شناسهٔ خبر: 26904957 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: سینماپرس | لینک خبر

همه شبکه‌های تلویزیونی چه زمان اچ‌دی می‌شوند؟

سینماپرس: مدیر مرکز تولید و فنی سازمان صداوسیما درباره اینکه چه زمانی تمام شبکه‌های تلویزیون اچ دی می‌شوند، توضیحاتی را ارائه کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش سینماپرس؛ «مجید شعبان‌پور» مدیر مرکز تولید و فنی سازمان صداوسیما درباره اچ دی شدن شبکه‌های تلویزیونی گفت: همانطور که می‌دانید اچ دی شدن همان ارتقا کیفیت از اس دی به HIGH DIFINITION است که مستلزم ارتقا زیرساخت‌های ما از اس دی به اچ دی است و باید از لحاظ پخش به این امکانات برسیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر تمامی شبکه‌های ما اچ دی نیستند. شبکه‌های سه، تماشا و مستند اچ دی هستند و ما سالها است که تمامی برنامه‌ریزی‌های تولیدمان را روی اچ دی و بالاتر از آن گذاشتیم.

مدیر مرکز تولید و فنی سازمان صداوسیما در ادامه با اشاره به زمان دقیق اچ دی شدن تمامی شبکه‌های تلویزیون نیز گفت: مستلزم این است که زیرساخت‌های پخش تقویت شده و ارتقا پیدا کنند و همچنین بخش تولید زنده‌ای که باید در داخل هر شبکه انجام داده شود، بخشی از آن انجام شده و سایر شبکه‌ها در دست برنامه و بررسی است. زمانیکه شبکه‌ای را اچ دی می‌کنیم باید تولیدهای پشت سرمان هم اچ دی باشد. ما الان کارهای نمایشی الف و الف ویژه و انیمیشن‌های فاخر، مستندهایمان همگی اچ دی تولید می‌شوند و هر کاری که از این دسته تولید شود با کیفیت اچ دی و بالاتر از آن تولید می‌شود. کارهایی که در سطوح بالای تولید هستند و جز دسته بندی ج و د نیستند اغلب با  دوربین اچ دی و اچ دی بالاتر تولید می‌شوند. اما زمانیکه بخواهند با سیستم‌های امروزی آن را پخش کنند باید کیفیتش متناسب با پخش در شبکه‌های فعلی شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا تا پایان امسال شاهد اچ دی شدن تمامی شبکه‌های تلویزیونی خواهیم بود، گفت: نمی‌توانم قول بدهم چراکه بستگی به اعتبارات لازم دارد که باید تامین شود و قطعا باید تجهیزات بروزرسانی شود. برای مثال برنامه ۲۰۱۸ کاملا به صورت اچ دی بود، ‌استودیو به صورت زنده، پلی بک‌ها، ارتباط با روسیه و ... همگی اچ دی بود. همچنین زیرساخت‌های شبکه ورزش، مستند، تماشا اچ دی هستند و برخی از شبکه‌ها کارهای نمایشی و مستندشان را به طور اچ دی تولید می‌کنند و اگر از لحاظ پخش و تولید اعتبارات لازم تامین شوند و آمادگی لازم کسب شود شاهد اچ دی شدن شبکه‌ها خواهیم بود.

شعبان‌پور در ادامه با اشاره به تعویض گیرنده‌هایی که به تلویزیون متصل هستند، بیان داشت: مخاطبین باید برای دیدن تمامی شبکه‌ها به صورت اچ دی گیرنده‌های جدیدی را خریداری کنند و اگر فردی این گیرنده‌ها را نداشته باشد نمی‌تواند با این کیفیت برنامه‌ها را تماشا کند. بالطبع گیرنده‌های اچ دی گران‌تر از گیرنده‌های اس دی است و ما سعی کردیم هر دو کیفیت اچ دی و اس دی را در قالب دو شبکه برای تمامی شبکه‌ها داشته باشیم (مثل شبکه سه اچ دی و شبکه سه اس دی) تا اگر مخاطبی توانایی مالی برای خریدن گیرنده‌های اچ دی ندارد، از دیدن تلویزیون محروم نشود. کسی که گیرنده اچ دی داشته باشد می‌تواند برنامه‌هایی که از اچ دی پخش می‌شود را نگاه کند، اما کسی که گیرنده اچ دی نداشته باشد قطعا نمی‌تواند کیفیت اچ دی را دریافت کند.

*فارس

نظر شما