شناسهٔ خبر: 26907738 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شرق | لینک خبر

اعضاي فراکسيون اميد با رئيس‌جمهوري ديدار کردند

سكوت در برابر تغيير كابينه

صاحب‌خبر -

اعضاي هيئت‌رئيسه فراکسيون اميد به همراه رؤساي کميسيون‌ها و همچنين اعضاي اين فراکسيون در هيئت‌رئيسه مجلس، روز گذشته به ديدار رئيس‌جمهوري رفتند؛ ديداري دوساعته که تقريبا تمام اعضاي شرکت‌کننده در آن احساس رضايت داشتند. اعضاي فراکسيون در اين ديدار ضمن ارائه پيشنهاد کمک به دولت، درباره موضوعات مختلف، از جمله وضعيت اقتصادي و سياسي، رفع حصر، ممنوع‌التصويري خاتمي، احکام دانشجويان بازداشتي و دراويش صحبت کردند. به گفته اعضاي فراکسيون، دولت ضمن حمايت از عملکرد خود در حوزه اقتصادي اعلام کرده است که درباره موضوع حصر تلاش خود را کرده، اما آن را رسانه‌اي نمي‌کند و نيز پيگير وضعيت دانشجويان و دروايش زنداني نيز است.
روحاني گفت همه تلاشم را براي رفع حصر کردم
الياس حضرتي، نماينده مردم تهران که در جلسه صبح ديروز حاضر بود، درباره فحواي آن به اعتمادآنلاين گفته است: رئيس‌جمهور درباره رفع حصر گفتند تلاش‌هاي زيادي کردم و جلسات زيادي گذاشتم، منتها اينکه به مردم گزارش بدهم تأثيري در اصل ماجرا ندارد، اما من همه تلاشم را کردم. همان‌طور که در انتخابات گفتم، من مخالف هرگونه حصرم، اما با اينکه پيگيري‌هايم تبديل به يک معضل سياسي- اجتماعي شود، موافق نيستم.
حضرتي با اشاره به مباحث اقتصادي مطرح‌شده در ديدار با روحاني، گفت: در حوزه اقتصادي نيز مباحثي مطرح شد مبني‌بر اينکه دولت بايد درخصوص هدايت نقدينگي و کنترل آن اقداماتي را انجام دهد. همچنين راجع به مسئله سهميه‌بندي سوخت و چگونگي تخصيص ارز به کالاهاي مختلف صحبت‌هايي مطرح شد.
روحاني گفت هيچ‌وقت به اين اندازه شاغل نداشتيم
او ادامه داد: درباره مشکلات حوزه اقتصادي رئيس‌جمهور گفتند با وجود اينکه فشارهاي بين‌المللي بر ما وجود دارد، دولت موفقيت‌هاي زيادي داشته است. قبل از اينکه ترامپ رسما تحريم‌ها را اعلام کند، اين تحريم‌ها اعمال‌ شده و ‌بانک‌هاي دنيا محدوديت‌هايي پيدا کردند و همکاري‌هايي که در سطح بين‌الملل داشتيم کاهش پيدا کرده است، ما 750 هزار شغل در دولت دوازدهم در يک سال گذشته ايجاد کرديم که اين رقم بسيار خوب و کارنامه درخشاني است. براي اولين‌بار در طول تاريخ تعداد شاغلان به 24 ميليون و 60 هزار رسيده و هيچ‌وقت به اين اندازه شاغل نداشتيم.
حضرتي گفت: در حوزه سياست خارجي آقاي روحاني گفتند که ما روندي را داشتيم و برجام را دنبال مي‌کرديم و آثار مثبتي هم داشت، اما پديده‌اي به نام ترامپ آمده و ترامپ تنها براي ما دردسر درست نکرده، بلکه براي اروپا، چين، ترکيه، مکزيک و بسياري از کشورهاي ديگر نيز دردسر درست کرده و آنها هم درگير هستند. اين شرايط جديدي است که در آن به‌سر مي‌بريم. بنابراین مواضعي که من در سياست خارجي مي‌گيرم متناسب با شرايط جديد است و نافي مواضع گذشته من نيست.
سکوت روحاني درباره ترميم کابينه طبيعي است
 او با تأكيد بر لزوم‌ ترميم کابينه، ادامه داد: ضرورت ترميم کابينه از ديگر مباحث مطرح‌شده در اين جلسه بود. اعضاي فراکسيون اميد در اين خصوص تأكيد کردند که بايد افرادي در کابينه حضور داشته باشند که شرايط جديد را درک کنند و جديت داشته باشند، اما آقاي روحاني راجع به تغييرات و ترميم در کابينه چيزي نگفتند و سکوت کردند و تنها اعضاي فراکسيون اميد تذکراتي دادند. البته سکوت رئيس‌جمهور طبيعي است و تا زماني که افرادي را معرفي نکرده‌اند نمي‌توانند بگويند. اين نماينده مجلس گفت: همين‌طور رئيس‌جمهور از بحث حوزه اجتماعي مانند استفاده بيشتر از زنان، جوانان و اقليت‌هاي مذهبي در بدنه مديريتي دولت گفتند که اين موارد جزء اصول کار من است و دراين‌باره به وزرا تذکر داده‌ام و در کابينه رسما اعلام کرده‌ام که من تصميم داشتم حداقل دو زن در کابينه بياورم، ولي موانعي وجود دارد که نمي‌خواهم آن را عنوان کنم و به مصلحت هم نيست که اين موانع را بگويم.
