شناسهٔ خبر: 26913872 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

آغاز مطالعات و پژوهش‌های باستان شناسی در سه محوطه تاریخی آذربایجان غربی

معاون میراث فرهنگی و گردشگری آذربایجان غربی از آغاز مطالعات و پژوهش‌های باستان شناسی در سه محوطه تاریخی استان خبر داد.

صاحب‌خبر -

حسن سپهرفر معاون میراث فرهنگی و گردشگری آذربایجان غربی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه؛ اظهار کرد: با مجوز پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کشور مطالعات و پژوهش‌های باستان شناسی در سه محوطه تاریخی استان از دیروز آغاز شده است.

وی افزود: محوطه تاریخی تپه حسنلو در شهرستان نقده یکی از این سه محوطه است که حریم تاریخی آن زیر نظر کارشناسان باستان شناسی تعیین می‌شود و به داده‌های فرهنگ مادی واطلاعات بقایای اشیای تاریخی و معماری دوران مختلف می‌توان دست یافت.

به گفته معاون میراث فرهنگی و گردشگری آذربایجان غربی قلعه تاریخی بسطام در شهرستان چایپاره دیگر محوطه است که پژوهشگران باستان شناس در تلاش هستند تا با استفاده از گمانه زنی و ژئومغناطیس به اطلاعات جدیدی از بافت معماری آن دست یابند.

سپهرفر ادامه داد: قدمت قلعه تاریخی بسطام در شهرستان چایپاره به ۸۰۰ سال قبل از میلاد مسیح می‌رسد و بزرگترین قلعه تمدن اورارتویی در ایران و سومین قلعه بزرگ این تمدن در دنیاست.

وی قلعه سردار در شهرستان بوکان را آخرین محوطه تاریخی در آذربایجان غربی عنوان کرد که کاوش لایه‌نگاری آن آغاز شد؛ و هدف از انجام این کاوش را مستندنگاری و مطالعه توالی استقراری این محوطه از کهن‌ترین لایه‌ها تا به امروز اعلام کرد.

معاون میراث فرهنگی و گردشگری استان افزود: براساس مدارک موجود، استقرار‌های این محوطه از دوره مفرغ شکل گرفته و تا دوره قاجار که ارگ حکومتی حاکمان بوکان بوده استقرار در آن تداوم داشته است.

به گفته وی، قلعه سردار بوکان در سال ۱۳۴۷ به نام قلعه تپه به شماره ۵۷۰ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است و در حال حاضر در مرکز شهر بوکان در استان اذربایجان غربی قرار دارد.

سپهرفر اظهار داشت: برای مطالعات و پژوهش‌های باستان شناسی در این سه محوطه تاریخی در آذربایجان غربی یک میلیارد و هفتصد میلیون اعتبار در نظر گرفته شده است.
 
 
انتهای پیام/م
 

آغاز مطالعات باستان شناسی در بناهای تاریخی آذربایجان غربی

نظر شما