شناسهٔ خبر: 26904648 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

همدان؛ میزبان هفدهمین جشنواره پایان‌نامه سال دانشجویی کشور

گروه فرهنگی- رئیس جهاد دانشگاهی استان همدان از برگزاری یک رویداد مهم علمی و فرهنگی در استان خبر داد و اضافه کرد: اختتامیه هفدهمین جشنواره پایان نامه سال دانشجویی کشور امسال برای اولین بار به میزبانی استان همدان و به همت جهاد دانشگاهی این استان در روز چهارشنبه، 3 مرداد برگزار می‌شود.

صاحب‌خبر -

همدان میزبان هفدهمین جشنواره پایان نامه سال دانشجویی کشور

به گزارش ایکنا از همدان، اکبر اسدی رئیس جهاد دانشگاهی استان همدان، دوشنبه، 1 مرداد ماه در نشست مطبوعاتی با خبرنگاران اظهار کرد: گردهمایی معاونان فرهنگی جهاد دانشگاهی سراسر کشور، 3 و 4 مرداد ماه در همدان برگزار خواهد شد.
وی افزود: این گردهمایی با حضور رئیس جهاد دانشگاهی کشور، معاونان و مدیران فرهنگی جهاد دانشگاهی، مدیر عامل دو خبرگزاری ایکنا و ایسنا در قالب ارائه گزارش اهم فعالیت‌های جهاد داتشگاهی همدان و بحث و بررسی برنامه‌های سال آتی این مجموعه و تبادل نظر مسئولین این حوزه برگزار می‌شود.
اسدی از برگزاری رویداد علمی و فرهنگی در استان خبر داد و اضافه کرد: اختتامیه هفدهمین جشنواره پایان نامه سال دانشجویی کشور امسال برای اولین بار به میزبانی استان همدان و به همت جهاد دانشگاهی این استان در روز چهارشنبه، 3 مرداد برگزار می‌شود.
رئیس جهاد دانشگاهی استان ادامه داد: پایان‌نامه‌ها در دو مقطع کارشناسی ارشد و دکتری در رشته‌های علوم انسانی، فنی و مهندسی، هنر و معماری، کشاورزی و منابع طبیعی، پزشکی، دام پزشکی و علوم پایه در جشنواره شرکت داده شده است.
وی عنوان کرد: بخش ویژه اختتامیه جشنواره پایان نامه سال دانشجویی نیز، به موضوعات اقتصاد مقاومتی، معماری و شهرسازی اسلامی، طراحی و مد لباس ایرانی، تجاری سازی، فناوری‌های نوین، مطالعات فرهنگ دانشگاهی، سیاست گذاری فرهنگی و فرهنگ و مدیریت جهادی اختصاص یافته است.
اسدی با بیان اینکه 905 پایان نامه در دو مقطع ارشد و دکتری به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است گفت: از این تعداد 473 پایان نامه در حوزه علوم انسانی، 60 پایان نامه در بخش علوم پزشکی، 48 پایان نامه در حوزه کشاورزی، 83 پایان نامه در حوزه فنی و مهندسی، 47 پایان نامه در بخش علوم پایه، 69 پایان نامه در ارتباط با رشته هنر و معماری و 125 پایان نامه در بخش ویژه شرکت کرده‌اند.
رئیس جهاد دانشگاهی استان ابراز کرد: از 905 پایان نامه شرکت شده در جشنواره پایان‌نامه سال دانشجویی، 12 اثر برگزیده اصلی و 28 پایان نامه قابل تقدیر خواهد بود، گفتنی است 60 تن از اساتید داوری پایان نامه‌های مذکور را بر عهده داشته اند.
وی اظهار کرد: در این دوره از جشنواره، 905 پایان نامه به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است که این رقم نسبت به دوه قبل خود که 420 پایان نامه است، رشد 2 برابری داشته است.
اسدی از برگزاری مسابقه دفاع 3 دقیقه‌ای خبر داد و بیان کرد: در اختتامیه هفدهمین جشنواره پایان نامه سال دانشجویی کشور، مسابقه دفاع 3 دقیقه‌ای از پایان‌نامه نیز برگزار می‌شود. گفتنی است در این مسابقه 2 تن از دانشجو مقطع ارشد و 2 دانشجو درمقطع دکتری به رقابت با یکدیگر می‌پردازند.
رئیس جهاد دانشگاهی استان با اشاره به اینکه خانم بخشی نظر، دانشجوی مقطع ارشد رشته علوم اجتماعی دانشگاه بوعلی یکی از شرکت کنندگان در دفاع 3 دقیقه‌ای است عنوان کرد: این مسابقه روز چهارشنبه ساعت 9 صبح در سالن شهید چمران دانشگاه بوعلی برگزار خواهد شد.
وی با بیان اینکه مرحله استانی این مسابقه نیز با استقبال خوبی در همدان برگزار شد گفت: استان همدان بالاترین آمار شرکت کننده دانشجویی در مسابقه دفاع 3 دقیقه ای از پایان نامه در سطح کشور را داشته است.

