شناسهٔ خبر: 26911376 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه سایه | لینک خبر

بیرانوند:

به هواداران پرسپولیس وابسته شده‌ام

صاحب‌خبر -

* از قبل‌از جام جهانی شروع کنیم. پیش‌از جام جهانی، تیم ملی حواشی زیادی داشت و حتی نسبت ‌به عملکرد خود تو هم انتقاداتی وارد بود. فکر می‌کردی با آن شرایط و حواشی در جام جهانی به‌عنوان دروازه‌بان فیکس بازی کنی؟
جام جهانی، رویداد بسیار‌سخت و مهمی‌ست. بسیاری از مردم به‌خاطر گروه سختی که در آن قرار داشتیم تصور نمی‌کردند در جام جهانی بتوانیم این‌گونه نتیجه بگیریم. آنها فکر می‌کردند به جام جهانی می‌رویم و دو یا سه گل از هر تیم می‌خوریم؛ اما با وجود کادر فنی خوبی که داشتیم و تلاش‌هایی که انجام دادیم، توانستیم نتایج خوبی بگیریم. من به‌خاطر این جام جهانی واقعا مردم را درک می‌کنم. راستش را بخواهید خود من هم پیش‌از جام جهانی استرس داشتم چون جام جهانی را تجربه نکرده بودم و باید در گروه سختی بازی می‌کردیم. ما قبل‌از جام جهانی مقابل روسیه و ترکیه بازی کردیم و در‌این‌بازی‌ها خود را کمی محک زدیم. من خودم بعد‌از دو بازی کمی استرسم کمتر شده بود. ای کاش بازی با یونان هم برگزار می‌شد و دو سه بازی دیگر هم انجام می‌دادیم تا تجربه‌مان بیشتر می‌شد. بازی‌های دوستانه قبل‌از جام جهانی خیلی به تیم ملی کمک می‌کند و توانستیم اعتماد به نفس لازم را به‌دست بیاوریم. بازی برابر تونس و الجزایر هم خیلی به ما کمک کرد. ما مقابل تونسی شکست خوردیم که خودشان تا دقیقه ۹۰ برابر اسپانیا مساوی بودند. باید بپذیریم بازی‌کردن در جام جهانی بسیار‌ سخت است؛ اما قبول دارم مردم از ما انتظار داشتند.

* پس‌از بازگشت تیم ملی از جام جهانی پیشنهادات خوبی به دستت رسید. اینکه تصمیم گرفتی در پرسپولیس بمانی احساسی بود یا واقعا روی آن فکر کرده بودی؟
من واقعا چند پیشنهاد خوب داشتم و بابت این پیشنهادات پول خوبی هم به پرسپولیس می‌رسید. تا ۲۵‌میلیارد‌تومان هم پیشنهاد مالی داشتم. حتی در جام جهانی یکی‌از ایتالیایی‌ها پیش من آمد تا صحبت کنیم و گفت خیلی از ایتالیایی‌ها دوست دارند که به کشور ما بیایی و در اینجا دروازه‌بانی کنی. چهار تیم خوب ایتالیایی من را می‌خواستند؛ اما پرسپولیس شرایطی داشت که نمی‌توانست تا نیم‌فصل بازیکن جذب کند. درادامه با صحبت‌هایی که با آقای گرشاسبی انجام دادیم، تصمیم گرفتم که تا نیم‌فصل بمانم؛ چراکه می‌دانم پس‌از جام جهانی تا دو‌سال تیم‌ها روی بازیکنی که می‌خواهند زوم می‌کنند و عملکردش را زیر‌ِنظر دارند. می‌دانم که از‌این‌به‌بعد عملکرد من را بیش‌از‌پیش می‌بینند. من هم با‌توجه‌به توافقی که با باشگاه انجام دادم، از نیم‌فصل با پرداخت ۶۰۰‌هزار‌دلار، بازیکن آزاد خواهم بود و می‌توانم با هر باشگاهی که بخواهم جداگانه مذاکره کنم.

