شناسهٔ خبر: 26918399 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رییس دانشگاه فنی و حرفه ای:

آموزش های مهارتی در کشور به صورت جزیره ای اداره می شود

تهران- ایرنا- رییس دانشگاه فنی و حرفه ای با بیان این که آموزش های مهارتی به صورت جزیره ای اداره می شود، گفت: متاسفانه این حوزه متولی خاصی ندارد و دانشگاه جامع علمی کاربردی، مدارس، سما، دانشگاه آزاد و 13 وزارتخانه دیگر به صورت رسمی و غیر رسمی، درگیر آن هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاه ایرنا، ابراهیم صالحی عمران روز سه شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: دانشگاه فنی و حرفه ای به عنوان یکی از مراکز اصلی دانشگاه های کشور با توجه به معضل اشتغال و بیکاری رسالت زیادی دارد و طبیعی است که بایستی فعال تر از سایر مراکز علمی گام بردارد.
وی گفت: داشتن 173 دانشکده و 200 هزار جمعیت دانشجویی نیازمند برنامه ریزی های مناسب و مطلوبی برای ارتقای کمیت و کیفیت این دانشگاه است و بر همین اساس یکی از برنامه ها، بحث تحول در حوزه امور دانشجویی علی الخصوص در ساماندهی خوابگاه های کشور در فصل تابستان است.
وی افزود: دانشگاه فنی و حرفه ای 188 خوابگاه دانشجویی در سرتاسر کشور دارد و امیدواریم فضای مناسبی برای دانشجویان در این خوابگاه ها فراهم شود تا شاهد افزایش انگیزه و شور و شوق مضاعف تر در محیط های آموزشی باشیم.
رییس دانشگاه فنی و حرفه ای ادامه داد: بر همین اساس سعی کرده ایم با همکاری صندوق رفاه دانشجویان و معاون دانشجویی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری محیط مناسب تری را برای دانشجویان این دانشگاه در خوابگاه هایشان فراهم سازیم.
وی با تاکید بر اینکه اغلب دانشجویان دانشگاه فنی و حرفه ای از طبقات محروم اجتماعی هستند و وزارت علوم بنا دارد از لحاظ کیفی و کمی به این مرکز علمی بیش از گذشته رسیدگی کند، خاطرنشان کرد: دولت و وزیر علوم اهتمام ویژه ای برای فراهم ساختن محیط های لازم رشته های فنی و مهارتی در کشور دارند.
صالحی عمران اظهار داشت: متاسفانه خوابگاه های دانشگاه فنی و حرفه ای از وضعیت مناسب و مطلوبی برخوردار نبودند و توجهی هم به این 188 خوابگاه نشده بود، اما امسال با آغاز فرآیند اجرایی طرح تحول خوابگاه ها و سلف سرویس ها، تعداد 147 خوابگاه با پیش بینی منابع مالی حدود 100 میلیارد ریال بهینه سازی می شوند.
وی گفت: سعی در تغییر وضعیت خوابگاه های دانشگاه فنی و حرفه ای داریم و بر اساس برنامه ریزی های انجام شده امسال حدود 30 خوابگاه از سطح 5 به رتبه 4 تبدیل می شوند و 60 خوابگاه نیز از رتبه 4 به 3 و 57 خوابگاه نیز از رتبه 3 به سطح 2 تغییر وضعیت می شوند.
رییس دانشگاه فنی و حرفه ای افزود: همچنین در این طرح سلف سرویس ها و وضعیت پخت و پز و تغذیه دانشجویان باید از حالت سنتی به مدرن تغییر یابد و نیز 30 کارگاه نیز در کنار خوابگاه ها ایجاد خواهد شد.
وی ادامه داد: طرحی نیز با عنوان سفیران جوان اقتصاد مقاومتی یا همان سجا داریم که قرار است از خود دانشجویان در بهینه سازی و کارهای عمرانی دانشگاه استفاده کنیم تا علاوه بر آموزش های فیزیکی محلی برای کسب منابع مالی نیز شود.
