شناسهٔ خبر: 26905866 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

صنعت دام و طیور ۱۳۴ هزار میلیارد تومان گردش مالی دارد

صاحب‌خبر -
گردش مالی صنعت دام و طیور کشور ۱۳۴ هزار میلیارد تومان است که می‌تواند جایگزین درآمد نفت برای اقتصاد شود.

علیرضا رفیعی‌پور رئیس سازمان دامپزشکی کشور در بیستمین کنگره دامپزشکی ایران که در مصلی امام‌خمینی‌(ره) برگزار شد، گفت: امروز در شرایطی قرار داریم که حتما باید از هر سه قوه مقننه، قضائیه و دولت به میدان بیایند تا مشکلات

حل شود.‌

وی خاطرنشان کرد: اکنون خروجی علمی ما در سطح دانشگاه‌ها و فارغ‌التحصیلان در حوزه دامپزشکی به حدی رسیده است که مازاد نیرو داریم، ولی باید دید که آیا در قسمت کنترل بیماری‌های دامی، نظارت بر فرآورده‌های خام دامی و حوزه تشخیص و تضمین کیفیت نهایی آیا موفق بوده‌ایم.

‌رفیعی پور با اشاره به اینکه امروزه در بسیاری از حوزه‌های دامی به خودکفایی رسیده‌ایم، تصریح کرد: یک زمانی واردکننده محصولات لبنی و طیور بودیم، اما اکنون مازاد تولید داریم و باید آن را صادر کنیم. چرا که از تولید سنتی به صنعتی رسیده‌ایم و رنسانسی در این حوزه در کشور اتفاق افتاده است تا حدی که مرغداری، دامداری و آبزی‌پروری‌هایی داریم که تمامی امکانات آنها آخرین تکنولوژی‌های روز دنیا بوده و از دستگاه‌های تمام اتوماتیک دنیا استفاده می‌کنند. اما هنوز هم در حوزه تولید مراقبت از بهداشت و اقتصاد کشور در این حوزه دچار چالش‌های جدی هستیم و وقتی در یک پیک اپیدمیک قرار می‌گیریم، دچار میلیاردها تومان خسارت می‌شویم.

آغاز واکسیناسیون آنفلوآنزای حاد پرندگان

خبر دیگری حاکیست: معاون سازمان دامپزشکی کشور هم از آغاز واکسیناسیون آنفلوآنزای حاد پرندگان در هفت استان پر خطر خبر داد و گفت: از چند هفته گذشته واکسیناسیون مرغداری‌های تخم‌گذار در استان‌های قزوین، تهران، البرز و قم آغاز شده و تا پایان شهریور در ۷ استان پر خطر در مقابل آنفلوآنزای حاد پرندگان واکسیناسیون انجام می‌شود.

دکتر علی صفر ماکنعلی در پاسخ به اینکه موضوع تأمین واکسن آنفلوآنزای پرندگان برای پیشگیری از اپیدمی این بیماری در فصل پاییز به کجا رسید به فارس گفت: قرار است برنامه واکسیناسیون آنفلوآنزای پرندگان در ۷ استان پرخطر که مزارع مرغ مادر در آنها قرار دارد، انجام شود تا بتوانیم قبل از شهریور که پیش‌بینی موج آنفلوآنزاست ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار قطعه مرغ مادر را پوشش دهیم.

ماکنعلی همچنین درباره کیفیت واکسن‌های تهیه شده گفت: این واکسن ها تائیدیه FDAو EMA را دارند که یکی از آنها از آمریکا و دیگری از یک کشور اروپایی تهیه شده است.

نظر شما