حضرتي گفت:‌ درباره احکام سنگين براي دانشجويان بازداشت‌شده، فعالان محيط‌زيستي‌ و دراويش نيز صحبت کرديم که ايشان گفت لحظه‌به‌لحظه اين موضوعات را در دولت از طریق وزير دادگستري و وزير علوم رصد و پيگيري مي‌کند و به وزراي مربوطه تذکر مي‌دهد پيگير باشند و حتي گفتند از طريق رؤساي قوا نيز مسئله را پيگيري کرده‌اند.
روحاني به رفع حصر اميدوار است
بهرام پارسايي، سخنگوي فراکسيون اميد، در گفت‌وگو با ايسنا گفت: در اين ديدار، مسائل و موضوعات حول محور سياست خارجي، اقتصاد، تحريم‌ها، برجام و شرايط خاصي که به واسطه خروج آمريکا از برجام براي ايران ايجاد شده و مشکلاتي که بر سر راه دولت قرار گرفته، مطرح شد.
او با بيان اينکه رفع حصر مطالبه قبلي فراکسيون اميد و بدنه اجتماعي منتسب به اصلاح‌طلبان بوده است، گفت: اين موضوع در شعارهاي آقاي روحاني نیز مطرح شده بود. ايشان در اين ديدار توضيحاتي درباره حصر داد و گفت همچنان مخالف حصر است، اما شرايط خاصي وجود دارد که بايد سپری شود و پيشرفت‌ها خوب بوده، برخي موانع برداشته شده و حل اين مشکل رو به جلوست. آقاي روحاني همچنين اميدوار به حل اين مشکل و رفع حصر هستند.
فاطمه سعيدي نیز در گفت‌وگو با ايلنا،‌ درباره اين جلسه چنين توضيح داد: نمايندگان عضو فراکسيون اميد حدود يک ساعت مسائل جاري مانند مشکلات اقتصادي، برجام و ساير موارد را مطرح کردند، رئيس‌جمهور نیز در مقابل نزديک به يک ساعت به سؤالات و پرسش‌هاي ما پاسخ دادند. من به‌عنوان عضوي از فراکسيون حقوق شهروندي از رفع حصر،‌ تعيين‌تکليف بازداشتي‌هاي محيط ‌زيست، احکام سنگين دانشجويان،‌ زندانيان دروايش،‌ معضلات قشر زحمت‌کش معلمان و آموزش‌وپرورش و حضور زنان، مسائلي را با رئيس‌جمهور در ميان گذاشتم و ايشان نیز به تناوب پاسخ دادند. رئيس جمهور تأكيد کردند مدت‌هاست پيگير مسائلي مانند احکام دانشجويان و رفع حصر هستند.
انتخاب حضار از سوی هيئت‌رئيسه
نجفي‌خوشرودي، از ديگر شرکت‌کنندگان در اين ديدار، به ايلنا گفت: تأكيد اعضا بر اين موضوع بود که در شرايط کنوني کشور، اين فراکسيون آمادگي دارد به دولت براي گذراندن اين مسير کمک و از آن حمايت کند.
اين نماينده مجلس عنوان کرد: به‌طور کلي جلسه را مثبت ارزيابي مي‌کنم و معتقد هستم اين جلسات بايد به صورت منظم و دائم برگزار شده و فرصتي مهيا شود تا فراکسيون اميد به‌عنوان جريان حامي آقاي روحاني در مجلس ديدگاه‌هاي خود را در اختيار ايشان قرار دهد.
نجفي در پاسخ به اين سؤال که علاوه بر هيئت‌رئيسه فراکسيون، مبناي انتخاب ساير اعضا براي شرکت در اين جلسه مشترک چه بوده است، گفت: ساير اعضا براي شرکت در اين جلسه از سوی هيئت‌رئيسه انتخاب شده بودند. 
روحاني: حفظ اميد به آينده کشور ضرورت است
رئيس‌جمهوري نیز در اين نشست ضمن تقدير از حمايت‌هاي فراکسيون اميد مجلس از برنامه‌هاي دولت، به تشريح مهم‌ترين مسائل حوزه سياست خارجي و اقتصاد پرداخت و گفت: در شرايط ويژه‌اي که امروز به ‌واسطه خروج يک‌جانبه آمريکا از برجام با آن مواجه هستيم، مديريت شرايط براي گذر از اين دوران و حفظ اميد به آينده در کشور بسيار حائز اهميت است و بايد بکوشيم مردم نسبت به آينده، هيچ‌گونه نگراني‌ای نداشته باشند. روحاني با اشاره به اينکه شرايط و اقتضائات فعلي گسترش تعامل و همکاري بيش از پيش مجلس و دولت در موضوعات مختلف را ضروري مي‌كند، خاطرنشان کرد: امروز تعاون و ارتباط دولت و مجلس بايد براي دستيابي به اهداف مهم و سامان‌دادن به برخي مشکلات کشور شکل بگيرد تا بتوانيم در کنار هم کار بزرگي را در تاريخ سياسي ايران رقم بزنيم.
رئيس‌جمهور با تأكيد بر اينکه دولت همچنان مصمم پاي وعده‌هاي خود به مردم در دوران انتخابات ايستاده و براي عملي‌کردن قول‌هايش تلاش مي‌کند، آمار مثبت در زمينه اشتغال، فقرزدايي، صادرات غيرنفتي، درآمدهاي عمومي دولت و اختصاص 20 برابري بودجه عمراني در چهارماهه سال جاري را که با وجود شرايط و مشکلات خاص سياسي و اقتصادي محقق شده، گواه بخش مهمي از آنها دانست.
محمدرضا عارف، رئيس فراکسيون اميد مجلس، نيز در اين نشست موفقيت دولت در عمل به وعده‌ها و اجراي برنامه‌هايش را دغدغه اصلي اعضاي اين فراکسيون عنوان کرد و بر ضرورت هماهنگي و همکاري بيشتر دولت و مجلس در راستاي پاسخ به مطالبات مردم و رفع مشکلات کشور تأكيد کرد.

نظر شما