اجرای 38 هزار نفر ساعت برنامه فرهنگی در جهاد دانشگاهی همدان
این مقام مسئول اشاره ای به برنامه‌های حوزه معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی در یک سال اخیر داشت و گفت: برگزاری اردوی منطقه‌ای «طریق جاوید» با حضور 300 دانشجو از استان‌های کرمانشاه، کردستان، لرستان، زنجان و همدان در راستای تبیین آرا و اندیشه‌های امام(ره) در جهت توسعه تربیت اخلاق از جمله برنامه‌های این حوزه است.
اسدی خاطرنشان کرد: در حاشیه این اردو، بازدید از جاذبه‌های گردشگری و طبیعی استان نیر انجام گرفت، اجرای 2 طرح مطالعاتی در حوزه ازدواج و طلاق و 20 طرح نظرسنجی در سطوح درون سازمانی، ملی و مشترک با برخی ادارات از دیگر فعالیت‌های حوزه معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی استان در سال اخیر است.
رئیس جهاد دانشگاهی استان اشاره‌ای به آمار اخبار خبرگزاری ایسنا و ایکنا داشت و گفت: طی یک سال گذشته، دو خبرگزاری ایسنا و ایکنا به ترتیب، 7 هزار و 2 هزار و 400 خبر، گزارش خبری و تصویری به روی سایت خود قرار داده‌اند.

تهیه بانک اطلاعاتی فعالان قرآنی استان همدان
وی ادامه داد: برگزاری مسابقه استانی مناظره دانشجویی و طرح دانشجو معلم قرآن با حضور 40 تن از دانشجویان مستعد و علاقمند به قرآن در راستای ترویج مفاهیم و ارزش‌های والای قرآنی در سطح دانشگاه‌ها و جامعه از برنامه‌های دیگر این مجموعه است.
اسدی ابراز کرد: آغاز تهیه بانک اطلاعاتی فعالان قرآنی استان با اولویت بخش دانشگاهی توسط معاونت فرهنگی چهاد دانشگاهی استان، تشکیل شورای قرآنی دانشگاهیان استان و برگزاری چندین محفل انس با قرآن از دیگر برنامه‌های انجام گرفته در حوزه فعالیت‌های قرآنی است.
رئیس جهاد دانشگاهی استان یادآور شد: در سال گذشته 38 هزار نفر ساعت برنامه فرهنگی در مجموعه جهاد دانشگاهی استان انجام گرفته است که برای این تعداد کار فرهنگی، از همکاری 4 هزار نفر ساعت از اعضای هیئت علمی دانشگاهیان بهره مند شده است.
وی اشاره ای به برنامه‌های حوزه پژوهشی جهاد دانشگاهی استان داشت و اظهار کرد: فعالیت مرکز بانک خون بندناف رویان استان با 2 هزار عضو از جمله برنامه‌های بخش پژوهشی است که خوشبختانه عضویت خانواده‌ها دراین بانک در سه ماهه نخست امسال نسبت به سه ماهه مشابه در سال اخیر رشد 50 درصدی نشان می‌دهد.

