شناسهٔ خبر: 26921440 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه همشهری | لینک خبر

بلاتکلیفی 20هزار خودروی پیش‌فروش‌شده خارجی

رئیس انجمن وارد‌کنندگان خودرو: درصورت بازنشدن ثبت‌سفارش، چاره‌ای جز بازگرداندن وجوه دریافتی پیش‌فروش خودرو به مشتریان نداریم

صاحب‌خبر -

مناقشه تخلف در واردات خودرو بالا گرفته است. این روزها با تداوم ممنوعیت ثبت سفارش،  تحویل 20هزار خودروی خارجی پیش‌فروش‌شده به مشتریان در ابهام قرار دارد. با وجود تأکید رئیس‌جمهور بر برخورد با متخلفان ثبت سفارش خودروهای خارجی در دوره ممنوعیت مسئولان دستگاه‌های نظارتی و واردکنندگان خودرو از ارائه آمار دقیق در مورد میزان و اسامی افراد و شرکت‌های متخلف وارد‌کننده خودرو‌های خارجی خودداری می‌کنند. با وجود این وارد‌کنندگان خودرو با استناد به ابطال ثبت سفارش 20هزار خودروی خارجی از ناتوانی در تأمین خودروهای پیش‌فروش‌شده به مشتریان خبر می‌دهند. رئیس هیأت مدیره انجمن وارد‌کنندگان خودرو در نشست خبری دیروز خود در پاسخ به خبرنگار همشهری در مورد سرنوشت تحویل خودروهای پیش‌فروش‌شده به مشتریان،  گفت: به‌دنبال ممنوع‌شدن واردات خودروهای خارجی، 20هزار ثبت‌سفارش‌ قبلی این خودروها بی‌اعتبار و موجب ناتوانی شرکت‌های وارد‌کننده خودرو در تحویل 20هزار خودروی خارجی پیش‌فروش‌شده به خریداران شده است. کورش مرشد سلوک تأکید کرد:  با این شرایط چاره‌ای جز بازگرداندن وجوه دریافتی بابت پیش‌فروش 20هزار خودرو به مشتریان با احتساب سود مشارکت و تحمل زیان انبارداری در خارج از کشور نداریم. این در حالی است که اکنون توقف عرضه خودروهای خارجی در نمایندگی‌ها موجب شکل‌گیری حباب 20تا 30درصدی در بازار خودروهای خارجی براساس نوع برندها شده است. وی افزود:‌همچنین با توجه به تقاضای سالانه 70هزار دستگاه خودرو ی خارجی در بازار،  تقاضا به سمت خودروهای دست دوم رفته و قیمت این خودروها نیز توسط عرضه‌کنندگان تعیین می‌شود و در برخی برندهای خاص نیز به‌دلیل ناچیزبودن عرضه،  قیمت خاصی در بازار وجود ندارد و عرضه‌کنندگان مختلف قیمت‌های متفاوتی برای این خودروها اظهار می‌کنند. مرشد سلوک با بیان اینکه عملا خودروهای خارجی با نرخ دلار بیش از بازار آزاد وارد کشور می‌شود،  افزود: تعیین قیمت خودروی خارجی در بازار بر مبنای دلار 12هزار تومانی است که موجب شکل‌گیری حباب قیمتی شده و از دولت می‌خواهیم تا اجازه دهد ۲۰هزار دستگاه خودرو ثبت‌سفارش شده به‌طور سهمیه‌بندی شده تا پایان امسال وارد و قیمت‌ها در بازار تعدیل شود.

تکذیب احتکار خودرو

رئیس انجمن واردکنندگان خودرو با خودداری از اعلام آمار دقیق خودروهای ثبت‌سفارش و ترخیص‌شده در دوره ممنوعیت یا اعلام اسامی واردکنندگان متخلف یا احضار برخی اعضای انجمن برای پاسخگویی در مورد تخلف در واردات خودرو در پاسخ به خبرنگار همشهری در مورد احتکار خودروهای اپتیما در یکی از مال‌های تهران و تأثیر آن بر کاهش قیمت‌ها در بازار خودرو گفت: واردات و قیمت هرخودرو براساس شماره شاسی توسط وزارت صنعت و سازمان حمایت کنترل شده و اصولا امکان احتکار وجود ندارد. همچنین مهدی دادفر،  دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در زمینه احتکار خودروهای خارجی اعلام کرد: تعداد ۲۷۰ دستگاه خودروی اپتیما 2سال در پارکینگ یک مجتمع تجاری بوده که برای حمل‌ونقل و ترانسفر آن مجموعه تهیه شده اما برخی رسانه‌ها با بزرگنمایی تعداد این خودروها را ۲۶۰۰ دستگاه اعلام کردند که صحت ندارد.

مهلت ترخیص خودرو ۶‌ماه شد

با موافقت دولت مهلت ورود خودرو از 3‌ماه به ۶‌ماه افزایش یافت. هیأت وزیران به پیشنهاد وزارت صنعت،  معدن و تجارت و به استناد اصل ۱۳۸ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران،  درخصوص شرایط ترخیص خودروهای سواری دارای ثبت سفارش معتبر در زمان ورود خودرو تصمیمات جدیدی اتخاذ کرد. بر این اساس عبارت «3ماه» به‌عبارت «تا 6ماه» تغییر کرد؛ به این معنا که مهلت ورود خودرو از 3‌ماه به 6‌ ماه افزایش یافت.چندی پیش وزیر صنعت،  معدن و تجارت در نامه‌ای از وزیر اقتصاد خواسته بود مهلت ترخیص خودروهای ثبت سفارش شده به ۶‌ماه افزایش یابد.

نظر شما