شناسهٔ خبر: 26903219 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جهان اقتصاد | لینک خبر

دولت از ورود هر خودرو تا ۱۵۰ درصد عوارض می گیرد

صاحب‌خبر -

شفاف سازی هزینه واردات به روایت رییس انجمن واردکنندگان خودرو

گروه تولید-بررسی ارزهای تخصیص یافته در حوزه واردات خودرو نشان می دهد تنها ۱۵ درصد ارزهای دولتی به واردات خودرو اختصاص یافته و مابقی ۸۵ درصد مربوط به واردات کالاهای دیگر بوده است.

به گزارش جهان اقتصاد، مرشدسلوک رییس انجمن واردکنندگان خودرو در نشستی خبری با اشاره به خبرهای منتشر شده در مورد تخصیص ارزهای دولتی به واردکنندگان خودرو گفت: از زمانی که به دستور معاون اول رییس جمهور ارز تک نرخی و تمام واردکنندگان بدون محدودیت در لیست تامین ارز برای واردات قرار گرفتند، واردکنندگان هم از این قائده مستثنی نبوده و ثبت سفارش کردند اما تنها ۱۵ درصد از ارز تخصیص یافته دولت به واردات مربوط به خودرو بود و مابقی ارزها به واردات کالاهای دیگر تخصیص یافته است.

او ادامه داد: درسنوات گذشته واردکنندگان خودرو هیچ گونه ارز دولتی دریافت نکرده بودند و در مقابل بیشترین سود را از محل واردات برای دولت داشتند.

رییس انجمن واردکنندگان خودرو با اشاره به درآمدهای دولت از محل واردات خودرو گفت: بر اساس قانون فعلی دولت از محل واردات خودرو بین ۵۵ تا ۹۵ درصد عوارض واردات، ۱ درصد سهم هلال احمر، ۱ درصد استاندارد، ۴ درصد شماره گذاری،۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده، ۴ درصد مالیات عملکرد و حدود ۱۲ درصد ارزش خودرو‌ به عنوان هزینه اسقاط و … دریافت می کند.

مرشد سلوک همچنین به اشتغالزایی این بخش اشاره کرد و گفت: اکنون نزدیک به ۲۵ هزار نفر اشتغال در حوزه واردات خودرو ایجاد شده که با ادامه روند فعلی و ممنوعیت واردات اکثر شرکت ها ناچار به تعدیل نیرو شدند.

او ادامه داد: به ازای واردات هر خودرو ۳ نفر شغل در کشور ایجاد می شود و جدای از اشتغالزایی، شرکت ها در این حوزه سرمایه گذاری های کلانی انجام دادند که همه آنها در حال نابودی است.

رییس انجمن واردکنندگان خودرو با اشاره به میزان واردات در ۴ سال اخیر گفت: از سال ۹۳ تا ۹۶، ۲۹۸ هزار خودرو به کشور وارد شده است که به صورت میانگین ۷۰ هزار دستگاه در سال بوده است و ظرفیت این بازار هم بیشتر از این نیست.

او با اشاره به ارزش دلاری میزان واردات در این چهار سال گفت: ۶میلیارد و ۲۶۱میلیون دلار ارز برای خودرو استفاده شده که به طور میانگین ۲۱ هزار دلار برای هر خودرو بوده و در کل سالانه ۱.۵ میلیارد دلار برای واردات خودرو  ارز مصرف شده که در مقابل اعداد کذایی که برخی از مدیران و کارشناسان مطرح عنوان کردند بسیار کمتر است.

مرشد سلوک در پاسخ به پرسش خبرنگاران مبنی بر ادامه فعالیت واردکنندگان خودرو در این زمان و چگونگی فراهم شدن امکان واردات ۲۰ هزار خودروی ثبت شده اظهار کرد: دولت اجازه دهد، ۲۰ هزار خودرو دارای کد ۸ رقمی وارد شوند چرا که ما برای ترخیص این خودروها نیاز به ارز دولتی نداریم و طی شش ماه واردات خودرو رفع مشکل می شود.