* تو بازیکنی هستی که زمانی‌که به تو پیشنهاد قرارداد داده شد، قراردادت را به‌صورت سفید امضاء کردی و حتی مبلغ هم در آن درج نشده بود. از اینکه قراردادت پنج‌ساله تمدید شد پشیمان نیستی؟
واقعا پشیمان نیستم. زمانی‌که قرارداد بستم، نیامدم که فقط یک‌سال برای این تیم دروازه‌بانی کنم و طوری رفتار کنم که یک‌سال‌بعد هواداران بگویند این بازیکن باید جدا شود و برود. می‌خواستم طوری رفتار کنم که سال‌ها برای این تیم دروازه‌بانی کنم. زمانی‌که عملکرد خوبی در پرسپولیس داشتم، باشگاه پیشنهادی به من داد که اعلام کردند می‌خواهیم قراردادت را تمدید کنیم و همان‌طور که خودت گفتی «می‌خواهم ۱۰‌سال در پرسپولیس بازی کنم» فعلا پنج‌سالش را تمدید کنیم. من هم بدون هیچ‌گونه چشمداشت و حرف و حدیثی قراردادم را تمدید کردم. واقعا به هواداران و پرسپولیس وابسته شده‌ام و چشم‌بسته قراردادم را تمدید کردم. هر بازیکنی دوست دارد در استقلال و پرسپولیس بازی کند و خیلی‌زود محبوب هواداران شود. هر بازیکنی هم محبوب هواداران شود وقتی به او پیشنهاد تمدید بدهند، چشم‌بسته قراردادش را تمدید می‌کند. در آسیا برای پرسپولیس بازی‌کردن افتخار است. من واقعا قراردادم را سفید امضاء کردم؛ چرا‌که اصلا به پول و مبلغ قرارداد فکر نمی‌کنم. دلیل اینکه پس‌از تمدید قرارداد پشیمان نشدم این‌بود‌که این تمدید قرارداد به من انگیزه داد و نمی‌خواستم در این پنج‌سال دروازه‌بانی بیاید و جایگزین من شود. اگر قرار است روزی هم دروازه‌بان دیگری به پرسپولیس بیاید، بیاید اما باید با من برای شماره یک‌بودن رقابت کند. حتی زمانی‌که در مقاطعی از فصل کاری انجام دادم که هواداران ناراحت شدند و شایعاتی مطرح شد که می‌خواهند دروازه‌بان جدیدی بیاورند، گفتم ایرادی ندارد هر کسی می‌آید بیاید، من هم با او هم رفاقت می‌کنم و هم رقابت خواهم داشت. اگر توانست بازی کند چه ایرادی دارد؟ درباره جام جهانی هم فکر کرده بودم که شاید با درخششم در این تورنمنت پیشنهادات خوبی برایم بیاید؛ اما همیشه گفته‌ام و باز‌هم تکرار می‌کنم من این‌گونه فکر می‌کردم که اگر قرار است باشگاهی من را جذب کند، باید با باشگاه پرسپولیس مذاکره کند. البته می‌دانم برخی مواقع برخی هواداران می‌خواستند من از تیم بروم؛ اما برخی هواداران هم به من لطف داشتند و همیشه از من حمایت می‌کردند؛ البته اینکه در‌این‌مقطع از پرسپولیس جدا نشدم را به فال نیک می‌گیرم؛ چرا‌که احساس می‌کنم شاید برایم بهتر بود بمانم و یک نیم‌فصل دیگر در خدمت هواداران پرسپولیس باشم.

* یکی‌از نزدیک‌ترین دوستانت در پرسپولیس از‌این‌تیم جدا شد. وحید امیری دیگر پیراهن پرسپولیس را نمی‌پوشد و قرار است در ترکیه به فوتبالش ادامه دهد. نظرت درباره این جدایی چیست؟
وحید، یکی‌از دوستان نزدیک من است و واقعا دوست داشتم در پرسپولیس بماند؛ اما الان برایش آرزوی موفقیت می‌کنم. درست است که وحید از‌‌نظر سن شناسنامه‌ای شاید باتجربه باشد؛ اما فکر می‌کنم از‌نظر دویدن در زمین مثل بازیکن ۱۸‌ساله است. او در‌‌این‌شرایط نیاز به پیشنهاد مالی خیلی‌خوب داشت؛ اما می‌دانم وحید علاوه‌بر‌اینکه به شرایط مالی باشگاه خواهانش فکر می‌کرد به شرایط آن تیم در جدول رقابت‌ها هم نگاه می‌کرد. ترابزون تیم چهارم یا پنجم جدول لیگ ترکیه است؛ البته قبل‌از‌این، من با وحید امیری صحبت کردم و او گفت باشگاه شرایطی که می‌خواست را برایش مهیا نکرد؛ اما واقعا دلم برای وحید امیری تنگ می‌شود.

* از کشورهای آسیایی پیشنهادی داشتی؟
امارات و قطر که دروازه‌بان خارجی جذب نمی‌کنند و در‌این‌کشورها ممنوع است. در کشور چین هم که پول خوبی می‌دهند، شرایط همین‌گونه است و نمی‌توانند دروازه‌بان خارجی جذب کنند. این هم از شانس من است.