صالحی عمران اظهار داشت: امیدوارم طرح تحول خوابگاه ها و سلف سرویس ها تا مهرماه به اتمام برسد تا شاهد بهینه سازی مناسب تر و مطلوب تر خوابگاه های دانشجویی این دانشگاه باشیم.
وی گفت: همچنین برای نخستین بار طرح مدیریت سبز در 6 خوابگاه دانشگاه فنی و حرفه ای با بودجه ای که وزارت علوم و سازمان برنامه و بودجه در اختیارمان گذاشته اند؛ عملیاتی شده است که سبب کاهش مصرف انرژی و حفظ محیط زیست می شود.
صالحی عمران در ادامه این نشست در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا مبنی بر اینکه به گفته رییس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم هیچ خوابگاه سطح 5 در کشور وجود ندارد، گفت: متاسفانه دانشگاه فنی و حرفه ای فراموش شده بود و توجه جدی نیز به این مرکز علمی نمی شد.
وی گفت: متاسفانه دانشگاه فنی و حرفه ای از لحاظ فیزیکی وضعیت خوبی نداشته و امیدواریم با اجرایی شدن این طرح تحول شاهد شکوفایی این مرکز علمی باشیم
وی افزود: این دانشگاه نیازمند خوابگاه است چرا که اغلب دانشجویان که به عنوان تکنسین هستند از طبقات محروم جامعه هستند و هم اکنون 24 پروژه جدید خوابگاهی در دست داریم که 19 مورد مربوط به پسران و 5 مورد مربوط به خواهران است.
رییس دانشگاه فنی و حرفه ای ادامه داد: از مجموع 147 خوابگاه این طرح، 62 مورد مربوط به دختران و 26 مورد مربوط به پسران است که تا آغاز سال تحصیلی جدید بهینه سازی خواهد شد.
وی یادآور شد: جمعیت دانشجویی این دانشگاه 32 هزار و 845 نفر است که 9 هزار و 910 نفر آن دختر و 22 هزار و 935 نفر آن را پسران تشکیل می دهند.
وی در خصوص آخرین وضعیت اجرای طرح سفیران جوان اقتصاد مقاومتی (سجا) نیز گفت: در این طرح تلاش خواهیم کرد از وجود خود دانشجویان در تولیدات، تعمیرات و امور عمرانی دانشگاه‌ بهره بگیریم؛ در واقع بر این اساس محیط‌های کارگاهی باید به محیط تولیدی تبدیل شوند و می‌توانیم از فضاهای خوابگاهی به منظور صرفه‌جویی در هزینه‌ها استفاده مطلوب داشته باشیم.
رییس دانشگاه فنی حرفه‌ای گفت: در حال حاضر بیش از 60 هزار دانشجوی متقاضی خوابگاه در دانشگاه فنی حرفه ای وجود دارد که تنها می‌توانیم به نصف متقاضیان در محیط‌های خوابگاهی اسکان بدهیم؛ بنابراین دانشگاه فنی حرفه‌ای به شدت نیازمند ساخت خوابگاه‌های جدید است.
وی در ادامه از صرفه‌جویی حدود 50 درصدی هزینه‌های دانشگاه فنی حرفه‌ای با اجرایی شدن طرح سجا در این دانشگاه خبر داد و گفت: در حال حاضر در سال سوم اجرای این طرح هستیم، 2 هزار دانشجو برای مشارکت در اجرای این طرح ثبت نام کرده‌اند و ساخت 8 هزار تخت در دست اقدام قرار گرفته، ضمن اینکه از سوی صندوق رفاه دانشجویان پیشنهاد ساخت 2 هزار صندلی چپ‌دست در قالب اجرای این طرح به دانشگاه فنی حرفه‌ای اعلام شده است، به طور کلی می‌توان گفت با اجرای این طرح می‌توانیم تا 50 درصد هزینه‌ها را کاهش بدهیم.
صالحی عمران در ادامه اظهار داشت: متاسفانه آموزش های فنی و حرفه ای در کشور مهجور مانده است و نیازمند اقدامات گسترده فرهنگی برای آشناسازی خانواده ها و دانش آموزان در این حوزه هستیم.
وی گفت: در زمینه جذب دانشجویان خارجی نیز تصمیم هایی اخذ شده اما هم اکنون فقط 400 دانشجوی افغانستانی داریم که امیدواریم این آمار با حضور جوانان مستعد کشورهای همسایه افزایش یابد.
علمی**9187**2017

نظر شما