مرکز سفال جهاد دانشگاهی گامی در جهت ارتقای تولیدات استان
اسدی ادامه داد: ایجاد مرکز تخصصی سفال و سرامیک با 100 عضو از دیگر فعالیت‌های بخش صنعت و پژوهش جهاد دانشگاهی استان است که با هدف ارتقاء صنعت سفال و رقابت با محصولات خارجی دایر شده است که تاکنون موفق به اشتغال‌زایی مستقیم برای 40 نفر شده است.
این مقام مسئول گفت: یکی از ظرفیت‌های استان، تولید سفال و سرامیک است که نیازمند انجام فعالیت‌‌های علمی و پژوهشی جهت ارتقاء این صنعت در بخش‌های مختلف مواد، فعالیت‌های هنری تجاری سازی و ... است که این مهم نیز کمک و حمایت جدی مسئولین استان را می‌طلبد.
وی بیان کرد: در یک سال گذشته مرکز تخصصی سفال و سرامیک موفق به تولید 50 نوع محصول سرامیکی شده است، همچنین برگزاری 3 دوره کارگاه لعاب برجسته بروی سفال و تولید لعاب فسفر اسانس شب تاب از دیگر فعالیت‌های این مرکز است.
اسدی از فعالیت مرکز طب کار و با صدور کارت سلامت شغلی برای رانندگان حمل و نقل جاده ای در استان خبر داد و ابراز کرد: در سال گذشته حدود 15 هزار و 500 نفر از خدمات تخصصی این مرکز بهره مند شده اند، آزمایشگاه تشخیص طبی این مجموعه نیز در یک سال اخیر به 25 هزار و 500 نفر خدمات ارائه کرده است.
رئیس جهاد دانشگاهی استان یادآور شد: معاونت آموزشی این مجموعه نیز در سال 96، موفق به اجرای برنامه‌های خوبی شده است که از این میان می‌توان به ایجاد مرکز آموزش مهارت‌های پیش از ازدواج با همکاری معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری، استانداری و دانشگاه علوم پزشکی اشاره کرد.
وی با بیان اینکه استان همدان الگویی برای سایر استان‌ها در برگزاری دوره‌های آموزش پیش از ازدواج شده است ادامه داد: سال گذشته 18 هزار نفر تحت آموزش های 4 ساعته از برنامه‌های این مرکز بهره مند شدند گفتنی است این دوره‌های آموزشی بدون دریافتی ریالی از اعتبارات دولتی در شهر‌های همدان، ملایر و نهاوند در حال اجرا است.

مرکز مشاوره در راستای تحکیم بنیاد خانواده در استان فعالیت می‌کند
اسدی افزود: مرکز تخصصی مشاوره‌های قبل از طلاق از دیگر برنامه‌های بخش آموزشی این مجموعه است که در این راستا سال گذشته 355 پرونده قضایی از سوی دادگاه‌های خانواده به این مرکز ارسال و تحت مشاوره روان شناسان این حوزه قرار گرفت.
این مقام مسئول یادآور شد: اجرای طرح آموزشی- فرهنگی «بی زباله، از خودمان شروع کنیم»، با همکاری آموزش و پرورش، سازمان محیط زیست سال گذشته در 36 مدرسه استان با محور‌های نقاشی، کاردستی، کتاب خوانی و تجهیز کتابخانه‌های مدارس با کتاب‌های با موضوع محیط زیست و در پایان تقدیر از برگزیدگان دانش آموزی و فرهنگی.
وی گفت: اجرای طرح دانش آموزی داناب با حضور 64 هزار دانش آموز در راستای استفاده بهینه از آب و برگزاری دوره‌های آموزش تخصصی و عمومی کوتاه مدت برای 44 هزار نفر از دیگر برنامه‌های اجرا شده توسط معاونت آموزشی جهاد دانشگاهی استان است.

اسدی با بیان اینکه موسسه آموزش عالی با 600 دانشجو و مرکز علمی- کاربردی با 750 دانشجو در این مجموعه فعال است اظهار کرد: موسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی در مقاطع کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد با 26 کد رشته و مرکز علمی- کاربردی با 18 کد رشته از طریق آزمون سراسری دانشجو می‌پذیرد.
رئیس جهاد دانشگاهی استان با بیان اینکه از آغاز سال تحصیلی جدید 9 رشته با محور‌های صنعت، فرهنگ و هنر نیز به مجموعه رشته‌های این مرکز علمی و کاربردی اضافه خواهد شد عنوان کرد: تلاش مجموعه جهاد دانشگاهی بسط و گسترش فعالیت‌های جهادی و اشتغالزایی در سطح استان است.
وی خاطر نشان کرد: فضای ساختمانی جهاد دانشگاهی نیز با زیر بنای 10 هزار و 500 متر مربع در 3 فاز تعریف شده است که 2 فاز آن با پیشرفت 95 درصدی بدون دریافت اعتبارات دولتی و با اتکا به درآمد‌های این مجموعه با مبلغی بالغ بر 6.5 میلیارد تومان انجام گرفته است، فاز سوم نیز در صورت حمایت و پشتیبانی مسئولین به زودی به اتمام می‌رسد.
انتهای پیام

نظر شما