او گفت: در صورت ایجاد این امکان، حباب قیمتی خودرو از بین می رود که در این میان هم دولت، هم مشتریان و هم وارد کنندگان ذی نفع خواهند شد. او افزود: براساس آنچه مقرر بوده،  باید سالانه ۱۴۰هزار خودرو از گردونه خارج شوند که اکنون با این ممنوعیت این موضوع به فراموشی سپرده خواهد شد.

رییس انجمن واردکنندگان خودرو ادامه داد: چرا باید مردم را از استفاده از خودروهای با کیفیت محروم کنیم؟ درحالی که کشورهایی که خود تولید کننده خودرو هستند، حداقل از ۴۰درصد ظرفیت واردات خودرو استفاده می کنند.

او با اشاره به ورود رییس جمهوری بر موضوع تخلفات خودرویی اظهار کرد: انجمن وارد کنندگان خودرو به واسطه نامه ای از ورود رییس جمهوری به موضوع تخلفات خودرویی قدردانی کرده است چرا که باعث شد این تخلفات شفاف تر بیان شود.

رییس هیات مدیره انجمن وارد کنندگان خودرو بیان کرد: البته انتظار بود وزارت صمت هر چه زودتر به این امر ورود کند، که متاسفانه با تاخیر در شفاف سازی مواجه شد و منجر به داغ شدن بازار شایعات حول واردات خودرو شد. اما همچنان میان وارد کنندگان و متخلفان خودرو وجه تمایز است.

به گفته او، پس از اعلام تخلف های خودرویی، اخیرا همه واردکنندگان خودرو متخلف خطاب شدند و این امر همه کار آفرینان را زیرسوال می برد و در این میان برخی کم لطفی کردند و از اصطلاح مافیا استفاده کردند. از این رو نباید کسانی که طی سال های اخیر برای واردات خودرو زحمت کشیده اند را مورد هجمه قرارداد.

او با اشاره به اینکه همواره به تخلفات پرداخته شده است و کمتر به عوامل تخلف رسیدگی شده است، تصریح کرد: به طور قطع عدم ثبات در قوانین، تصمیم های غیرکارشناسانه و خلق الساعه منجر به ایجاد این چنین اتفاق ها می شود.

مرشد سلوک با اشاره به مبحث تاثیر ارز بر واردات خودرو و ممنوعیت ثبت سفارش خودرو و واردات اظهار کرد: وارد کنندگان خودرو، حتی زمانی که استفاده از ارز دولتی آزاد بود نیز این روش استفاده ای نکردند. اما پس از تک نرخی شدن ارز، وارد کنندگان نیز نسبت به دریافت ارز از سوی سامانه نیما اقدام کردند.

او ادامه داد: اما پس از انتشار لیست  تخصیص ارز به وارد کنندگان، هجمه ها به سمت وارد کنندگان خودرو افزایش یافت. این در حالی است که وارد کنندگان تنها از ۱۵ درصد از ظرفیت تخصیص ارز استفاده کردند.

مرشد سلوک تصریح کرد: با اشاره به صحبت های معاون اول رییس جمهوری که گفتند در ارائه ارز دولتی محدودیتی وجود ندارد، پس باید گفت که این ارز برای همه مردم است و مشتریان ما هم جزوی از مردم هستند و مشخص نیست چرا آنقدر روی واردکنندگان بحث وجود دارد. بخش زیادی از واردات و دپو فعلی واردکنندگان با ارز آزاد قبلی وارد شده و اما همه امروز دنبال ارز دولتی هستند نه ارز آزاد و ما هم به دنبال استفاده از امکانات دولتی برای مردم هستیم.

دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو نیز در پاسخ به اینکه اخیرا اعلام شد تعداد قابل توجهی خودروی اپتیما در پارکینگ یکی از بازارهای بزرگ در حال ساخت نگهداری می‌شود، اظهار کرد: ۲۷۰ دستگاه خودروی اپتیما دو سال در پارکینگ یک مجتمع تجاری بوده که برای حمل و نقل و ترانسفر آن مجموعه تهیه شده است. با این حال ۲۷۰ دستگاه را ۲۶۰۰ دستگاه اعلام کردند که بزرگنمایی بوده و صحت ندارد.

نظر شما