شناسهٔ خبر: 26904690 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

دبیر جایزه کتاب سال؛

نقد نباید با غوغاسالاری همراه باشد

تهران - ایرنا - دبیر سی ‌و ‌چهارمین دوره جایزه کتاب سال، به لزوم نگاه نقادانه به آثار برگزیده کتاب اشاره کرد و گفت: صاحبنظران آثار برگزیده را نیز نقد کنند اما نه نقدی که با غوغاسالاری همراه باشد بلکه منصفانه و دلسوزانه و سازنده باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، حجت الاسلام محمدعلی مهدوی‌راد دوشنبه شب در آیین تجلیل از شایستگان تقدیر سی و چهارمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران که در پژوهشگاه فرهنگ و هنر ومعماری درحال برگزاری است به جایگاه علم و دانش در کلام الهی اشاره کرد و اظهار داشت: در ادبیات قرآنی، خداوند سبحان ارزش‌ها را به چندگونه بیان می‌کند که در این میان ارزش علم، ذاتی است خداوند سبحان به انسان هشدار می‌دهد که علم ارزشی است که هرکجا باشد پیش می‌برد.
وی خاطرنشان کرد: به تعبیر بسیار بسیار تکان‌دهنده حضرت علی (ع) علم سلطه است. آن ‌کس که به آن دست پیدا می‌کند اگر ناهنجار هم از آن استفاده کند، سلطه‌‌ای است که در جای نامناسب استفاده شده است.
مهدوی‌راد همچنین خطاب به جمع فرهیخته حاضر در این آئین گفت:جمع حاضر از جمله مهم‌ترین یاری‌رسان‌ها به دانش و دانش‌گستری هستند بنابراین بسیار با اهمیت و بزرگوار‌هستند.
وی یادآورشد: خداوند سبحان نیز مومنان را به استوار گفتن و استوار اندیشیدن و همچنین استوار عمل‌کردن سفارش می‌کند.
دبیر سی و چهارمین دوره جایزه جهانی کتاب‌سال در ادامه سخنان خود با انتقاد از نگاه صرفا کمّی به تولید دانش بیان کرد: اندکی ناهنجاری در برآیند دانش در جامعه وجود دارد کارشناسان دخیل در امر ارزیابی کتاب‌ها معتقدند که کتاب‌ها در فضای کمیت هر ساله پیشرفت دارند اما متاسفانه کیفیت گاهی با ناهنجاری‌هایی روبه‌رو است بنابر این باید فکری کرد.
وی با اشاره به برخی انتقادات درباره جریان داوری جایزه کتاب‌سال بیان کرد: گاهی درباره اینکه فلان کتاب باید دیده می‌شده و دیده نشده است انتقاداتی بیان می‌شود، به هیچ‌ وجه این مباحث را رد نمی‌کنم.
او تصریح کرد که براین باوریم اگر کسی خود و شرایط اطراف خود را بشناسد و ادعای کمال کند مشخص می‌شود که درچار اختلال است.
دبیر سی و چهارمین دوره جایزه کتاب‌سال جمهوری اسلامی ایران گفت: از یک‌سال پیش از موسسه ها، مراکز علمی، عالمان، مترجمان و متخصصان برای ارسال آثار خودشان دعوت می‌کنیم. شاید برخی تصور می‌کنند که اثرشان قابلیت بررسی ندارد اما بعد از دریافت نظر داوران این آثار حتی به مرحله برگزیدگی و شایسته تقدیر رسیده‌اند.
وی افزود: علاوه براین به برگزیدگان و شایستگان تقدیر 36 دوره گذشته پیام ارسال می‌کنیم تا ما را برای بررسی دقیق‌تر همه کتاب‌ها راهنمایی کنند این پیام حتی برای مولفان و مترجمان نیز ارسال می‌شود.
مهدوی‌راد با تاکید بر اهمیت نقد کتاب‌های برگزیده ادامه داد: از صاحبنظران می‌خواهیم حتی آثار برگزیده را نقد کنند. البته نه نقدی که با غوغاسالاری آمیخته است. از دو سال گذشته در سرای اهل‌قلم موسسه خانه‌کتاب نشست‌های نقد و بررسی آثار برگزیده جایزه کتاب‌سال برگزار می‌شود. هیچ‌کس به اصطلاح پسرخاله یا پسرعموی ما نیست.
وی یادآور شد: طی 5 سال گذشته که مسئولیت دبیر جایزه کتاب‌سال را برعهده داشتم چه در زمان علی جنتی وزیر وقت ارشاد که من نامش را وزیری در هجوم منتقدان گذاشته‌ام و حتی بعد از حضور سیدعباس صالحی یک‌بار هم درباره کتابی توصیه نکرد و من هم حتی یک‌بار تحت تاثیر قرار نگرفتم البته نمی‌گویم به من تلفن نزده و تماس نمی‌گیرد.
او افزود: آنچه انجام شده برای پژوهش و علم بوده و اگر دو سه موردی هم بعضا به ذهن برخی آمده که از جهاتی و به قول اخوان عزیزمان برای چه و چه‌هایی تصمیم‌گیری شده است ما تا توانسته‌ایم مسیر علم را پیش‌رفته‌ایم. البته و صد البته احتمالا اشتباهاتی داشته‌ایم.
آئین تجلیل از شایستگان تقدیر سی ‌و چهارمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران دوشنبه شب (یکم مرداد) با حضور محسن جوادی؛ معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدعلی مهدوی راد؛ دبیر جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران و نیکنام حسینی‌پور؛ مدیرعامل موسسه خانه‌کتاب و جمعی از فرهیختگان حوزه فرهنگ در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و معماری برگزار شد.
آئین اختتامیه سی و چهارمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران 19 بهمن ماه سال 1395 با حضور حسن روحانی، رئیس جمهوری در تالار وحدت برگزار شد. در این مراسم آثار برگزیده معرفی و با اهدای لوح تقدیر و هدایایی از صاحبان این آثار تجلیل شد.
آئین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران هر ساله در بهمن ماه توسط خانه کتاب ایران و همزمان با ایام فجر، با تأیید نهایی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به نویسندگان برگزیده در بخش‌های کلیات، فلسفه اسلامی، فلسفه غرب، دین، علوم اجتماعی، زبان، علوم کاربردی، هنر، ادبیات و تاریخ اعطا می‌شود.
کتاب‌های داستان بزرگسال، نقد ادبی (تالیف)، مستندنگاری، شعر بزرگسال و کودک و نوجوان، به دلیل همپوشانی با جایزه جلال آل‌احمد و جایزه شعر فجر در کتاب سال بررسی نمی‌شود.
فراهنگ 1355 ** 1418

نظر شما