* در فوتبال ایران با دو مربی حرفه‌ای همچون برانکو ایوانکوویچ و کارلوس کی‌روش کار کرده‌ای. این دو مربی تأثیر زیادی در پیشرفت فوتبالت داشته‌اند؛ اما حالا می‌بینیم اختلاف‌ِنظرهایی با هم دارند. نظرت درباره این اختلافات چیست؟
درست است که این دو اختلاف‌ِنظر دارند؛ اما ما هم بازیکن پرسپولیس و هم بازیکن تیم ملی هستیم و این دو مربی هیچ‌گاه دعوا و مسائل مربوط به خودشان را به ما ارتباط نمی‌دادند. یعنی برانکو هیچ‌وقت با ما درباره اختلاف‌ِنظرهایش با کی‌روش صحبت نمی‌کرد و کی‌روش هم درباره برانکو حرفی به ما نمی‌زد. ما هم در اردوی تیم ملی بودیم و هم پرسپولیس و هیچ‌وقت در‌این‌زمینه مشکلی احساس نکردیم.

* گویا استقلالی‌ها اعتراض کرده‌اند و شاید سوپرجام برگزار شود.
ما واقعا دوست داشتیم این بازی برگزار شود و در زمین مسابقه نتیجه تعیین شود؛ اما گویا باشگاه گفته اگر قرار است بازی در تاریخ دیگری برگزار شود باید در زمانی انجام شود که بازیکنان جدید پرسپولیس هم بتوانند بازی کنند.

* جام ملت‌های آسیا را در‌پیش داریم. تصورت درباره این تورنمنت چیست؟ ضمن اینکه می‌دانیم فعلا کی‌روش قراردادش را تمدید نکرده است.
قبل‌از جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل، جواد نکونام کاپیتان تیم ملی ایران بود و درادامه در جام ملت‌های آسیا در استرالیا هم بازی کرد. او چند‌بازی هم پس‌از جام ملت‌ها برای ایران به میدان رفت. خاطرم است در آن بازی‌ها می‌گفت اگر این تیم به جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه صعود کند، می‌تواند درادامه قهرمان جام ملت‌های آسیا شود. آن جملات هیچ‌وقت از خاطرم نمی‌رود. این‌را فراموش نکنید ما در جام ملت‌های آسیا کار بسیار‌سختی پیشِِ‌رو داریم. عربستان، استرالیا و ژاپن از تیم‌های خوب هستند. ازبکستان هم که یکی‌از تیم‌های قدرتمند آسیا محسوب می‌شود. چین هم که مارچلو لیپی را در‌اختیار دارد. کارمان سخت است؛ اما من به شما قول می‌دهم که قطعا جزو چهار تیم آخر جام خواهیم بود و بعد‌از‌آن به اتفاقات بستگی دارد که به فینال برسیم یا نه.

* یعنی بلیت بازی فینال را بخریم؟
شما تا نیمه‌نهایی بیایید و بعد که به فینال صعود کردیم، به‌دنبال خرید بلیت فینال هم باشید.

* پیش‌از جام جهانی شاید خودت هم تصور نمی‌کردی که به‌عنوان دروازه‌بان فیکس درون دروازه قرار بگیری؛ آیا این موضوع را تائید می‌کنی؟
بله! همین‌طور است. زمانی‌که ما به جام جهانی صعود کردیم آقای کی‌روش گفتند هیچ‌کدام از شما حضورتان در روسیه قطعی نیست. باید تلاش کنید و جایگاه خودتان را به‌دست بیاورید. من همیشه می‌گویم بازیکنی موفق است که در ذهن خود نگوید «من فیکس هستم». اگر فکر کنی بازیکن فیکس هستی، شاید کم‌کاری کنی و انگیزه لازم را نداشته باشی. من بازی‌های خوبی قبل‌از جام جهانی برای تیم ملی انجام داده بودم و فکر می‌کردم شاید فیکس باشم اما واقعا رسانه‌ها اذیت می‌کردند و انتقاداتی مطرح می‌شد که همه را می‌دیدم؛ اما من فقط تمرین می‌کردم. از این می‌ترسیدم که شاید فیکس نباشم؛ اما تلاش می‌کردم که بهتر شوم و از ترس عبور کنم.

* پس‌از بازگشت از جام جهانی به تمرین‌های پرسپولیس آمدی و برانکو خوش‌و‌بش گرمی با تو داشت. در این مکالمه چه چیزهایی مطرح شد؟
برانکو می‌گفت خدا رونالدو را لعنت کند؛ حالا چطور تو را در تمرین کنترل کنیم.

نظر شما