مطرح می‌شود، ضمن رد آن گفت: تا به امروز گزارشی در این رابطه نداشتیم.

نظر شما